Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om prokuratorer, sakførere og advokater 1660-1950?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Finner en noe om Georg Ferdinand Norsted f. 1828 i Fredrikshald??

 

Og Axel Conradin Ullmann f. 1840 i Christiania??

 

Begge var cand. jur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Axel Conradin Ullmann f. 1840 i Christiania??

 

 

Kan cand. jur. Axel Conradin Ullmann (f. 1840 i Christiania) være sønn av

kgl. fullmektig Jørgen Nicolai Axel Ullmann (1811-1862), g.m. Cathrine Johanne Fredrikke Vilhelmine Dunker (1816-1915) ?

 

(Disse bodde i Christiania og var foreldre til Ragna Wilhelmine Ullmann (1845-1924) (kjent som skolepioneren Ragna Nielsen) og stortingspresident Viggo Ullmann (1848-1910)).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange takk !

 

Axel Conradin Ullmann ble altså døpt ved Rikshospitalet, og fikk sine fornavn fra faren og

fra mormoren, Conradine Birgitte Hansteen (1780-1866) (g. Aamodt og Dunker).

Conradine Dunker er forfatter av boken 'Gamle Dage. Erindringer og Tidsbilleder' (med masse god sosietetssladder fra Christiania rundt århundreskiftet 1700/1800).

 

Klarer forresten noen å lese hva som står i merknads-rubrikken i dåps-protokollen (se lenken i sitat-feltet ovenfor) ?

 

 

Her er Nasjonalbibliotekets e-versjon av Conradine Dunker: "Gamle Dage": Lenke.

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, Carsten.

 

Jeg prøver meg på noen sakførere:

Olaf Lindheim, født 1876 i Gvarv i Telemark.

Daniel Rosing Bull, født 1877 i Bergen.

Peter Vilhelm Moe, født 1886 i Trondheim.

Per Wergeland Voss, født 1911 i Kristiania.

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Kittelsen Lindheim, f. 15-9-1876 i Saude, Telemark, sønn av gårdbruker Ketil Guttormsen Lindheim og Helga Haatveit. Eks. art. 1898, jur. enb.eks. våren 1913. Overrettssakfører 1913. Eget kontor fra 1913. Adr. Trondheim. Fastl. officer 1901, fastl. kaptein i 5.divisjons infanteri 1907. Gift 27-1-1905 i Steinkjer med Ingrid Charlotte Jacobsen. 3 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1896, utgitt 1946:

 

Daniel Rosing Bull, byråsjef, f. 15-11-1877 i Bergen, død 17-8-1934 i Oslo.

 

"Morgenbladet" skrev om ham ved hans død følgende:

 

Byråchef Daniel Rosing Bull er avgått ved døden, 56 år gammel. Han blev under sitt arbeide på kontoret i går rammet av et alvorlig illebefinnende, falt om på gulvet og døde underveis til Legevakten.

 

Bull var født i Bergen, blev student 1896 og cand.jur. 1901. Efter embedseksamen var han edsvoren fullmektig ved Trøgstad sorenskriveri inntil det blev nedlagt; var derpå sakfører i Askim til juni 1918 da han blev ansatt som sekretær i Finansdepartementet. Han blev utnevnt som byråchef ved 3. skattekontor i Finans- og tolldepartementet i 1931. Hans datter Laura Benedikke er gift med Thor Garmestad Wessel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1905, utgitt 1930:

 

Peter Wilhelm Moe, f. i Trondheim 11-9-1886 av foreldre kjøbmann Ole Andreas Moe (f. i Værdalen 26-2-1855, død i Trondheim 25-8-1896) og Marie Othilie Rostad (f. i Værdalen 28-8-1856).

 

Gift 16-7-1921 i Trondheim med Mimi Jenssen, f. 11-6-1890 i Trondheim, dtr. av bryggerieier Harald J. og Aagot, f. Krefting. (Her er nevnt 2 sønner).

 

Middelskoleeks. 1902 ved Trondhjems borgerlige realskole, artium ved Trondhjems katedralskole, juridisk embedseks. 1912, sorenskkriverfullmektig Elverum 1912-13 og Orkedal 1913-14, sakfører i Trondhjem siden 1915.

