Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Jeg spør ikke om tydehjelp per se, vil bare vise dette hvis noen er interessert i å tyde det.

Recommended Posts

Det er skrevet en del tilleggsinformasjon i denne ministerialboka. 

Ministerialbok for Ål prestegjeld 1815-1825 (0619P) 

https://goto.digitalarkivet.no/kb20070314660591

https://goto.digitalarkivet.no/kb20070314660611

7 timer siden, Even Stormoen skrev:
Vel, jeg har forsøksvis tydet disse – hvis noen er interessert . . .?

Mvh

Jeg er absolutt interessert! 🙂

• Liker 1
Første lenke:

01 Den 10de Marts 1815 blev visiteret i Aals Hovedkirke, ved hvilken Anledning Sognepresten Hr. Leigh
02  prædikede over Passions Historiens Deel om Jesu Lidelser i Getsemane; Ungdommen blev prøvet,
03 og befandtes at besidde almindelig Færdighed i Indenadlæsning, god Bekjendtskab med deres Lære-
04 bøger, ja i det heele gode Prøver paa deres Læreres Flid og Omhue for Oplysningen –Fattig
05 og Skole-Væsenet befandtes tillige at være i roesværdig Orden; vel vare Regnskaber for
06 Kosterne ikke indsendt siden 1872, men Aarsagen hertil ligger i Mangel paa alle behørige
07 Bilager fra Øvrighedens Side, som Omstændigheder har hindret at kunde afgive – Skoleholdene
08 vare alle besatte, Tavlerne indførte i et hvert Distrikt, og alt saaledes forrettet som kunde være Til
09 de nye Psalmebøgers Indførelse og fleere gode Bøgers Anskaffelse blev opmuntret.
10 Aals Præstegard 11 Marts 1815
11 Kjerulf.

Andre:

01 Den 16 Februar: 1817 blev Provste-Visitats holdt i Aals Hovedkirke, ved hvilken Anledning Sognepræsten
02 Hr. Leigh prædikede og forestilte af Dagens Evangelie Johannes Døberen som et Mønster paa Ydmyghed og Lydighed
03 mod Gud; Den fremstilte Ungdom saavel af Hovedsognet som Annexerne blev prøvet og befandtes saavel i Henseende
04 til Boglæsning som Kristendoms Kundskab saa god, som man kan vente efter de Sparsomme Oplysnings Midler, som
05 findes i Meenigheden med Hensyn til Bøger; Den allerældste Psalmebog bruges endnu, og neppe vil nogen bedre
06 forventlig[?] blive indført; enhver af Skoleholderne bleve ogsaa prøvede ved Kathetasationen i Kirken og viiste at de
07 omtrent stode paa det same Dannelses Trin, som ved sidste visitas; de læste alle distincte og med Skjønsomhed i Bog,
08 skirive og regne de 4 Speciæ taalelig got, og ville ved fleere og bedre Bøger snart giøre kjendelig Fremgang.
09 Kaldsbøgerne, saavelsom Skole og Fattigvæsenets Prototokollerne blev forevist og befundne i sin behørige Orden –
10 Forodningerne[?] saavel i Henseende til Klokkertoldens[?] Regulering som til beskrivelse af Skoleholdernes Løn
11 før[?] [for?] 1818 bleve afholdte den 15de og 17de dennes: – 
12 Skole og Fattig væsenet gaar under den for orden saa opmærksome Hr Leighs Tilsyn en jevngod[?] god gang –
13 Betlerie er gandske ophørt, og gid han i Meenighedens  Velvillighed før det offentlige, maatte finde meere
14 Understøttelse for sine gode Bestræbelser – Kjerulf

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
6 minutter siden, Even Stormoen skrev:
Første lenke:

01 Den 10de Marts 1815 blev visiteret i Aals Hovedkirke, ved hvilken Anledning Sognepresten Hr. Leigh
02  prædikede over Passions Historiens Deel om Jesu Lidelser i Getsemane; Ungdommen blev prøvet,
03 og befandtes at besidde almindelig Færdighed i Indenadlæsning, god Bekjendtskab med deres Lære-
04 bøger, ja i det heele gode Prøver paa deres Læreres Flid og Omhue for Oplysningen –Fattig
05 og Skole-Væsenet befandtes tillige at være i roesværdig Orden; vel vare Regnskaber for
06 Kosterne ikke indsendt siden 1872, men Aarsagen hertil ligger i Mangel paa alle behørige
07 Bilager fra Øvrighedens Side, som Omstændigheder har hindret at kunde afgive – Skoleholdene
08 vare alle besatte, Tavlerne indførte i et hvert Distrikt, og alt saaledes forrettet som kunde være Til
09 de nye Psalmebøgers Indførelse og fleere gode Bøgers Anskaffelse blev opmuntret.
10 Aals Præstegard 11 Marts 1815
11 Kjerulf.

