Gå til innhold
Arkivverket

Gustaf Eriksson fra Sverige og familien hans i Glemmen, Østfold 1865

Rune Roalkvam
 Del

Recommended Posts

Ja, tror også det kan være en innfallsport framfor å finne stadig nye Augustaer med tilhørende nedturer (pussig at datoen 27/11 går igjen så mange ganger - en sak for Dan Brown?). Ellers er det merkelig at Odalen går igjen i så mange av kildene, både født der og oppdratt der. Burde funnet en konfirmasjon et sted... Får prøve en skriftlig henvendelse til relevante statsarkiv, ikke så lett å reise til herfra indre Ryfylke!

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også problemer med å finne min oldemor i mange år. I alle kilder jeg fant henne i, sto det at hun var fra Karlstad. Hun fikk 9 barn, bosatt på Nøtterøy.Alltid stod det Karlstad, også de siste årene , hvor hun bodde i Oslo- der hun også døde.

Jeg tenkte jo etterhvert at hun oppgav nermeste by, istedet for et mer ukjent lite sted. Og det stemte, Østra Fågelvik..Problemet var at hun ikke reiste rett fra Sverige til nøtterøy, men fant ut etterhvert at hun kom til Østfold først.Altså registrert i "svenskeinnvandringen, østfold".Fikk hjelp av andre hjelpere her i digitalarkivet- brukerforum.

Dette var ikke mye til hjelp, mener bare at du ikke må gi opp, selv om det tar tid. Mange svenske dro til Norge fordi det var vanskeligere kår i Sverige.Hvor de kom først til norge, avhang sikker av forskjellige grunner, hvor det var kortest vei, hvor andre familie eller bekjente dro før dem, hvor det fantes jobb m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storgt. 36.

Formålet med fredningen er å bevare Prinds Christian Augusts Minde i Oslo som et unikt eksempel på et anlegg som har vært arbeidsanstalt med dollhus/ asyl, slik institusjonen utviklet seg på 1800-tallet og inn på 1900- tallet. Anlegget har svært høy kultur- og sosialhistorisk verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hei!

Er relativt fersk innenfor slektsforskning, men i min søken etter forfedre kom jeg innom denne tråden. Jeg har direkte aner fra Augusta Gustavsen. Hun er min tipoldemor.Linjen min går fra:

Augusta Gustavsen

Asta Kristine Kristiansen

Gudrun Solbakken (Født Raaum)

Bjarne Solbakken 

Ida Solbakken

Har fått mange nye opplysninger om den grenen av familien. Ser tråden er fra 2011. Har du nye opplysninger om Augusta? 

Hvilken gren under Augusta har din kone slekten under? 

Ida 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har ikke vært pålogget forumet siden november 2013. Normalt skulle et nytt innlegg føre til at det ble sendt ut et epostvarsel, men disse innstillingene ble 'nullet ut' ved en oppdatering av forumprogrammet. Dette må de fleste stille inn på nytt - se hvordan: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525505

.

Forsøk å sende trådstarter en PM fra profilen hans, hvor du legger lenke til dette temaet i PM-en du sender. (Trykk på navnet.) Forhåpentligvis virker innstillingene for dette ennå, slik at han vil få en epostmelding fra systemet om PM-en du har skrevet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Grunnet problemer med innlogging (nye passord fører bare til feilmeldinger...) har jeg opprettet en ny bruker. Ida Synnøve: ta gjerne kontakt direkte på runedylan(a)gmail.com, så skal jeg oppdaterer deg på hva jeg har av Raaum-slekta.

Augusta har vi ikke funnet ut av. Fødselsdatoen i 1854 synes å være resultatet av et "identitestyveri", kanskje i forbindelse med behovet for en attest fra Sverige. Den Augusta Caroline Gustafsson som ble konfirmert i Brunskog 1869 (født nær Stockholm på den datoen som vår Augusta oppgav)) endte opp med familie i Stockholm og er ikke identisk med vår Augusta. Dermed er fødselsår ca 1858 mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider