Gå til innhold
Arkivverket

Ragnhild Jensdatter Røsumejet f. 1808


Leif Heimlund
 Del

Recommended Posts

Ragnhild Jensdatter Røsumejet er født i 1808 på Gran i Oppland som datter av Jens Hansen (f. ca 1763) og Karen Gulbrandsdatter (f. ca 1771), begge fra Gran Jens og Karen gifter seg 10 April 1805. kan man finne mer vedr Jens og Karen slekta rundt de, foreldre og lignende? på forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Tolker jeg det riktig at han er på Røysumejet og at hun er fra Røysum ved vielsen?

Det har du nok rett i: Ifølge FT 1801 er Jens husmann og trolig er Kari/Karen tjenestepike på selve gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt ved Gran Gulbrand Torsten(sen) og Kari Simonsdatter Hval ægte barn kaldet Kari. Faddere: Ole Erichsen Hval, Erich Jonsen Hval, Ingeri Christensdatter Hval og Dorte Olsd. Hel....

 

Moderen Intr(odusert) ved Gran 14de Søndag efter T(rinitatis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det figurerer en Gulbrand Torstensen Johnsrud (f.1732) på ymse slektssider, kan det være den Gulbrand som er gift med Kari Simonsdtr. Hval finner ikke ektefelle på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ekteskap

Jens Hansen, Bjerke gift 14-02-1797

med Ragnhild Pedersdatter, Helmay 1775 D. 16-01-1804

1. Anne f. 24-12-1797

2. Hans f. 14-04-1800

3. Kjersti f. 02-06-1802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Kari Gudbrandsd dp Hval 8sTr 1770, begravet 17sTr 1770, 8 uker

 

Jens Hansens 2, kone kalles Karen ved alle barnedåpene. Jeg tror det er hun som begraves fra RøysumE 2.5 1821, 41 år! Gaardmannskone ?! -se klokkerboken

Det betyr at man bør lete etter Karen født rundt 1780?? Men det kan være feil alder.

 

Ei Karen Gudbrandsd dp Gjefsen Sexag 1781

Ei Karen Gudbrandsd dpu StastadE 19sTr 1783

Jeg vet ikke sikkert hvor det ble av disse to. Trolig er den ene konfirmert fra Helmen i 1796, 14,5 år - og det er nok samme person som er tj der i 1801

 

Jeg finner heller ikke hjelp i fadderlister for barna til Jens og Karen

 

Det er heller ikke noen sikker god kandidat i konfirmasjonslistene. Ei Karen Gudbrandsd fc 1772, konf. fra et GullenE 1787, 15 år

 

For tiden vet jeg ikke hvor Karen kom fra. Kan evt være utenbygds? Hun kan forsåvidt godt være den Karen Gudbrandsd som er tj på Røysum i 1801, som er ført 30 år gammel da.

 

(Hvis hun ikke var fra Gran, er det mer sannsynlig at det også kan være feil mht alderspppgave - også den ved begravelsen)

 

Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en god kandidat her. Født 25.11. 1764: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9342&idx_id=9342&uid=ny&idx_side=-57

Venstre side, over streken. Foreldre Hans Hansen og Ane Andersdatter.

 

Hei,

Ja, jeg tror dette er riktig Jens. Han var f i Løvstua - ligger ved vegen som går over Høgkorset til Eina. Mange søsken - og noen av disse + ektefeller opptrer som faddere. Mor til Jens het Anne, første datter kalles opp etter mor.

 

Det er skifte 21.1 1804 fol 105a etter Jens Hansen Enevollen. To søsken arver, den ene er Hans Hansen Løvstuen, som er død (d 1783), og derved arver barna, Jens Hansen kalles myndig i skifteavskriftet, kan kanskje finne ut mer ved å lese hele skiftet.

 

Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Leif Du spør om Gården Bjerke (Bierke) er i Gran

Tips: Slå opp Digitalarkivet/FT 1801/Oppl/Gran.

Trykk på analyse > i amt setter du inn Gard/hus, og trykk lag tabell.

Mvh. Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.