Gå til innhold
Arkivverket
Laila

Hølje Høljeson dal sogn i Vestfjorddalen, Tinn

Recommended Posts

Laila

I følge bygdebok fra Hjartdalssoga kom Hølje Høljeson fra Mæland eller Svade, Dal sogn i Vestfjordalen. Han skal være født mellom 1740 og 1743. Han kom til Tuddal hvor han giftet seg med Margit Sveinsdatter. Han har bodd på gårdene Hovde, Bøen og Øverland/Prestegården i Tuddal og døde i 1820, 80 år gammel i Tuddal. Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene hans i Tinn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

For ordens skyld, her er vel Hølje i 1801, gift for annen gang 1801

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind Larsen

Hølje og Margit giftet seg i Tuddals Fogdneri, Hjartdal

2. okt. 1767

Min lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Christensen

I følge bygdebok fra Hjartdalssoga kom Hølje Høljeson fra Mæland eller Svade, Dal sogn i Vestfjordalen. Han skal være født mellom 1740 og 1743. Han kom til Tuddal hvor han giftet seg med Margit Sveinsdatter. Han har bodd på gårdene Hovde, Bøen og Øverland/Prestegården i Tuddal og døde i 1820, 80 år gammel i Tuddal. Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene hans i Tinn?

Jeg leter etter samme mann. Jeg har ikke funnet noen som kan passe så langt. En mulighet var Helge Helgesen Bolkesjøs tvillingsønn Helge som ble født 16 apr 1743 i Hjartdal, men han døde 9 uker gammel.

Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Laila

Ja det er en nøtt dette her. Jeg får vel se om jeg får tak i Tinn soga og kanskje jeg finner noe der. Takk for hjelp så langt, mvh Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Christensen

Jeg har leitet i Tinn-soga og ikke funnet noe, men prøv gjerne du også. Jeg kan ha oversett ting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Tinn-soga må brukes med stor forsiktighet. Det er veldig mye som er feil der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Christensen

Bygdebøker bør generelt brukes med forsiktighet. Det du finner bør sjekkes i andre kilder. I Hjartdalssoga (Tuddal) har min kones oldefar 2 forskjellige foreldre-sett. Bykleboka tør jeg ikke engang gruke. Det var drøssevis med feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Bygdebøker og gårds- og slektshistorier må selvfølgelig sjekkes i hvert enkelt tilfelle, men det er helt klart at enkelte holder en generelt veldig høy standard, og andre befinner seg i motsatt ende av skalaen. Dessverre hører Tinn-soga blant de siste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive