Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om officerer og lensmenn?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Karin

Den enkleste måten å finne mine temaer på er å søke: ønsker oppslag.

Han er ikke omtalt i "jernbanebøkene" dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

Den enkleste måten å finne mine temaer på er å søke: ønsker oppslag.

Han er ikke omtalt i "jernbanebøkene" dessverre.

OK takk allikevel, jeg søkte på jernbane osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du har forsøkt, Carsten. Det var nok et skudd i blinde, men han er et veldig usikkert kort så jeg gjorde et forsøk.

Prøver meg med nok et skudd i blinde siden jeg står bom fast på denne: Joen Olsen, gifter seg som gevorben soldat, løytnant, med Randi Nielsdatter i 1803. Gift i Røyken, bosatt Slemmestad. Jeg finner ham ikke født i Røyken, han må være "utenfra". Jeg har rett og slett ingen knagger når det gjelder denne karen.

Kanskje han som "gevorben soldat" ikke ble innrullert på samme måte som resten, jeg har ikke anelse, men hvis du har mulighet for nok en sjekk?smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!

Jeg har hatt en deilig dag med gravminneregistrering og har blitt nyskjerrig på følgende to personer som jeg har funnet gravene til, håper du kan sjekker disse for meg;

Oberst kommandant Carsten Anker f 08.01.1817 d 19.12.1898

Politikonstabel Julius Eriksen f 20.10.1842 d 6 el 8.01.1921.

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Carsten jeg prøver å finne ditt tilbud om jernbanefolk, finner kun denne fra det gamle arkivet

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/335-debatt-72285-fra-gamleforumet/page__p__2606__hl__%2Boppslag+%2Bjernbane__fromsearch__1#entry2606

Den jeg søker er stasjonsmester Jens Arnt Hansen født 1841- Vestre Aker viet 1862 i Nes til Alette Torgersdatter Ile 1844- her er fam. 1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036473005450/

Kan du se om du har noe om denne fam.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

Jeg vet ikke om denne tittelen går under dine kategorier, men jeg prøver like vell. Finner du en maanedsløyntnant Lauritz Olsen Berg. Jeg vet ikke hvor han kommer fra, men er født mot slutten av 1700-tallet

MVH

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

Her er temaet

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/368-noen-som-oensker-oppslag-i-de-norske-jernbaner-og-deres-personale/page__p__2627__hl__jernbaner__fromsearch__1#entry2627

og som du ser så skriver jeg at de eldste som er omtalt er født ca.1883, så Jens er ikke med i boka.

OK Carsten, takk for at du sjekket !! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg ønsker å vite litt mere om Kapt. Edvard Samuel Larsen Os f. 20/4-1885 på Nordfjordeid, når døde han og hvor?, var han gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune

Opplysningene kommer fra Norges militære embedsmenn 1929 og studentene fra 1904, utgitt 1929:

Edvard Samuel Os, f. i Eid, Nordfjord 20. april 1885, sønn av garver og gårdbruker Lars Ous og Ragnhild Kviane.

Eks. Krigsskolens øverste avd. 1907, Mil. Høiskoleeks. 1909, premierløitnant i Bergenske Brigade 1907, kaptein 1916. Tj.gjort som adj. ved Fjordenes korps 1909-10, aspirant i Generalstaben 1911-15, adjoint 1918-20, Generalstabseks. 1920, under tjenesten i Generalstaben kortere tid innbeordr. divisjonskontorene i Trondhjem og Bergen.

Chef for 3. komp. av N.Bergenhus I.R. nr.10, 1916-18, chef for 7.komp. av samme regt. 1920-24, chef for 4.hjulrytterkomp. fra 1924. Infanteriets skyteskole. Infanteriets vinterskole. Eks.art. 1904. "Skrivar" i "Noregs Mållag" og "Noregs Ungdomslag" 1913-26, sekr. i to departementale skolenevnder 1918-21. Journalist, litterat. Bestyrer av "Noregs Boklag", forlag og bokhandel fra 1927. Idrettsmerket.

Gift i Eid, Nordfjord 29-12-1910 med Ragna Sofie Nybø, f. i Eid, Nordfjord 23-5-1886, 6 barn.

I studentbiografien har han skrevet 4 hele sider om seg selv og sitt liv, det er en utdypning av det jeg har skrevet over, så jeg tar bare med begynnelsen:

Fødd i Eid, Nordfjord, 20.april 1885. Foreldre: garvar og bonde Lars Ous (f.8-1-1849) og kona Ragnhild Olasdtr. Kviane (f.11-11-1857). Farsætta mi har ått fedragarden Os (gamal skrivemåte Ous) frå ikring 1660. Dei var innflutte til Eid og skreiv seg Busch so lenge som til tippoldefar min. Namnet kunde tyda på at det var innflutt utanlandsk ætt dette. Men etter det eg har funne ut, so er dette Busch-namnet berre ein fortyska skrivemåte for Boested, namnet på ei kjøpmannsætt i Bergen, i god velmakt ikring 1500-talet.

På morssia kom det inn i farsætta mi utanlandsk blod med ein kapellan Hans Lemmich som budde på Osnes i Eid, innflutt frå Holland ikring 1600. Eg har no elles ikkje havt tid til at røkja so serleg nøgje etter dette, og ikkje legg eg stor vekt på det heller. Mor mi er av gamal god bondeætt i alle led, so langt det er råd at finna ut.

Gift 29-12-1910 i kyrkja på Nordfjordeid med Ragna Sofie Nybø, f. 23-5-1886 på Løkja i Eid, dtr. til kaptein Rasmus Nybø og kona Oline Eriksdtr. Løkja (gamal skrivemåte:Løken). - Born: Olaug, f. 18-10-1912, Lars Øistein, f. 8-5-1914, Ragnhild, f. 6-11-1915, alle født i Oslo. (De 3 siste barna nevner jeg ikke her).

Iflg. Aftenposten døde Edvard Os 9-1-1970 i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du noe om følgende, som alle var lensmenn i Evanger:

Sjur Vike f.1873

Olav Kvalvaag f.1894

Albert Sortevik f.1892

Mvh Mads Rongen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider