Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om officerer og lensmenn?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Eric

Det er ingen som heter Svane/Swane i disse bøkene, heller ikke i studentbiografiene fra 1895-1935.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Carsten

Har du noen opplysninger om opphavet til Lensmann i Vatne (Vatn), Sundmøre.

Christopher Knudtsen Schaar Giering.

Født ca 1694, ukjent sted.

Død 4 des 1772 i Vatrne

Beskikket til lensmann i Skoravik (Vatn) i 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Hei Carsten

Takk for hurtig svar. Det er en fantastisk jobb du gjør for alle oss andre.

Referansen du ga var kjent men takk alikevel.

Kjenner du til noen kilder over lensmenn i Møre mellom 1700 og 1800?

mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det opplysningar i Norges lensmenn om Ole Kittelsen? Eventuelt med bilde?

Han var lensmann i Hisøy kommune i Aust-Agder fram til 1940-tallet.

Mvh Johannes S. Havstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes

Ole Kittelsen, f. på Gjervoldsøen i Hisøy 19-4-1883 av skibsfører Gunerius Kittelsen (f.23-11-1846, død 13-10-1918) og Annik Thorsen (f.27-7-1860).

Middelskoleeks. 1900. Forretningsfører for Hisøy Trygdekasse og Rikstrygdeverket fra 1-7-1917, lensmann i Hisøy fra januar 1921.

Gift i New York 4-6-1906 med Hilde Mikkelsen, f. i Øyestad 30-4-1885 av gårdbruker Halvor Mikkelsen (f.17-7-1854, død 6-3-1907) og Ingeborg Tellefsen.

Det er bilde i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten Schanche

Mange takk for fyldige opplysningar om lensmann Ole Kittelsen, Hisøy!

Helsing Johannes S.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Carsten !

Finner du noe i bøkene om Johan Marius Vethal født 12/10-1884 Ullensaker, sønn av Johan Engebretsen 1842-1903 og Berte Oline Olsd.1842-1903

Her er fam. 1900

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0235&kenr=005&bnr=0032&lnr=00

Johan 1910

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392141087/

Fam. var bosatt Vettal i Ullensaker og Johan skal senere ha blitt kaptein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

Johan Marius Johansen Wethal, født 12.okt. 1884 i Ullensaker. Sønn av gårdbruker Johan Wethal og hustru Oline. Eks. ved Feltart. underoff.skole 1907. Sersjant ved Trenkorpset 1-1-1911. Furer ved Trenkorpset 13-3-1927. Kaptein ved Automobilkorpset 1-1-1930 (nu Forsyningskorpset). Er ansatt som økonom i livsforsikringsselskapet "Norske Liv" i Oslo. (Uneroff. 1764-1930).

Adressebok Oslo 1955: Joh.M.J.Wethal, kapt. økonom (Norske Liv) J.Colletts alle' 21, Ullev. hageby.

Iflg. Aftenposten døde han i des.1967.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

Johan Marius Johansen Wethal, født 12.okt. 1884 i Ullensaker. Sønn av gårdbruker Johan Wethal og hustru Oline. Eks. ved Feltart. underoff.skole 1907. Sersjant ved Trenkorpset 1-1-1911. Furer ved Trenkorpset 13-3-1927. Kaptein ved Automobilkorpset 1-1-1930 (nu Forsyningskorpset). Er ansatt som økonom i livsforsikringsselskapet "Norske Liv" i Oslo. (Uneroff. 1764-1930).

Adressebok Oslo 1955: Joh.M.J.Wethal, kapt. økonom (Norske Liv) J.Colletts alle' 21, Ullev. hageby.

Iflg. Aftenposten døde han i des.1967.

Hei og mange takk for informasjonen her, sen tilbakemelding idag har vært og sett på Dickie Dick Dickens, Chicagos farligste mann, utrolig morsomt, gongongen gikk og dermed var vi satt tilbake til radioens tid hvor vi alle satt og hørte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Carsten,

har du noen opplysninger om Anton Lauritsen Agnalt, f i Tune 21.3.1876, i 1900 er han overkonstabel ved 2.feltartelleri i Fredrikstad.

mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siw

Underoff.kalender 1924.

Feltartilleriregiment nr.1, 4.batteri:

Anton Lauritsen Agnalt, f.21-3-1876, underoff.eks. 1899, sersjant 25-2-1901, furer 1-2-1917, adresse Sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siw

Studentene fra 1925, utgitt 1950:

Trygve Agnalt, forretningsdrivende, Fairhaven, Mass., U.S.A., f. 5-11-1905 Sarpsborg, sønn av elektriker Anton Lauritsen Agnalt og Ragna Jacobsen. Gift 1932 med Lucy Ellen. - Barn: Maud Ragna. Utvandret U.S.A. 1928. Tidligere kontorist, nå innehaver av elektrisk forretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siw

Studentene fra 1927, utgitt 1952:

Reidar Asbjørn Agnalt, sivilingeniør, Gjerpen, f. 1-8-1908 Sarpsborg, sønn av Anton Agnalt og Ragna Jacobsen. Gift 1935 med Aslaug Carlsen, f. 8-11-1911, datter av Albert Carlsen. (Her er nevnt 2 barn).

Elektroing. N.T.H. 1934. - Ass.ing. A/S Borregaard 1934-38, ingeniør konsulentkontor, Oslo 1938-39, driftsing. Ålesund Elektrisitetsverk 1939-42, elektroing. A/S Union, Skien 1942-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var flotte greier Carsten!!!! Tusen takk for hjelpen!

Jeg hadde en del av det du har opplyst, men på langt nær alt! Og med årstall også, supert!

Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg lurer på om du med alle dine oppslagsverk, har noe om Johan Andreas Høyer f. 1827 i Sør-Fron, løytnant da han ble far til en sønn i 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg leter etter opplysninger om en Fridrich Helgesen, stasjonert i Onsøy i mai 1795 da han fikk et barn, Maren, med Maria Jonsdatter Lamerød, datter av Jon Guttormsen Husløs.

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!

Nå legger jeg meg på feil sted vedr. jernbanen, finner bare oppslag vedr. jernbanefolk i det gamle forumet??

Jeg lurer på Haakon Rudolf Stokstad f. 13/8-1879 Ullensaker jernbane/stasjonsbetjent hovedbanen, her er han 1900 ugift

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=439&bnr=0012&lnr=18

og her 1910 fraskilt

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392195279/

jeg har ham gift 1913 Grønland med Petra Torsen, vet ikke hvam hans 1. kone var. kunne du sjekke om du har noe på ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Kan du mon hjælpe mig med oplysninger om kaptajn Ludolph Johan Rolfsen f. 1814 i Bergen ?

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud

Han faller mellom Ovenstad og det jeg har av oppslagsverk om officerer, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud

Han faller mellom Ovenstad og det jeg har av oppslagsverk om officerer, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg.

Tusen takk for svar, Carsten! Det var jo synd da, men greit å få sjekket ut at han ikke finnes der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider