Åse Anna Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Jeg trenger hjelp til tyding av skifte etter Simen Henrichsen i 1789, Tune Sorenskriveri, skifteprotokoll 3, 1789-1799, s. 13 og 14, http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25713/15 Det er særlig teksten før bo-oppregningen jeg tenker på. Kan noen kan hjelpe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aud Sandbu Posted February 13, 2011 Share Posted February 13, 2011 Jeg leser: Christian August Aagaard q:q: Giør vitterlig at Anno 1789 den 30te September indfandt sig Lænsmand Ole Nielsen paa den til Onsøe Præsteboel beneficerede Gaard Slærøed paa Rolfsøen for ifølge min dertil givne ordre at foretage og fremholde en lovlig Registrerings og Vur: efter sammesteds den 24e hujus ved døden afg: Mand Simen Henrichsen til paa følgende Skifte imellem hans efterladte Enke Elen Halvorsdatter og deres i Egteskab sammenavlede Børn som ere 4 Sønner og 3 Døtre, nemlig 1. Søn Henrich 22 aar gl. tiener hos Lars Torp i Onsøe Sogn, 2. Søn Halvor 19 aar tiener hos Ericka Strand, 3. Søn Ole 13 aar gl. tiener hos bemelte Enke, 4. Søn Elling 9 aar gl. 1. Datter Mari 15 aar gl. 2. Datter Anne 6 aar, 3. Datter Karen 4 aar, disse sidste 4 Børn er hiemme hos Mode- ren, ligesom og Enken tilligemed Sønnen Halvor var ved denne Forretning nærværende. Endvi- dere mødte de 2: Vurderings mænd Even Weum og Hans Clausen Gunderøed. Hvornæst da Stervboe Enken blev paalagt og tilholt at forevise og angive alt hvad dette Sterboe er tilhørende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åse Anna Posted February 13, 2011 Author Share Posted February 13, 2011 Tusen takk. Nyttige opplysninger - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts