Gå til innhold
Arkivverket
Kari Larsen

Bilde ca 1910 fra Hamar / Mjøsa?

Recommended Posts

Kari Larsen

Bildet jeg lurer på finnes her: http://www.ub.uib.no/bilder/ Skriv GHN-051 i Signatur og trykk enter. Klikk på bildet for å forstørre det og trykk evt F11 i browseren din for å slå på/av menylinjene.

Bildet er av min mormor fra Bergen (1883-1962) og en jente som jeg tror er hennes niese. Jenta bodde på Hamar med sine foreldre, i det huset som bestemors svigermor Maren Lømo Negaard (1854-1951) eide. Jenta levde 1904-1992 og bestemor besøkte disse personene på andre bilder i samme billedserie. Bildet er ett av ca 200 glassplate-negativer som Universitetsbiblioteket i Bergen fikk fra oss. Jeg prøver å finne ut av inneholdet på disse bildene. De er fra Vest-og Østlandet og fra Sverige og Tyskland. Vil du se flere bilder, skriver du bare GHN i signatur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Legger inn bildet her så det blir enda enklere å se det:

post-232-0-03786100-1297292565_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Er du sikker på at dette bildet er tatt på Hamar? - Jeg kjenner ikke igjen den skogkledde åsen på den andre siden med det bare feltet eller svaberget.

(Det ser forresten ut til at man må være innlogget på forumet for å kunne åpne vedlegget og se fotografiet.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Likner vel nesten på svensk landskap, Bottenvika?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Er vel nesten så arkitekturen på paviljongen også har litt svensk preg, men dette har sikkert andre bedre greie på? De har ikke besøkt Mora da, så det er Siljan?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Larsen

Er vel nesten så arkitekturen på paviljongen også har litt svensk preg, men dette har sikkert andre bedre greie på? De har ikke besøkt Mora da, så det er Siljan?

Jeg vet bare at det er bilder der fra Drottningholm Slott, Lovön, Mälaren. Og jeg tror neppe niesen var med dit. Men takk for alle tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Larsen

Legger inn bildet her så det blir enda enklere å se det:

Flott! Hvordan gjorde du det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Larsen

Er du sikker på at dette bildet er tatt på Hamar? - Jeg kjenner ikke igjen den skogkledde åsen på den andre siden med det bare feltet eller svaberget.

Nei, det vet jeg ikke om det er. Men hvis det er niesen på bildet vil jeg tro det er i nærheten av Hamar. Paviljongen virker litt midlertidig. Kanskje for spinkel til norsk vintervær. Kan det ha vært til en utstilling e.l.?

Etter 1910 er det sikkert mye vegbygging langs Mjøsa som har rasert eventuelle svaberg, og vegetasjonen ellers er jo også endret på 100 år, så man må vel helst sammenligne med horisonten. Det er noen historiske bilder av Mjøsa her:

http://www.mjossamlingene.no/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=67

Jeg har skrevet til dem og bedt dem se på bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Flott! Hvordan gjorde du det?

Bildet har jeg laget ved skjermdump, og behandlet det i Photoshop. Mao kan du lage bilder av alt du ser på pc-skjermen – kjekt!

Her en mer detaljert beskrivelse.

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Det ble dårlig med tilbakemeldinger på dette emnet. Jeg tror ikke bildet er fra Mjøsa, men kanskje andre har forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kari Larsen

Nå fant jeg bildet i et album, og der står det at det er fra Stockholm 1901!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Da kan man trygt si at jegeren fra Folldalen traff blink!

Likner vel nesten på svensk landskap?

Er vel nesten så arkitekturen på paviljongen også har litt svensk preg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Da kan man trygt si at jegeren fra Folldalen traff blink!

Nå ja, var nå på gyngende grunn da  :mellow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.