Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Har et bilde som visstnok skal være av min tippoldefar Bernt Olsen Hatlem fra Hyllestad i Sogn. Jeg forsøk å få verifisert at det kan stemme, og prøver å finne noe om fotografen - hvor og når han holdt på. Det ser ut til å være J. Jöbak. Jeg finner lite om han i søk på nettet, nb.no, digitalarkivet etc. Har noen vært borti han før?

mvh Hans

IMG_0004b.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/373375-hvem-var-fotograf-j-j%C3%B6bak/
Del på andre sider

Takk for innspill Kjell. Bernt levde fra 1841-1905. Jeg var inne og så litt på Christian Bøbak, men jeg syns dette bildet ser betydelig eldre ut. Jeg har ikke originalen til bildet og jeg syns det er vanskelig å lese det om står i hjørnet, så det kan absolutt stå noe annet.

Enig at fotografiet ser eldre ut enn at Christian Bøbak kan ha vært fotografen. Likevel, jeg legger ved en bearbeidet utgave av signaturen - håper oppløsningen ikke er overdrevet. Den kan tydes til Bøberg. Slik jeg ser det kan alt av streker før ø'en med velvilje leses som en lett  stilisert stor b. Men andre øyne kan se noe annet :-)

Bøbak kanskje.jpg

• Liker 1

Godt jobba - jeg tror vi kan være enige om at signaturen på foto av tippoldefar din og den fra 1941 er utført av samme person. Bl.a. er den tilbakeførte understrekingen etter avsluttende k i Bøbak  identiske. Tippoldefaren din var bosatt Hyllestad ved FT 1900.  I biografien fra lokalhistoriewiki nevnt ovenfor sies det jo at Chr.  Bøbak i svært ung alder reiste rundt som bygdefotograf i området Lesja og Dovre. Derfra til Ytre Sogn og Hyllestad er det jo et stykke, men kan fotografen ha vært Chr. Bøbak likevel ?

7 timer siden, Kjell Halvorsen skrev:

Godt jobba - jeg tror vi kan være enige om at signaturen på foto av tippoldefar din og den fra 1941 er utført av samme person. Bl.a. er den tilbakeførte understrekingen etter avsluttende k i Bøbak  identiske. Tippoldefaren din var bosatt Hyllestad ved FT 1900.  I biografien fra lokalhistoriewiki nevnt ovenfor sies det jo at Chr.  Bøbak i svært ung alder reiste rundt som bygdefotograf i området Lesja og Dovre. Derfra til Ytre Sogn og Hyllestad er det jo et stykke, men kan fotografen ha vært Chr. Bøbak likevel ?

Bildet er nok en reproduksjon. Fotografen har avfotografert et eldre bilde med kamera og kopistativ. Det var en relativt vanlig metode helt frem til den digitale tidsalderen. 

• Liker 2

Hei! Takk. Da det er en reproduksjon hjelper det meg ikke å ha identifisert fotografen, for å si noe om når originalen ble tatt! Får vel nesten tro at det er Bernt, slekt må det iallefall være siden det ligger sammen i skoesken med tusen andre bilder som kun er slekt.

Fra MyHeritage sin AI Scribe funksjon: Date Range: 1860 - 1880. Clues: The chinstrap beard without a mustache peaked in popularity between the 1850s and 1870s. The wide lapel and low cut of the jacket also align with 1850s-1860s men's fashion. The 'crayon portrait' enlargement technique was most widely used from the post-Civil War era through the 1890s, suggesting the physical print may have been created slightly later than the original sitting. Confidence: Medium.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.