Gå til innhold
Arkivverket

Ny forumprogramvare – brukarreaksjonar


Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Då vil eg nytte høve å stille spørsmålet eg har lurt på lenge: Kva er denne RSS-greia? Korleis fungerer det - kva skjer dersom eg abonnerer på dette?

 

Det fører litt vidt å gå inn på kva RSS er her, men eg vil kort sei at det er ein måte å lese _mange_ interessante trådar på mange ulike sider/forum utan at det går mykje tid. Her er ei kort innføring: http://www.bekkelund...orklart-enkelt/ og litt her også: http://www.aitel.his...iledere/rss.php Eg brukar RSS i kombinasjon med stikkord og det er særs effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt forum.

 

Jeg tror også dette blir bra, og synes det er naturlig med noen "barnesykdommer" til å begynne med.

 

Jeg stiller meg også i rekken av de som ønsker en eller annen form for geografisk og/eller tematisk inndeling av brukerforumet. Det at en slik inndeling ikke vil være hensiktsmessig i alle tilfeller, synes jeg ikke er et argument for å unnlate å gi brukerne muligheten til å plassere debattråder i egnede undergrupper. Selv om det så bare er halvparten av innleggene som plasseres "riktig" geografisk, er dette fortsatt langt bedre enn at ingen plasseres i en geografisk kontekst.

 

Når det gjelder at man nå har muligheten til å variere med skrifttyper, farger, symboler osv. stiller egentlig bare større krav til brukernes edruelighet. For å være ærlig tror jeg ikke et slektsgranskerforum vil bli frekventert av "fjortiser" i særlig grad, så jeg håper og tror vi kan unngå at det blir altfor glorete. (Dette til tross for at slektsgransking utvilsomt får en oppsving med NRKs programsatsning.)

 

Jeg kunne også tenkt meg at det ble litt enklere å klikke seg inn til det gamle DA-forumet for å lese eldre tråder - en sentralt plassert menyknapp, kanskje? (Nå er jeg såpass ny her, at det er mulig dette allerede er enkelt, men bare har gått meg hus forbi.)

 

Totalt sett er jeg altså fornøyd, men håper på en noe mer systematisk inndeling av brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha gjort noe gæernt i profilredigeringen. Jeg ser at de fleste i sin profil har tre ikoner, et for "legg til som venn", et for "send privat melding"og et for "finn mine innlegg". De to første mangler hos meg. Hva er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha gjort noe gæernt i profilredigeringen. Jeg ser at de fleste i sin profil har tre ikoner, et for "legg til som venn", et for "send privat melding"og et for "finn mine innlegg". De to første mangler hos meg. Hva er galt?

 

Det skyldes nok bare at du (naturlig nok) ikke kan legge til deg selv som venn eller sende privat melding til deg selv. Når jeg ser på din profil, er disse valgene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner det gamle forumet som var enkelt å finne fram i og fylkesinndelt. Ser ikke poenget med venner, "avatar", smilefjes osv., for ikke å snakke om sitater av tidligere tekst. Kanskje har det noe med alderen til undertegnede, og muligens blir det bedre etter hvert. Gammel vane er vond å vende.

Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden syntes jeg dette var bare sorgen, men har begynt å venne meg til - og like! - den nye utgaven :)

 

Men jeg har et spørsmål: Hvordan kan man hindre at navnet synes når man er i et av forumene? Jeg har sett at det ved innloggingen finnes en boks til å hake av i for å skjule at man er der, men hos meg virker ikke dette. Jeg haker av hver gang jeg logger inn, men like forb... kommer navnet opp. Hva gjør jeg galt?

 

Ser også at det er noen som klager på at man må "kjøre mye heis" for å få lest innleggene i en lang tråd. Her tror jeg vi kan gjøre mye selv, bl.a. ved å unngå overdreven bruk av sitater. Hvis det er et innlegg man ønsker å vise spesielt til, så er jo innleggene nummerert (oppe i høyre hjørne, ganske smått men tydelig). Det vil i mange tilfeller være nok å henvise til det nummeret, istedenfor å kjøre hele sitatrekka inn i et nytt innlegg.