 

Per Wergeland Voss, f. 16-10-1911 i Oslo, sønn av høyesterettsadvokat Valentin Voss og Augusta Wergeland. Eks.art. 1929, jur. embedseks. høsten 1935. Overrettssakfører 1939. Fullmektig hos høyesterettsadvokatene Ole Røed og Valentin Voss, Oslo 1936-41. Gift 21-12-1940 i Oslo med Margit Evensen. 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er interessert i opplysninger om Peter Andreassen fra Stange(1805-7.2.1849). Han var gift med Martha Spaberg. Jeg har fått oppgitt at han var jurist og prokurator, antakelig på Stange eller Toten.

 

Han var sønn av Andreas Pedersen som i 1816 var eier av Grønstad i Stange. Peder Andreasens sønn brukte etternavnet Grønstad. (Nicolai Lauritz Hesselberg Grønstad 1846-1899). Da Nicolai ble døpt, bodde familien på Tømmerhoel på Toten. Jeg kijenner ikke til flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil

 

Peder Andreasen Grønstad. 1805-1849. Underretsprokurator.

 

Født 2. mars 1805 i Stange og død 7. febr. 1849 i Ulfsten, søn av gaardbruker Andreas Pedersen Grønstad og Guri Olsdatter, tok præl.examen i 1831 med antagelig og blev examinatus juris 1. juli 1834 med bekvem; den praktiske prøve 13. jan. 1835 med temm. vel.

 

Den 26. jan. 1835 blev han amtskonstituert som edsv. fuldmægtig hos sorenskriveren i Hallingdal og fungerte som saadan like til 1. april 1842, bortset fra tiden 1. mai til 1. septbr. 1841, da han var konst. sorenskriver. Fra 1. april 1842 var han paany amtskonst. sorenskriver i Hallingdal under vakance i embedet til 4. febr. 1843 og atter fra 25. febr. til 14. april 1843.

 

"I denne lange tid", skriver amtmanden i 1845, "har jeg hat anledning til at erfare hans praktiske dygtighet og redelige vilje til at fyldestgjøre sin pligt, hvorpaa han ogsaa er mødt med den største tillid fra Amtets side." Efter et kort ophold paa Toten som fuldmægtig hos prokurator Breien blev han under 2. juni 1846 utnævnt til underretsprokurator i Romsdalen, borat paa Haagensholm i Ulfsten, og død efter kun 3 aars forløp.

 

Amtmand Thesen hadde i 1846 anbefalt ham forflyttet til Mandal eller til Nordre Trondhjems amt: "han var en duelig og brukbar mand, men ikke skikket for det Romsdalske klima, da hans syn var stærkt svækket under katarralsk øienbetændelse og led under sjøreiserne; forholdene var ogsaa saadanne, at han umulig kunde klare sig økonomisk".

 

Gift 25. novbr. 1833 i Vang med Martha Spaberg, f. 4. jan. 1812 s.steds og død 18. juni 1858 paa Hamar, datter av gaardbruker Ole Thomasen Spaberg og Inger Michelsdatter.

 

Jeg har også opplysninger om Nikolai fra Norges læger hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, Carsten

 

Dette var veldig oppklarende. Jeg hadde ingen anelse om at han hadde hatt embeter i Hallingdal og Romsdal, så langt borte fra Mjøsa.

 

Når det gjelder sønnen Nikolai har jeg ganske god informasjon, bl.a. den kilden du nevner. Jeg har anene til Peter Andreassen fem ledd bakover, men når det gjelder Martha Spaberg har jeg bare foreldrene - - - men hun er da heller ikke av juristslekt.

 

Det var også interessant å lese om Peters katharalske øyenbetennelse- Jeg tror den har gått i arv 4 slektsledd!

 

Takk for hjelpen!

 

Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Carsten!

Jeg har en fam. her som jeg finner lite på, lurer på om du kan se om du har noe?

Dyrlege Johan Einar Ludvig Benzen født 9/12-1876 Gran f. dyrlege Johan og Berte Marie Benzen

viet til

Gudrun Victoria Lund f. 2/3-1885 Oslo f. Martin E.Lund og Pauline

 

barn: Einar Johan Benzen født 23/12-1910 i Kragerø og 1955 er overrettssakfører Einar Johan Benzen reg. død i Kirkenes

 

Fam. 1910

 

http://digitalarkive...f01036510000760

og Einar Johan Benzen død på Dis gravminner

http://www.disnorge....vis.php?mode=fy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karin!

 

Aftenposten 24-7-1939, dødsannonse:

 

Dyrlæge Johan Benzen, min kjære mann, vår kjære opofrende far, døde stille og rolig idag. Kragerø 22. juli 1939.

 

Gudrun Benzen

 

Einar, Ruth, Grethe

 

Studentene fra 1928, utgitt 1953:

 

Einar Johan Benzen, overrettssakfører, Kirkenes, f. 12-2-10 Kragerø, sønn av veterinær Johan Einar Ludvig B. og Gudrun Lund. Gift 1947 med Ruth Myklebust f. Sivertsen, 23-12-12, datter av vaktmester Karl S.

 

Skiens off.skole/Latinlinja - Cand.jur. 1932. - Dommerfullm. Bamble sorenskriveremb. 1936-37. Ansatt Kragerø, Brevik og Porsgrunn kommuner. Sakfører Kirkenes 1947.

 

Det var det jeg fant om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten.

 

Kan du se hva det står om høyesterettsadvokat Gunvald Strøm-Walseng (1889 – 1951) og hans nærmeste familie.

Hvis det er mye så bare ta med det viktigste. Det er først og fremst familie jeg er ute etter, så kanskje svaret bør sendes i en PM.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørg

 

Ingen etterkommere ser det ut til iflg. studentbiografiene fra 1908, utgitt 1933 og 1958:

 

1933: Jeg er født i Sande i Vestfold 12. des. 1889 av foreldre Johan Walseng og Alette, f. Strøm. - Gift i Kjøbenhavn i 1925 med Liss Bogen, f. 31. jan. 1904 på Kongsberg. Jeg tok i 1908 realartium ved Drammens off. høiere almenskole. I årene 1908-11 gjennemgikk jeg Krigsskolens nederste og øverste avdeling. Juridisk embedseksamen i 1916 - advokaturen i 1925. Siden 1916 har jeg vært bosatt i Drammen, hvor jeg praktiserer som advokat. Min juridiske virksomhet har tatt all min tid og all min interesse.

 

1958: Høyesterettsadvokat, f. 12. desember 1889, død 29. januar 1951. Han var Drammen kommunes advokat. - Formann i 5. krets av Den norske Sakførerforening. Aktor i landssviksaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk skal du ha!

 

Da fikk jeg bekreftet det jeg trodde, nemlig at de ikke hadde barn.

Og jeg fikk vite hvor vielsen fant sted - den har jeg lett lenge etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Carsten

Er på utkikk etter en ane født ca 1775 i Trondheim. Petter Erichsen, død i Malvik 09.01.1848 - derfra er alt greit. Men opphavet har jeg ikke. Fant noe i kirkebok som kunne være han:

Kirkebok 601.A07-1770-1819, Domkirken. Uekte barn Peter Martinus døpt 14.mars 1775. Far Eric Pedersen, mor:Karen Arntsdatter. Eric arbeider hos procurator Evensen, Karen hos Evensens hustru. Faddere: Marit Olsdatter, Marit Henrichsdatter, Ole Hammer, Halvor Jonsen.

 

Den oppslagsmuligheten du har om prokuratorer - står det noe om hvem som arbeidet for procurator Evensen, om denne Eric Pedersen er faren?

Legger ved utklipp fra kirkebok.

RandiAa

 

post-3886-0-82119800-1359801131_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet 6 sider om prokurator Lorentz Ewensen, men ansatte er ikke omtalt.

Takk skal du ha, da har jeg prøvd den muligheten..lurer forresten på hva det betyr når det står oppført (se klipp) i kirkeboken:

Eric Pedersen for procurator Evensen - regnet med det betydde at han arbeidet for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, Carsten.

 

Jeg er på jakt etter Thomas Grøn-Hansen. Han skal være født i Nittedal i 1863 og gift 1893 med Margit Them. Jeg har funnet ham som fadder i en dåp i Kampen kirke i 1890, der han ble titulert som stud.jur. Da satser jeg på at han fullførte studiet og derfor skal finnes i et av oppslagsverkene dine. Tusen takk.

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.