Gå til innhold
Arkivverket

[LØST] Hvem var skuespilleren Lance Henriksens norske far?


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har kikket litt på Lance Henriksen på engelsk Wikipedia, kanskje mest kjent som Bishop i «Aliens» (1986). Han er født 5. mai 1940 i New York City. Mora het Margueritte (ukjent etternavn) og faren var en norsk sjømann: «His father, James Henriksen, was a Norwegian merchant sailor and boxer nicknamed "Icewater" who spent most of his life at sea.»

 

norsk Wikipedia er ikke farens navn nevnt, bare tilnavnet «Icewater».

 

Det skulle vært moro å vite noe mer om denne James «Icewater» Henriksen. Nå er jo ikke dette mye å ta tak i, men jeg vet det er mange her som liker en utfordring :)

 

Forbeholdet er selvsagt om det skulle dukke opp ting som nålevende familie kanskje ikke ønsker offentliggjort, så vis takt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes på nettet mange biografier om Henriksen, men her er en som sier at han ble født på Manhattan og foreldrene ble skilt da han ble 2 år, og han vokste opp hos sin mor.

 

Spørsmålet er jo om James ble født i USA eller Norge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif - I utgangspunktet trodde jeg vel ikke det var så mange som het James i Norge.

Men i 1900 finner man 168 personer og i 1910 184 personer ved navnet James.

Har sjekket emigranter fra Kristiania og Bergen i det aktuelle tidsrommet uten å finne

noen James Henriksen.Mulig James er en Amerikanisering av f.eks Johan,Johannes ,Jens m m ?

Dette må vel være den såkalte nåla i høystakken? Men i dette forumet er ingenting umulig!

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif - I utgangspunktet trodde jeg vel ikke det var så mange som het James i Norge.

Men i 1900 finner man 168 personer og i 1910 184 personer ved navnet James.

Har sjekket emigranter fra Kristiania og Bergen i det aktuelle tidsrommet uten å finne

noen James Henriksen.Mulig James er en Amerikanisering av f.eks Johan,Johannes ,Jens m m ?

Dette må vel være den såkalte nåla i høystakken? Men i dette forumet er ingenting umulig!

Mvh Karl Johnny Sommer

 

Det er flott at du har sjekket disse emigrantene, da har vi antagelig allerede eliminert en mulig kilde.

 

Det eneste jeg er rimelig sikker på er at han het Henriksen til etternavn :)

 

Navnet James er usikkert. Fra gammelt av har dette (opprinnelig det hebreiske navnet Chaim) blitt omsatt til Jacob i tysktalende land og i Skandinavia, men i det tjuende århundret har vel denne koblingen vært heller ukjent. Hadde han hett Jacob ville Jack vært nærmere fonetisk, og Johan blir uten videre til John. Bildet kompliseres selvsagt av at Jack er et vanlig kallenavn for John. Jeg vil heller tro at Johannes eller kanskje aller helst Jens som du foreslår er det navnet en nordmann helst ville anglifisere til James.

 

I første rekke ville jeg altså lett etter en Johannes eller Jens Henriksen, født rundt første verdenskrig.

 

Kan boksekarrieren være et mulig utgangspunkt? Når jeg søker på Google etter Icewater Henriksen, er det eneste som kommer opp biografien til Lance fra Wikipedia i ti tusen varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å forhøre seg med gamle boksere. "Icewater" er jo et kallenavn, skulle jo tro det var fra USA. Men kanskje bokseklubber som Tønsberg Kameratene eller andre vet noe.

 

Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en titt på "New York Passenger List" og ser at Vessel U.S.A.T. "Borinquin" ankom NY den 13. des. 1945. Som en av mannskapet finnes A.B. Seaman James M. Henriksen, 35 år gammel og norsk. Han har da vært tilsammen 4 år til sjøs og mønstret på dette skipet den 16. nov. 1945. I rubrikken for "Physical marks, peculiarities or disease" er det innført: " Scar on nose & under left eye. Left thumb deformed". Kan kanskje tyde på en bokser? Navnekombinasjonen er jo heller ikke av de vanligste.

