Gå til innhold
Arkivverket

Ny forumprogramvare – brukarreaksjonar


Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Men til alle som sutrer over oss sutrere, dere har sikkert så mye å bidra med at dere sikkert ikke merker hvem som dropper ut eller bryr dere om hvorfor. Uansett, hyggelig at Ørnulf og Erling setter pris på det nye forumet - sagt uten ironi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaka til at ein måtte ha nytt forum er vel at Oldervoll nærmar seg pensjonsalderen, og at alt difor ikkje lenger kan henge på han åleine. Og sidan det nye forumet er "standardprogramvare" er det vel ikkje så mange tilpassingsmogelegheiter.

 

Likevel må det vere mogeleg å komme med synspunkt (positive eller negative), utan at det er "sutring". Dei som ikkje likar dette kan jo berre la vere å lese, akkurat som dei av oss som ikkje er vane med "vener" og "rykte" berre kan la vere å bruke dette, og takke på "gamlemåten" ved å skrive innlegg istaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok til å skape en del irritasjon etterhvert. Det er veldig mange norske navn med tre eller færre bokstaver, nå er det ikke mulig å søke etter f.eks "Per Hansen" eller "Hans Moe". Ville det ikke være et bedre alternativ å legge de mest vanlige småord inn i "forbudte ord"-listen (men, han, vi, seg etc.), og heller tillate søk på korte ord generelt?

 

bruk stjernetegn, skriv *på* og usa* osv, så finner den de ønskede ore som bare det! ;)

 

Forresten, hvorfor kommer ikke profilbildet opp på mine svar (ikke at det gjør all verden, men ser at andres blide åsyn dukker opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

bruk stjernetegn, skriv *på* og usa* osv, så finner den de ønskede ore som bare det! ;)

 

Forresten, hvorfor kommer ikke profilbildet opp på mine svar (ikke at det gjør all verden, men ser at andres blide åsyn dukker opp).

 

Erling

 

Profilbildet ligger i profilen din.

Hvis du skal ha bilde her så heter det "Avatar" Du må altså laste opp et bilde til det.(du finner det under rediger din profil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser bra ut så langt, men er vel div. vi må bli vant med, men går vel seg til alt, men er enig med alle som mener det burde være inngang eller link til kirkebøker og folketellinger m.m. oppe på linjen som før.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling

 

Profilbildet ligger i profilen din.

Hvis du skal ha bilde her så heter det "Avatar" Du må altså laste opp et bilde til det.(du finner det under rediger din profil)

 

Takk for tipset! Nå fikk jeg det til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil se ditt eget navn på listen over brukere som er online selv om du velger "Skjult bruker" når du logger inn men ingen andre vil se navnet i listen.

#39 Frederic: Det du sier stemmer ikke! Jeg logget inn som "skjult bruker" etter at jeg så din kommentar! Jeg ser ikke meg selv med fullt navn - derimot ser jeg meg som en "anonym bruker"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og smileys på et genealogiforum? Takk og lov for Firefox og adblock.

 

Slike kommentarer forundrer meg. Er det slikt at man ønsker at slektsforskere skal framstå som gamle, trauste, grå, kjedelige mennesker? Her diskuterer vi slektsforskning, ingen smileys takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skjermbildet eg hadde oppe no, så eg to tekstlinjer med 42 ord. Resten var avatarer og location og smileys og sitat og slikt som på kvar sin måte tar merksemda bort frå teksten eg er interessert i. Eg forstår at DA var nøydd til å bytte forumprogram, men når dette programmet har så mange element som strir mot dei oldervollske ideala, kan ein ikkje vente at ein som likte det gamle forumet skal kjenne seg att og finne seg til rette på det nye.

 

Eg er ikkje lenger "Newbie", men "Ny Bruker" (med stor B ). Eit framskritt, så det går seg vel til på fleire felt. Det som irriterer meg mest, er varierande bruk av skrifttyper. Men eg er sikkert grå og kjedeleg og meir fokusert på fortida enn på framtida.

 

--

 

PS: Av forhandsvisninga ser et at ordet "stor B )" utan mellomrom før parentesen vart "stor B)". Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kommentarer forundrer meg. Er det slikt at man ønsker at slektsforskere skal framstå som gamle, trauste, grå, kjedelige mennesker? Her diskuterer vi slektsforskning, ingen smileys takk! :D

 

Jeg uttrykte meg muligvis litt uklart; det er like lite nødvendig her som ellers. Men hvordan klarte du å tolke min kommentar dithen at jeg mente at "slektsforskere skal framstå som gamle, trauste, grå, kjedelige mennesker"? De fleste er nok i stand til å uttrykke humor gjennom tekst, men om det ikke er morsomt hjelper det ikke med et smilefjes, det blir ikke morsomt av den grunn.

 

Leste du forresten linken til artikkelen i Morgenbladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykte meg muligvis litt uklart; det er like lite nødvendig her som ellers. Men hvordan klarte du å tolke min kommentar dithen at jeg mente at "slektsforskere skal framstå som gamle, trauste, grå, kjedelige mennesker"? De fleste er nok i stand til å uttrykke humor gjennom tekst, men om det ikke er morsomt hjelper det ikke med et smilefjes, det blir ikke morsomt av den grunn. Leste du forresten linken til artikkelen i Morgenbladet?

 

Ja, en interesant artikkel. Takk for linken. Kanskje vi har misforstått hverandre her. I så fall beklager jeg. Det var derfor jeg brukte en "smiley" for å vise at det var skrevet med et "glimt i øyet".

 

Min kommentar om slektsforskere som trauste og grå kom fra at jeg så for meg at man ble møtt med morske "blikk" hvis man våget seg til å bruke smiley i en diskusjon på disse forumene. Jeg antar at man stadig ønsker yngre slektsforskere velkomne, og den yngre garde bruker jo smiley med den største selvfølgelighet.

 

Men jeg er også enig i at det kan bli for mye av det gode. Forøvrig synes jeg at man skal akseptere at andre gjør/oppfatter ting anderledes enn en selv. Det viktigste her er vel innholdet i en diskusjon og ikke formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan man skal svare her, jeg har som i det gamle forumet hengt meg på siste person som svarte /blyanten, i det nye har jeg gjort det samme, men det ser ut til at jeg kanskje skal svare direkte på den som spør, oppretter temaet,jeg stusser litt fordi vi er endel som har svart på innlegget vedr,. Gudrun Henriette Olsen og svarer på endel av hennes spørsmål, men hun svarer tilbake som om jeg er den eneste og første som svarte henne, dette vet jeg ikke om er riktig, men kanskje det er tilfelle, så derfor lurer jeg på om det er galt bare å følge på sistemann som før ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan man skal svare her [...]?

 

 

Dersom du skal svare på en bestemt del av et innlegg eller om det er kommet flere innlegg etter det du skal svare på, er det klargjørende om du velger SVAR-knappen på den lyseblå linjen. Den svarmetoden vil alltid sitere innlegget, men som du ser over, kan det redigeres, så ikke alt kommer med. (Trådene blir veldig lange, om alle siterer..) Vanligvis trenger en ikke å henvise til foregående innlegg og da er det den mørkeblå SVAR-knappen (lenger ned) vi skal bruke.

 

Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan man skal svare her, jeg har som i det gamle forumet hengt meg på

OK og takk for svaret da prøver jeg med lyseblå først og sletter endel men det var omstendelig synes jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom svaret ditt kommer rett etter innlegget du skal svare på, er den mørkeblå SVAR- knappen best. Det blir av og til forstyrrende med sitatene, synes jeg, men av og til er det behov for det. <br><br><br>Innlegget du skriver legger seg alltid sist i tråden, selv om du har trykket på lyseblå knapp for å svare en bestemt deltaker i tråden<br>

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.