Jump to content
Arkivverket

et gammelt skriftstegn

Robert Bjerke

Recommended Posts

Er det noen som kan forklare for meg et gammelt skriftstegn som ser ut som bokstaven c skrevet vendt om (engelsk: backwards). Ofte med tegnet : etterpå.

Det betyr "det vil si", og det forekommer både i skrift (kirkebøkene for exempel) og i trykte bøker.

Hva er opprinnelsen til tegnet? Har det et navn?

Det var jo interessant å lese at dette er et særnorsk tegn, det forklarer hvorfor mine googlinger etter «reversed c» var totalt fruktesløse :o

Jeg aner ikke, men fant denne forklaringen på nettet: Typografi.org

I lenken her sto det at "de fleste over 40 har nok glemt tegnet", men neida, jeg har i hvert fall brukt det i håndskrift helt opp til i dag. Når det nå også er mulig å bruke det digitalt, er det jo kjempefint.

I lenken her sto det at "de fleste over 40 har nok glemt tegnet", men neida, jeg har i hvert fall brukt det i håndskrift helt opp til i dag. Når det nå også er mulig å bruke det digitalt, er det jo kjempefint.

Interessant! - Kanskje det burde stå "de fleste under 40 ..."? Jeg mener å huske at jeg lærte tegnet i matematikken (på 60-tallet). Vi kom frem til et tallsvar, og skulle forklare med ord hva svaret innebar. Da brukte vi tegnet foran forklaringen. Veldig nyttig stadig - skulle gjerne hatt det på mobilen også. For ): ser jo ut som en trist smiley. Så blir det "dvs.".

Det brukes også som basstegn i noter.

Det er ikke samme tegnet. Bassnøkkelen eller F-nøkkelen er en stilisert F hvor den nederste delen går nedover mot venstre, og altså ikke ligner en omvendt c.

Absolutt et nyttig tegn. Jeg brukte det selv en del tidligere. Absolutt et relavant spørsmål her (men jeg lurer jo på hvem trådstarter "Betulius" er...).

≈ er jo også et slikt tegn, som betyr omtrent det samme, eller tilnærmet lik, tror jeg.

Morsomt med slike tegn. Jeg synes at korset † også er et tegn vi kan benytte mer.

Tusen takk alle sammen. Jeg er ikke sikker på at det er et exclusivt norsk tegn. Synes jeg har sett det i tyske bøker også.

Betulius finner De her på nettet:

http://www.rbjerke.net

Betulius er en latinifisering av Bjerke, altså. Fiffig, men greit å bruke virkelig navn, vel.

ɔ er det fonetiske tegnet for å; ɔ er kort å-lyd og ɔ: er lang å-lyd. Tenk tilbake på lydskriften da dere lærte fremmedspråk. Som logoped bruker jeg det fonetsiek symbolsystemet mye. Det samme symbolet gjelder i tysk for å-lyden, som der skrives o.

Bassnøkkel: 𝄢