 

Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at en James M. Henriksen, 74 år gl. giftet seg den 10. aug. 1984 i Conta Costa, California med en Margueri A. Werner, 61 år gl. En James Marin Henriksen født 25. febr. i "Other Country" døde 15. april 1994 i Almeda, California.

SS- nummer 132122411 - reg. i New York før 1951.

 

Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi samme person igjen:

 

California Passenger and Crew Lists, 1893-1957

 

Name: James Marine Hendricksen

Arrival Date: 19 Aug 1948

Age: 38

Birth Date: abt 1910

Birthplace: Norway

Gender: Male

Ship Name: General William H Gordon

Port of Arrival: San Francisco, California

Port of Departure: Shanghai, China

Archive information (series:roll number): M1410:400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This M. Henriksen fra Nøtterø ankommer New York:

 

New York Passenger Lists, 1820-1957

 

Name: This M Henriksen

Arrival Date: 7 Nov 1904

Birth Year: abt 1883

Age: 21

Gender: Male

Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Glasgow, Scotland

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Columbia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her i 1911:

 

New York Passenger Lists, 1820-1957

 

Name: This Marin Henriksen

Arrival Date: 22 May 1911

Birth Year: abt 1883

Birth Location: Nrw

Birth Location Other: nótteró

Age: 28

Gender: Male

Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Liverpool, England

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Cedric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en webside som inneholder foreldrene til This Marin Henriksen, men var han farfaren til Lance Henriksen ??

 

Husband This Marin Henriksen

--------------------------------------------------------------------------------

Born: 19 May 1883 at: Nesbryggen, Nøtterøy, Vestfold

Christened: at:

Died: 1966 at:

Buried: at:

------------------------------------------------------------------------------

Father: Rasmus Sanne Henriksen (1841-1922)

Mother: Lise Maria Larsdatter (1845-1903)

--------------------------------------------------------------------------------

Married: Place:

---------------------------------------------------------------------------------------------

Wife Hansine Ellingsen

--------------------------------------------------------------------------------

Born: 1881 at: Nord Norge

Christened: at:

Died: 1960 at:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fra Social Security Death Index

 

Name: James Henriksen

Birth: 25 Feb 1910

Death: 15 Apr 1994 - Berkeley, Alameda, California, United States of America

Civil: New York

 

mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name:Marguerite HenriksenSSN:064-18-3213Last Residence:94702 Berkeley, Alameda, California, United States of AmericaBorn:25 Oct 1922Died:9 Jun 2001State (Year) SSN issued:New York (Before 1951)Kanskje kona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt fantastisk, folkens - glimrende arbeid B) (dette er så lysende at jeg må ha på solbriller!)

 

Er vi nå såvidt sikre at vi kan fastslå definitivt at James «Icewater» Henriksen er identisk med Jim Marino Henriksen født i Tønsberg 25. februar 1910? For meg virker det slik i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mangler fremdeles avgjørende bevis som f.eks. at dette paret fikk sønnen Lance.

 

Slik jeg ser det så må dette paret ha giftet seg i 1939 (innlegg 17 og 18), så blitt skilt ca 1942, og giftet seg igjen i 1984 (innlegg 8).

 

California Marriage Index, 1960-1985

 

Name: Margueri A Werner

Age: 61

Est. Birth: abt 1923

Spouse Name: James M Henriksen

Spouse Age: 74

Date: 10 Aug 1984

Location: Contra Costa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at ideelt sett burde vi hatt fødselsattesten hans :)

 

Imidlertid er det så enormt mye som stemmer at jeg anser risikoen for feiltagelse som forsvinnende liten. Andre kan selvsagt gjøre andre vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.