Gå til innhold
Arkivverket

Avfotograferte slektshistoriske kilder

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Det er et eller annet tull med dette Google-opplegget. Det har hendt før, men etter en tid har alt blitt bra igjen. I dag virket forstørrelsen igjen. Jeg skal se på lenkene til Runes ruller i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har gjentatt meg selv her i mitt forrige innlegg, og jeg hadde ikke redigert bort det jeg trodde jeg hadde i mitt forrige innlegg. Beklager dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne Lise Hovdal

Ta kontakt med meg, så kan jeg hjelpe deg med å publisere dine navneregistre. Jeg har en blogg for sånt. Skriv til slektskilder@gmail.com

Til alle

Jeg har lagt ut nye lenker til to av runes ruller, men i dag vises kun "full skjerm" ikke noe "forstørrelsesglass". Vi får håpe at det retter seg med tiden. Jeg har prøvd å holde et leseglass (forstørrelsesglass) foran dataskjermen, og det går fint.

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har er avskrift av navn fra skifter: Frosta 1693-1701,1727-1785 med alfabetisk register på fornavn i eget dokumentDet samme med nye dokumenter fra 1786-1823. Har gjort det samme med

Åsen i samme prestegjeld. Stjørdal, Skatval, Skogn, Levanger Ekne og holder på med Leksvik. Det var vel ikke slike navneregistre du tenkte på, og om det skulle legges ut må jeg ta ny gjennomgang på dette.

Må gjøre ferdig noen andre slektsprosjekter først også. Blir mye å sende til bloggen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av hvert som skal legges ut på nettet, og jobber med å lage et bra opplegg - i tillegg til de gamle navneregistrene. Send det når du får tid - om du vil. Det er sikkert mange som blir glade for det.

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av hvert som skal legges ut på nettet, og jobber med å lage et bra opplegg - i tillegg til de gamle navneregistrene.

At dere fotograferer kilder som DA ikke prioriterer er absolutt prisverdig. At dere gjør dem tilgjengelige for oss uten vederlag (les: alle) er like minst prisverdig.

Har du eller noen andre vært i kontakt med DA om hvorvidt det kan lages et opplegg slik at alt dette blir samlet på én plass? For eksempel, kunne DA stilt serverplass tilgjengelig slik at den jobben dere gjør ikke blir "borte" for fremtiden? Kunne de ha stilt til rådighet sider slik at det forholdsvis enkelt kunne ha blitt opprettet et register over alle kildene?

Permanente linker er jo en ting som er veldig verdifullt med dagens måte å drive slektsgransking på. Om linken blir "død" vil vi måtte bruke tid på å finne frem en ny. Det er jo ikke gitt at Googles linker (f.eks) forblir som de er i veldig lang tid. Jeg ser jo at eksempelvis picasa har ofte nok oppdateringer på sidene sine (som her om dagen hvor bildene ble uleselige når de ble forstørret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Jørgen og alle andre

Våre bilder passer ikke inn i DA´s konsept. Det er også lagt ned svært mye arbeid med å legge det ut på Google, så jeg er ikke interessert i å gjøre den jobben på nytt for å legge det ut et annet sted. Dette opplegget har klare fordeler som f. eks at jeg kan skrive tekst til hvert enkelt bilde. Derfor kan jeg f. eks skrive Stange, Vang, Romedal etc. for å marker hvor bildene er fra.

Google, som andre datavirksomheter, gjør endringer, skifter servere m. m. I dette opplegget, som alla andre steder (også DA), vil ting ikke fungere helt som det skal i kortere perioder. Når noen melder fra om feil pleier jeg å kontrollere at alt er i orden fra min side. Jeg tester både når jeg er innlogget og utlogget, gjerne på flere nettlesere. Jeg la ut nye ruller i denne litt ustabile situasjonen vi har hatt denne uken. To av disse lenkene virket ikke. Nå ser det ut til at alt er i orden igjen. Forstørrelseglasset er på plass igjen, med så skarpe bilder som kameraene kunne ta med det esisterende lyset. Mange av disse bildene er tatt i forholdsvis dårlig lys. Det var nemig slik at før fotograferte vi på et eget rom. Der var det automatiske persienner, så når lyset var riktig godt, gikk persiennene ned. Men selv uskarpe bilder kan være lesbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Da er følgende nye kilder lagt ut:

Østfold:

Auksjonsforretning på Tune prestegård, 1820-1821.

Hordaland:

Jordavgifter: bispestolens beneficerende gods, 1741-1840.

Vest-Agder:

Slektsopptegnelser for biskop Mathias Sigwardt (1770-1840), opptegnet av hans far og farfar 1694-1753.