 

Til slutt bare én ting: Jeg kommer IKKE til å svare noen av dem som opererer med bare signatur eller fornavn her i forumet.

 

Mvh

Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er enig med Else. Til å begynne med synes jeg dette var litt "fjortis" for oss "oldisene", men nå synes jeg det er flott. Vi må heller ikke glemme at vi "oldiser" kanskje er litt redd for nyvinninger, men vi er helt avhengig av at nye yngre slektshistoriske mennesker må få slippe til, og for de er et slikt forum kjent og trygt. Så la oss bli vant til smilefjes, avatar, venner og alt det andre nye som finnes her. Det viktigste er at vi faglig sett fortsetter som før og at vi raskest mulig innser at sånn blir det i framtiden.

Endret av Lars Ove Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt Facebook - assosiasjoner av dette, nå skal vi ha venner og like hverandre her også.

 

Eg skal love både Hilde og alle andre at eg ikkje skal like ein einaste ein av dokke! Og venner - det kan vi vel vere utan å markere det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en tilvenningssak dette og, som alt annet, så fortroligheten og rutinen kommer forhåpentlig med bruken !

Jeg for min del er så lite datakyndig,og foreløpig går de fleste av mine hjerneceller med til det tekniske her, så ikke mye rom for forskning. Men det kommer nok på plass etterhvert, trass og viljestyrke har jeg etter min far!!

 

Ellers oppfordrer jeg som Else alle til å bruke sitt fulle navn i profilen, det er ikke så rent lite tid vi bruker på å hjelpe hverandre her, så det er ikke mye forlangt det vel?

 

Jeg begynner så smått å føle at jeg med hånden på hjertet kan ønske det nye forumet velkommen og gratulere alle sammen :rolleyes:

 

Dette blir nok bra!

 

Mvh Hilde

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Else. Til å begynne med synes jeg dette var litt "fjortis" for oss "oldisene", men nå synes jeg det er flott. Vi må heller ikke glemme at vi "oldiser" kanskje er litt redd for nyvinninger, men vi er helt avhengig av at nye yngre slektshistoriske mennesker må få slippe til, og for de er et slikt forum kjent og trygt. Så la oss bli vant til smilefjes, avatar, venner og alt det andre nye som finnes her. Det viktigste er at vi faglig sett fortsetter som før og at vi raskest mulig innser at sånn blir det i framtiden.

 

Som en representant for denne "yngre" garden av slektsforskere, så må jeg si jeg ble veldig glad for å lese dette innlegget. Jeg hadde selv en lignende erfaring som mange av dere nå går igjennom når jeg først tok i bruk de "gamle" diskusjonssidene. Jeg var vant til denne type forum fra før av og synes det var tungvindt og vanskelig å sette seg inn i. Men det som er viktig å tenke over er at det tar overraskende liten tid å bli vant til nye ting når man bruker det ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo trist det da Aase! Jeg liker de som sier sin mening på en god måte, så nå har du fått "et poeng" av meg.

Når disse funksjonene først er her, tar jeg dem i bruk på en moderat måte.

 

Ønsker deg en god dag!

 

Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse funksjonene først er her, tar jeg dem i bruk på en moderat måte.

 

Grunnen til at disse "liker" knappene dukket opp i forum på internet var rett og slett for at brukerne skal kunne indikere at innholdet i et spesifikt innlegg var veldig bra, eller ga et godt svar på et spørsmål osv. På den måten kan kan kjapt lese seg til de "viktige" postene i en lang tråd uten å måtte lese igjennom alt.

 

Hvis man f.eks lurer på noe, og finner et innlegg i fra noen som lurer på det samme, og dette innlegget har 50 svar, så tar det lang tid å lese igjennom alle 50 svarene. Man kan da heller kjapt rulle seg nedover og lese de som har fått "poeng" og på den måten få raskere svar på problemet sitt.

 

Det er jo helt opp til oss som brukere om en slik funksjon er verdt noe, og kanskje det ikke er noe særlig bruk for denne funksjonaliteten i et slektsforskningsforum, men for min egen del liker jeg å gi ut et pluss til inlegg jeg synes er veldig bra. Det er jo høftlig å si takk, og nå trenger jeg ikke å gjøre en lang tråd lenger bare for å takke for et fint innlegg/svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden syntes jeg dette var bare sorgen, men har begynt å venne meg til - og like! - den nye utgaven :)

 

Men jeg har et spørsmål: Hvordan kan man hindre at navnet synes når man er i et av forumene? Jeg har sett at det ved innloggingen finnes en boks til å hake av i for å skjule at man er der, men hos meg virker ikke dette. Jeg haker av hver gang jeg logger inn, men like forb... kommer navnet opp. Hva gjør jeg galt?

 

Ser også at det er noen som klager på at man må "kjøre mye heis" for å få lest innleggene i en lang tråd. Her tror jeg vi kan gjøre mye selv, bl.a. ved å unngå overdreven bruk av sitater. Hvis det er et innlegg man ønsker å vise spesielt til, så er jo innleggene nummerert (oppe i høyre hjørne, ganske smått men tydelig). Det vil i mange tilfeller være nok å henvise til det nummeret, istedenfor å kjøre hele sitatrekka inn i et nytt innlegg.

 

Til slutt bare én ting: Jeg kommer IKKE til å svare noen av dem som opererer med bare signatur eller fornavn her i forumet.

 

Mvh

Else B.

 

Du vil se ditt eget navn på listen over brukere som er online selv om du velger "Skjult bruker" når du logger inn men ingen andre vil se navnet i listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å finne alt som er skrevet av omtale og "kritikk" av det nye forumet, men finner ingen ting om det jeg ser som et stort tilbakeskritt, nemlig at det er blitt dårligere oversikt i hvert forum. Alle kjenner jo gamle Webdebatt hvor en hver tråd hadde en linje med relevant info. Nå, i de nye oversiktssidene - se Brukerforum brukes minst 2 og opptil 4 linjer for hver post. Jeg pleier å komme innom og "scanne" igjennom "Alle grupper" en gang daglig, men nå blir dette svært tungvindt. Det som før var på førstesiden er tar nå 3-4 sider.

 

En kan lett fjerne dobbeltpresentasjonen av forfatter og legge svar og visning på to kolonner og voila, så er det en linje. Undertittelene bør utgå og heller dekkes av tittelen.

 

Er det noen måte en selv kan omorganisere visningen på slik at jeg får tilbake visning med en post pr. linje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å finne alt som er skrevet av omtale og "kritikk" av det nye forumet, men finner ingen ting om det jeg ser som et stort tilbakeskritt, nemlig at det er blitt dårligere oversikt i hvert forum. Alle kjenner jo gamle Webdebatt hvor en hver tråd hadde en linje med relevant info. Nå, i de nye oversiktssidene - se Brukerforum brukes minst 2 og opptil 4 linjer for hver post. Jeg pleier å komme innom og "scanne" igjennom "Alle grupper" en gang daglig, men nå blir dette svært tungvindt. Det som før var på førstesiden er tar nå 3-4 sider.

 

 

Du er ikke den eneste som synes det er blitt vel luftig i det nye forumet.

Flere har kommentert det tidligere. Jeg gjorde som deg tidligere en rask skann

av temaene nedover. Istedenfor inne i temaet bare scrolle nedover har man nå sider å bla i.

Det er irriterende, men jeg tenker man får se det an litt og kanskje venner man seg til det.

