Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bugge som fornavn

Recommended Posts

I lensregnskapene for Lister len finner jeg på begynnelsen av 1620-tallet en person med fornavn Bugge. Personen finnes for eksempel nevnt i et skattemanntall fra 1622 - Bugge Voge: Permanent sidelenke (femte linje fra bunnen på høyre side). Jeg finner ikke Bugge nevnt som personnavn i personnavnbøker og lurer på om andre har kjennskap til navnet og hvor det eventuelt har vært benyttet.

Jeg registrerer at navnet finnes i folketellingene på digitalarkivet, bl. a. 1801 og 1865. I de tilfellene der navnet påtreffes virker det imidlertid som om det egentlig er et mellomnavn eller slektsnavn og ikke et fornavn.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/572-bugge-som-fornavn/
Del på andre sider

Takk for henvisningene. Jeg var for så vidt klar over at Bugge var benyttet som fornavn i Danmark men din henvisning har utvilsomt relevans. Selv om det ikke fremgår spesifikt er det høyst sannsynlig Våge i Hidra det dreier seg om. Det er det eneste Våge-navnet jeg kjenner til i Feda tingsted. Uthavnen Rasvåg med gården Våge var mye benyttet som nødhavn i tidligere tider og det er ikke utenkelig at en danske kan ha vært bosatt der. En Anders Dansche påtreffes for øvrig i et manntall fra 1613 i samme tingsted mellom to oppsittere fra henholdsvis Hogstad og Veisdal i Hidra sogn - Permanent sidelenke (nummer fem fra toppen på høyre side).

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/572-bugge-som-fornavn/#findComment-4517
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.