Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hva står om Anne Sophie Hansdatter når hun døde

Recommended Posts

https://goto.digitalarkivet.no/kb20060929050316

Nr. 19 Anne Sophie Hansdatter

Jeg lurer på om dette var min tippoldemor gift i 1829 med Hans Jacobsen Holtet seinere Dalby.

Hvis dødsårsak er paa "barselseng", så kan det ikke være rett person. I følge bygdeboka for Høland og Setskog skulle hun være født i Aurskog i 1808, og ville vært for gammel til å få barn.

Men hvis jeg tolker dødsårsak feil, kan det likevel være henne.

Hva er det i så fall som står i kolonnen for oppholdsted? For meg ser det ut at det står "ægtev 1847 nr. 27". Og hvis det er rett tolketsom ægteviet med nr. 27, så må det nok være feil person, for jeg har funnet vielse i 1829, og barn fra og med 1830.

Bygdeboka har også annet år for hennes død. 1868 mot 1862 her. Men fødselsår er likt.

Min tippoldemor skal ha vært født i Aurskog, men ble gift og hadde livet sitt i Høland. Og dette er kirkebok for Aurskog, noe som også kan tyde på at det er feil dame. Men jeg finner ikke andre med det navnet.

Kort fra bygdeboka .jpg

Det er neppe "di"; denne er f. om lag 1821.

Eg les det som

"Anne Sofie Hansd. Engen u Præsteg. Huus??", 40 år, "ægtev. 1847 No.27", "paa Barselseng"

For ordens skuld var gudstenesta i Blaker denne dagen (ifl. dagsregisteret), så det må vere der ho høyrde til.

Vigsla i 1847, nr. 27 her: https://goto.digitalarkivet.no/kb20060314010295

"25. Octob. Ungkarl Johan Trygsen Engen og Pige Anne Sophie Hansd. Viggernæs"; 33 og 26 år;

bak henne føya til "død 1862 No 19" (innførsla du spør om); bak han: ""ægteb 1868 No 25"

fedre "Tryg Olsen Engen under Præstegaarden" / "Gaardmand Hans Guldbrandsen Viggernæs"

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.