Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Trenger litt hjelp med tyding av kirkebok

Recommended Posts

Prøver i herdig å finne ut hva som står i nederste del her.
Klarer å lese Døpt uektebarn (tror jeg) Mikkel født 17 oktober. Moder Gunnil Mortensdatter ? Vet ikke om det stemmer men det er det jeg har klart å komme til 😅 Håper noen av dere her inne kan hjelpe meg med å tyde dette 😍

Skjermbilde 2026-06-05 195413.png

20 timer siden, Tonice Thunsør Sandseter skrev:

Prøver i herdig å finne ut hva som står i nederste del her.
Klarer å lese Døpt uektebarn (tror jeg) Mikkel født 17 oktober. Moder Gunnil Mortensdatter ? Vet ikke om det stemmer men det er det jeg har klart å komme til 😅 Håper noen av dere her inne kan hjelpe meg med å tyde dette 😍

Vel møtt i forumet!

Som Remi seier, ville det vere enklare/betre å tyde om vi kunne sjå meir av handskrifta i protokollen + sjå kva dette er; altså ei lenkje.

Når det er sagt: det ser ut til at det du har tyda stemmer - og det er ikkje så mykje meir.

dagen er "Dom. XX a Trinit." 20. sundag etter trieining. 

"Døbt uægte b. Mickel foed 17de Octobr. Moderen Gunnild Mortensd.

udlagt til Barnefader   [ope rom]  Test.[vitne] Ole Suseg, Jens ibid.

H?? ibid, Anne ibid. Berith ibid."

Eg reknar med at vi skal til Henning sokn i Sparbu Nord-Trøndelag ein gong på 1700-talet; men utan året vert det mange sider å leite gjennom.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Tonice Thunsør Sandseter
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.