Eller så blir man bare litt mindre aktiv. Det er uansett vanskelig å tilfredstille alle, og

mange kommenterer hvor flott de synes det nye forumet er.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes. Dessuten dette med "venn", "rykte" osv. som dessverre ser ut til å ha kommet for å bli her.

Heilt enig, nå var det rett føre eg trykte på plusstegnet ditt for eit godt innlegg.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har forsøkt å finne alt som er skrevet av omtale og "kritikk" av det nye forumet, men finner ingen ting om det jeg ser som et stort tilbakeskritt, nemlig at det er blitt dårligere oversikt i hvert forum. Alle kjenner jo gamle Webdebatt hvor en hver tråd hadde en linje med relevant info. Nå, i de nye oversiktssidene - se Brukerforum brukes minst 2 og opptil 4 linjer for hver post. Jeg pleier å komme innom og "scanne" igjennom "Alle grupper" en gang daglig, men nå blir dette svært tungvindt. Det som før var på førstesiden er tar nå 3-4 sider.

 

En kan lett fjerne dobbeltpresentasjonen av forfatter og legge svar og visning på to kolonner og voila, så er det en linje. Undertittelene bør utgå og heller dekkes av tittelen.

 

Er det noen måte en selv kan omorganisere visningen på slik at jeg får tilbake visning med en post pr. linje ?

 

 

Vi må nok bare innse at vi er inne i en ny tid nå, men her er et tips som i alle fall hjalp meg

I tillegg kan man jo abbonere på emner som man enkelt finner i kontrollpanel, og i tillegg finnes en knapp "vis nyeste innhold" (oppe til høyre). Så kan man aktivere diverse varsler som gir det en epost øyeblikkelig hvis det er nye innlegg i de emnene dere abbonerer på, så jeg synes ikke dette er så galt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove, jeg synes ikke det hjelper på det "problemet" Leif og jeg føler. Ja vi er inne i en ny tid, men vi behøver ikke like det eller være med på det. Selvsagt har du rett i at alt har en tilpasningstid, men for egen del dektar jeg stort sett med å svare eller kommentere andre, hjelp får jeg selv ikke her i dette forum (har for moro skyld forsøkt et par ganger, null respons - ikke så overraskende). Jeg kan ha den største respekt for andre her, men de er ikke mine venner. Og ingen behøver å skrive i "minneboka mi'". Men jeg får vente litt før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt mark av å lese all denne sutringa som kommer her. Hallo folkens - dere har hatt noen bittesmå timer til å vurdere det nye forumet - sammenliget med flere års erfaring med det oldervollske. Før dere kritiserer synes jeg at dere i hvert fall:

 

1) Tok dere rimelig tid til å vurdere det nye forumet. Det nye åpnet i går, og det er alt for kort tid til en vurdering av forumet.

2) Kutter ut sammenligningene med det oldervollske forum - all den tid det ikke kan beholdes for fremtiden uansett - så en sammenligning er meningsløs. Sammenling da heller med andre tilgjengelige og driftbare forum.

3) Spør dere selv om det virkelig om ytringene deres inneholder noe konstruktivt. Ikke-konstruktiv kritikk gjør ingen glade og skaper bare dårlig stemning.

 

Jeg skjønner at det er forskjell på om man er over/under 40 år gammel med tanke på å ta til seg nye ting - men vent da heller litt før dere setter i gang hylekoret. Kanskje rekker dere å lære å like det nye, før dere rekker å kritisere?

 

Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Tok dere rimelig tid til å vurdere det nye forumet. Det nye åpnet i går, og det er alt for kort tid til en vurdering av forumet.

 

 

Forumet slik det fremstår her er stort sett identisk det man i årevis har forholdt seg til overalt ellers på nett. At man har for dårlig grunnlag for å sammenligne med forrige versjon er derfor feil.

 

Og smileys på et genealogiforum? Takk og lov for Firefox og adblock.

 

Morgenbladet: Død over smilefjesene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.