Andre:

01 Den 16 Februar: 1817 blev Provste-Visitats holdt i Aals Hovedkirke, ved hvilken Anledning Sognepræsten
02 Hr. Leigh prædikede og forestilte af Dagens Evangelie Johannes Døberen som et Mønster paa Ydmyghed og Lydighed
03 mod Gud; Den fremstilte Ungdom saavel af Hovedsognet som Annexerne blev prøvet og befandtes saavel i Henseende
04 til Boglæsning som Kristendoms Kundskab saa god, som man kan vente efter de Sparsomme Oplysnings Midler, som
05 findes i Meenigheden med Hensyn til Bøger; Den allerældste Psalmebog bruges endnu, og neppe vil nogen bedre
06 forventlig[?] blive indført; enhver af Skoleholderne bleve ogsaa prøvede ved Kathetasationen i Kirken og viiste at de
07 omtrent stode paa det same Dannelses Trin, som ved sidste visitas; de læste alle distincte og med Skjønsomhed i Bog,
08 skirive og regne de 4 Speciæ taalelig got, og ville ved fleere og bedre Bøger snart giøre kjendelig Fremgang.
09 Kaldsbøgerne, saavelsom Skole og Fattigvæsenets Prototokollerne blev forevist og befundne i sin behørige Orden –
10 Forodningerne[?] saavel i Henseende til Klokkertoldens[?] Regulering som til beskrivelse af Skoleholdernes Løn
11 før[?] [for?] 1878 bleve afholdte den 15de og 17de dennes: – 
12 Skole og Fattig væsenet gaar under den for orden saa opmærksome Hr Leighs Tilsyn en jevngod[?] god gang –
13 Betlerie er gandske ophørt, og gid han i Meenighedens  Velvillighed før det offentlige, maatte finde meere
14 Understøttelse for sine gode Bestræbelser – Kjerulf

Mvh

Moro å se at presten syns det er på tide de får mer oppdaterte bøker å undervise med. Han virker stolt av skolebarna, og at alt er i sin skjønneste orden hva angjelder kirkens anliggender. "Betlerie er gandske ophørt" - mon tro om det stemte. 

Tusen takk for jobben! Jeg lot Gemini AI prøve også. Den hadde overraskende mye rett, det syns jeg var et lovende tegn. Men foreløpig stoler jeg ikke på AI og gotisk skrift. 

Angående meg selv, så fikk jeg med meg noen få ord, men ikke nok til at det ga noen sammenheng. 

Akkurat nå, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

foreløpig stoler jeg ikke på AI og gotisk skrift. 

Enda godt! Meget engstelig for å bli ‹arbeidsløs› når som helst. . .

Mvh

PS: Det er nok Prosten, ikke presten, som har vært på visitas. Eller selveste Biskopen? Klarer overraskende nok ikke å finne ut av det på nettet. 

• Liker 1
5 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Mvh

PS: Det er nok Prosten, ikke presten, som har vært på visitas. Eller selveste Biskopen? Klarer overraskende nok ikke å finne ut av det på nettet. 

Jeg tenkte på at Kierulf var stolt.

Og nei, jeg har ingen planer om å gjøre deg eller de andre knallgode tyderne arbeidsløse:))

I flg. Gemini var det sogneprest Jacob Andreas Leigh. 

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Tilleggskommentar

Joda, presten var Leigh –men hvem/hva var den stolte Kjerulf? Det er dét som jeg undres over. Og som ikke lar seg finne så lett på Verdensveven 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
9 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Mvh

Det ser ut som navnet var Morten Andreas Leigh.

https://www.nb.no/items/f87d8266e888ab3f64d64d37d2e9995e?page=101&searchText=sogneprest "Jacob Leigh"

Aabel, Leigh og Pavels : slægtshistoriske optegnelser: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012032024029

43 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Joda, presten var Leigh –men hvem/hva var Kjerulf? Det er dét som jeg undres over. Og som ikke lar seg finne så lett på Verdensveven 🙂

Mvh

https://www.digitalarkivet.no/pf01058269000003

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Det er nok prosten.

I 1815 var Buskerud del av Akershus stift (Christiania/"Oslo" bispedøme) og bispen var Fredrik Julius Bech https://snl.no/Frederik_Julius_Bech

• Takk 1
17 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er nok prosten.

I 1815 var Buskerud del av Akershus stift (Christiania/"Oslo" bispedøme) og bispen var Fredrik Julius Bech https://snl.no/Frederik_Julius_Bech

Det står at sogneprest Leigh var på visitas, som jeg altså tror er Morten Andreas Leigh.

Kierulf, tror jeg altså er Ulrich Friedrich Kierulf.

6 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Det står at sogneprest Leigh var på visitas

Det er da klart at Leigh er den som mottar ‹visitten› av Kjerulf? 

Har jeg gått glipp av noe vesentlig her??

Litt trøtt i hodet . . .

Uansett: Takk for U.F. Kierulf, selv om jeg ikke kan finne ut om han ble prost. Men han var uansett ikke bisp –  Takk til Ivar.

Mvh
16 timer siden, Even Stormoen skrev:

Uansett: Takk for U.F. Kierulf, selv om jeg ikke kan finne ut om han ble prost. Men han var uansett ikke bisp –  Takk til Ivar.

Mvh

Ulrich Friedrich er ved sin død 8. september 1820 sogneprest i Hole, samt prost i Ringerike, Hadeland og Hallingdal. 

Nr. 320: https://goto.digitalarkivet.no/kb20070313640111

• Takk 1
På 26.5.2026 den 23.35, Even Stormoen skrev:

Det er da klart at Leigh er den som mottar ‹visitten› av Kjerulf? 

Har jeg gått glipp av noe vesentlig her??

Litt trøtt i hodet . . .

Mvh

Jeg forsto det som det var motsatt, men det er fullt mulig det er jeg som ikke klarte/klarer å fokusere godt nok. 

Jeg ser der jo nå, når jeg leser i våken tilstand:)

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Endret svar, p.g.a. første svaret ble feil.
  • Haha 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.