Gå til innhold
Arkivverket
Finn Gunnar Oldervik

Upubliserte diplom

Recommended Posts

Finn Gunnar Oldervik

Hei!

Jeg lurer på om det finnes en komplett digital oversikt over upubliserte diplom ved arkivet, inkludert de som befinner seg ved Vitenskapsmuseet. I tilfelle, - er det laget utdrag av diplomene?

Med vennlig hilsen Finn Oldervik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Karlsen

Dersom du med "diplom" mener middelalderdokument og med reformasjonen som grense, har vi et diplom ved SAT, et pavebrev fra 1286. Det er publisert i Diplomatariet.

Gunnerus-biblioteket har noen diplomer som de nok har god oversikt over. Jeg foreslår at du forespør direkte dit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Nei, med diplom mener jeg diplom som er såpass nye at de ikke er funnet verdig til å bli med i Diplomatarium Norvegicum. Ser at statsarkivet i Bergen har scannet sine diplom og gjort de digitalt tilgjengelig på den måten. Mvh Finn Oldervik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Karlsen

Vi har desverre ingen samlet oversikt over disse dokumentene og de er spredd på forskjellige arkiver i magasinet. Innenfor det enkelte arkiv har vi en viss oversikt. Jeg har ført det opp på ønskelista vår når det gjelder digitaliseringsprosjekt. Men jeg er redd det kan bli et stort prosjekt å identifisere og registrere alle dokumentene for deretter å digitalisere dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Hei og takk for svar!

Håper det ikke ta alt for lang tid før materialet er ordnet og digitalisert. Noen av oss begynner jo etter hvert å bli rimelig voksne :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive