Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Mandskaps-Liste for Sirdalske Compagnie, 1834

Recommended Posts

Hei!

Dette bildet kommer fra en side i "Mandskaps-Liste for Sirdalske Compagnie under Stavngerske Musketeer Corps og den Christiansandske Brigade, 1834." Det er ikke en flott kopi, men jeg håper noen kan hjelpe meg til å tyde hva som står til høyre.

"forbegaaet formedelst _____" staar under "Anmærkninger." Hva er det tredje ordet, og er de andre ordene riktige som jeg har tydet dem?

Takk!

Adam

Det er lettere å tyde seg gjennom et vanskelig ord dersom man har mulighet til å sammenlikne med andre bokstaver i teksten. Derfor hadde det hjulpet hvis du kunne lage en sidelenke til mannskapslista, evnt. legge inn bilde av hele sida hvis lista ikke finnes på nett.

Til Aud:

Det var ikke min mening å svare så kort, men grunnen til at jeg gikk inn for å se på denne, var at jeg ikke fikk noen mening i uttrykket "forbigaaet formedelst Christiansand". Ordet formedelst kan vel best oversettes med "på grunn av", og da blir "på grunn av Christiansand" litt i løse luften ;)

Stiler dette innlegget til deg, da "AP Nilsen" muligens har avsluttet dette tema.

AP Nilsen har ikke avsluttet temaet! :) Hadde det travelt men nå er kommet tilbake. Takk for svarene...det er veldig vanskelig å velge mellom "skudsmaal" og "undermaal." Men jeg tror det finnes et stort S under Anmærkninger for Niels Tollachsen Skailand...kanskje Søren? Første bokstaven i ___maal ser ikke ut som S i ordet som ligner Søren...så jeg "undermaal" er litt rimeligere. Else, hva mener du? Hvor sikker er du på at det står "skudsmaal"?

Adam

Jeg er ikke sikker i det hele tatt, AP, det eneste jeg var sikker på, var at det ikke sto Christiansand :rolleyes:

Forslaget om Undermaal er meget bedre - det gir jo også mening mht høyden. Jeg tenkte ikke så langt.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.