Disse dokumentene lå sammen med korrespondanse skrevet av min 2-tippoldefar Adolph Theodor Grimsgaard (1806-1876), han jobbet som Familius ved Kristiansand bispestol og senere Kasserer ved Rikshospitalet i Oslo. Mye av brevene gjelder Kristiansands historie, preste og bispehistorikk, bla. er det korrespondanse med Riksarkivar Christian C. A. Lange og Fullmektig Ole Mørch. Disse befinner seg på Riksarkivet i Personalarkivet etter Adolph Theodor Grimsgaard, samlingen ble gitt i gave 1877 fra sønnen, min tippoldefar Oberst Nicolaus Magnus Widerberg (1838-1925), i beskrivelsen står at mesteparten av gaven ble lagt inn i "Personalia, Sigwardt, Sörenssen", resten til "Alm. Saml. Chr.sand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å benytte de avfotograferte fengelsprotokollene fra Kristiansand tukthus, men klarer ikke å få disse opp i en oppløsning der det er mulig å tyde skriften. Gjør jeg noe feil, eller er disse bildene kun tilgjengelige i 1600x1067 piksler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten velge fullskjerm eller klikke på forstørrelsesglasset. Det siste gir deg mulighet til å klikke en gang til og få det enda større. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten velge fullskjerm eller klikke på forstørrelsesglasset. Det siste gir deg mulighet til å klikke en gang til og få det enda større. Lykke til!

Takk for svar. Ved å klikke på forstørrelsesglasset og deretter forstørre bildet nok en gang ble det lesbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Lenkene til militære ruller fra Fron er fjernet.

Tom Larsen har sendt meg noen fine kilder som jeg har lagt ut:

Christiania 1744 Manntall

Christiania 1825 Manntall

Hurdal 1796-1817 Mandskapslister

Hurdal 1815 Folketelling (ikke komplette - bare noen gårder)

Hurdal 1821 Legdeinndeling

Webadressen til bloggen er som før: http://slektskilder.blogspot.no/

De to første ligger under Oslo, de tre neste ligger under Akershus, Øvre Romerike.

De store seriene med eldre militære ruller er som regel lagt ut under "militære ruller". De kunne ha mannskap fra forskjellige steder i samme kompani. Nyere ruller er mer stedsspesifikt som f. eks disse fra Hurdal. De er ofte lagt under fylket. Er en på jakt etter militære ruller kan det derfor være lurt å se forskjellige steder.

I den første tiden var det en begrensning på 1 gigabyte gratis lagring av bilder på Google. Jeg lagde derfor en mengde epostkonti etterhvert som jeg trengte mer plass. Nå er grensen på vel 15 gigabyte. Jeg vurdere å samle det jeg har lagt ut på en konto. Da blir det mer oversiktlig for meg, samt at det blir enklere å overføre alt til en etterfølger. Det er mye jobb, så jeg må ta det litt etterhvert. Ulempen er at alle lenkene blir nye. Jeg har tidligere advart mot å bruke lenker direkte til albumene. Bloggadressen blir ikke endret. Jeg har i det siste oppdaget at jeg har kilder som jeg ikke har lagt ut. Så fordelen er at det kommer mer på nettet. De kildene som har fått ny adresse blir merket med grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Har fått til å legge ut noe igjen

Koppskatt geistlige i Trondheim 1645 https://goo.gl/photos/sV1HgHFo1KwL2s3JA

Div deler av kirkeregnskap Salten, Lofoten og Vesterålen ca 1688-1724 https://goo.gl/photos/pJMraAcnbN4nkemV9

Register til Skifteprotokoll 3 Bergen 1737-1748  https://goo.gl/photos/UEDDjUSm7bqa3GTU9

Jeg har noen dårlige bilder av registere til de andre skifteprotokollene for Bergen, samt registere til overformynderiprotokollene dersom noen er interessert i disse også på sikt. 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad Register til Skifteprotokoll 3 i Bergen, så har jeg for lenge siden skrevet av det vesentligste som har blitt oversendt DA, og det har ligget ute, men i "revidert" omflytting er den blitt borte. Jeg vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har lagt ut noe mer:

Trondheim:

Katedralskolen Regnskapet fra 1653 https://goo.gl/photos/KjKhinHgjH6jEAyJ7
Katedralskolen Elevprotokoll fra 1756: https://goo.gl/photos/8Ncvtn2QSRvRzVRH8
Utdrag fra skiftepakker Trondheim 1753-56 (kanskje jeg lager et register av de etterhvert) https://goo.gl/photos/sSSQpnNZ61AYMoLU9

Flakstad kirkestol 1626-1775(1690) https://goo.gl/photos/4jJvJUf19jeb65G7A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei!

Jeg har tidligere varslet at jeg vurderte å samle de kildene jeg har lagt ut i ett album. Nå er tiden inne. Jeg har oppdaget at "forstørrelsesglasset har forsvunnet fra albumene, slik at muliheten til å forstørre bildene ikke lenger er der. Enkelte kilder blir vanskelig å lese. Google har en annen måte å vise bildene på hvor "forstørrelseslasset" er der. Jeg holder på å teste det. Det virker fint i Firefox, men ikke så bra i Safari.

Her er et eksempel på en tilfeldig valgt kilde: https://goo.gl/photo...pB5mFQoYEpno4k9

Det er også mulig å forstørre mer ved å bruke ctrl +

Jeg tar flyttingen med det samme. De kildene jeg flytter blir merket med grønt i listene, og de kommer opp i ny visning. Ser gjerne at flere prøver det og gir tilbakemelding. Dette har vært oppe under temaet "Eidsvollsslekter", men jeg vil gjerne forsette her slik at flere leser det.

Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok "litt" utenfor tema. Men ved slektstreff blir der ofte laget slektsbok.

Finnes oversikt over slike her i forumet?

Dette er nok "litt" utenfor tema. Men ved slektstreff blir der ofte laget slektsbok.

Finnes oversikt over slike her i forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider