Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag Rødeset bygdebok Østfold, gården Morstad


Rune Roalkvam
 Del

Recommended Posts

Jeg er stadig på jakt etter min kones tippoldemor Augusta Gustavsson, se annet tema her(Gustaf Eriksson fra Sverige og familien hans i Glemmen, Østfold 1865). Jeg ønsker et oppslag i bygdeboka for Rødeset, Morstad gård. I folketellingen 1865 var disse her, det er familie nr 2 jeg prøver å finne mer info om:

 

Rødenæs Rødenæs Morstad 33a 2

Iver Thorers. Husfader Gaardbruger og Selveier g 50 m Rødnæs Prgj.Børet Andersd. hans Kone g 57 k Sverige

Edvard Ivers. deres Søn hjælper sin Fa. m. Gaardsbr ug 17 m Rødnæs Prgj.

Anne Marie Iversd. deres Datter ug 21 k Rødnæs Prgj.

 

Gustaf Gustafs. Husfa. og Inderst g 37 m Sverige (f.Karlanda, Värmland, ikke langt unna)

Anne Thorersd. hans Kone g 29 k Vaaler Prgj.

Augusta Emilie Gustafsd. deres Datter ug 7 k Vaaler Prgj. (f. 27/11 1859)

Thea Beata Gustafsd. deres Datter ug 5 k Rødnæs Prgj. (f. 23/3-61, faren lotbruger Morstad)

Gustaf Gustafs. deres Søn ug 2 m Rødnæs Prgj.

 

De fikk nok en datter, Helene Julie 25/12-66 (vaksinert 21/8-67), det er foreløpig siste spor jeg har. Her er bosted vanskelig å lese, muligens noe annet enn Morstad. Finner ikke Augusta konfirmert verken her eller i Våler. Heller ikke finner jeg noe i utflyttingslistene.

 

Kanskje sier bygdeboka noe om hvor de flyttet hen. Første sikre spor etter den Augusta vi leter etter er i Våler, der hun får en uekte sønn 27/11 1890. Håper noen kan hjelpe meg! Alt om familien er av interesse.

Runer Roalkvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har Rødenes Gårdshistorie bind 1. Der står det om Gustaf Gustafsson at han en tid var eier av sin stefars part i S.Krog og etter å ha solgt denne var han lottbruker på Morstad. Han var gift med Helene Torkildsdatter f. i Våler 1836. I 1865 hadde de barna: Augusta Emilie f. ca 1858, Thea Beate f. 1861 og Gustaf f. 1864. Nærmere opplysninger om denne familien savnes, men den har vel utvandret sammen med de andre av slekten. Dette står i boken jeg har.

 

Vennlig hilsen Sylvian Dahlberg Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødenes En Bygds historie : Måstad nordre :

 

Den første bruker her etter at gården ble delt Gustav Gustavsson. Han kom fra Sverige, død 1836. Skifte. Han var gift med Børet Olsdatter og hadde 3 barn.

Gustav f.1829, Ingrid f.1831 og Anders f.1834-1847. Enken giftet seg igjen 1840 med Iver Thoresen Søndre Krog og han flyttet til Måstad.....

 

Gustav Gustavsson var en tid eier av sin stefars part i Søndre Krog....

Han var gift med Helene Torkildsdatter født i Våler ca 1836.

I 1865 hadde de 3 barn. Augusta Emilie f.ca 1858, Thea Beathe f. 1861 og Gustav f 1864. Nærmere opplysninger om denne familien savnes, men den har vel utvandret sammen med de andre av slekten.

 

 

Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar! Det var pussig at datteren Helene Julie døpt 20/1-67 ikke var nevnt. Men jeg ser at det etter farens navn ved dåpen står stedsnavnet Herpstad...set eller noe i den dur (side 92, nr 8). Kanskje samme navn som står på side 371 nr 65, jeg greier ikke å tolke det, kanskje en forkortelse? Kanskje de slo seg ned en annen plass i kommunen?

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Gustav Gustavsen som svensk innflytter til Våler i 1857/58. Han kjøper gården Bjærktvedt i Våler. Da datteren Augusta Emilie blir født i 1859 står det at moren heter Anne Helene Thorkildsdatter Bjerktvedt.

Vet ikke om dette er noe hjelp.

 

Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den opplysningen bekrefter det som går fram av kirkebøkene, samme mann opptrer i samme database som nr 22652, innflytter fra Sverige til Rødenes i 1831, også foreldre og søster Ingrid. I de svenske arkivene er det mye å finne. En oppsummering (norsk skrivemåte):

Gustav Gustavsen f 21/9 1829 Hämnäs, Karlanda. Foreldre Gustav Gustavsen f 26/2 1803, død Morstad 1836 og Børet Andersdatter Lidén f 2/6 1809 V. Bön, Töcksmark, Värmland. Hennes foreldre Anders Erickson Lidén f 1773, og Ingrid Nilsdatter f 1767. Gustav (den eldre) og Børit flyttet til Norge i 1830 (1831, se over). Søsken til Gustav den yngre er Ingrid f Karlanda 3/2 1831 og Anders f. 1834 Rødenes.

Takk for hjelp, det gjenstår å se om det er rett slekt jeg har funnet. Men puslespill er jo kjekt uansett... :)

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var de, ja! Ikke rart de forsvant ut av kildene i Norge. Viser dessverre at det ikke er familien min... Min Augusta er i Våler i 1890 og flytter så til Enebakk og til Oslo. Se annet tema her(Gustaf Eriksson fra Sverige og familien hans i Glemmen, Østfold 1865).

Takk for hjelp til å sjekke nok en Augusta ut av saken!

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.