Gå til innhold
Arkivverket

Elisabeth Severines foreldre.


Monica Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjennom samarbeid med andre på slektstre på internett fikk jeg informasjon om at Elisabeth Severine het Bøckman til etternavn, og at hun var født ca 1750 i Larvik. Jeg har derimot hatt vansker med å få bekreftet dette, og håper noen kan hjelpe meg.

 

Her følger informasjon jeg har greid å skaffe så langt.

Skiftet etter ektemannen Jens Bugge oppgir ikke noe etternavn for Elisabeth. Jeg ser derimot her at sønnen har etternavnet Bøckman Bugge, kanskje det er derfra folk har hentet Elisabeths etternavn?

 

I denne slektstavlen fant jeg at Elisabeth er datter av Abraham Bøckman og Ursula Cathrine Mow. Dermed gjorde jeg et søk i digitalarkivet på Ursuala. Da fikk jeg treff på dette skiftet etter Ursula. Her er Elisabeth Severine omtalt som Bøckman. Det er presisert at etternavnet her er utledet av brorens navn. I skiftet møter jeg også igjen Jens Bugge, og Elisabeth og Jens sin datter Inger Bugge. Dette bekrefter vel at det er riktig at Ursula er Elisabeths mor?

Ursula har her etternavnet Holst, og følgende står under merknader: "død for nogle dage siden; hadde bodd hos datteren Marthe i nogle Aar; hennes mann hadde vært kanselliråd, og det er nok hans etternavn hun er nevnt med; hun var nevnt i testamentet etter kjøpmann Christen Hagerup Meyer og kona Abel Hamond".

 

Så nå er jeg svært forvirret med tanke på alle navn og etternavn her.. (for å gjøre forvirringen komplett ser det ut til at navnene Elisabeth Severine og Ursula Catharine er brukt igjen i senere slektsledd også).

 

Jeg forsøkte å søke etter skiftet til Christen Hagerup Meyer og Abel Hamond, men har ikke funnet noe der. Ursula kan kanskje ha vært gift to ganger, og at det er derfor hun nevnes med ulike etternavn?

Kan noen hjelpe meg med navnene til Elisabeths foreldre?

 

På forhånd takk for hjelpen :)

 

Rediger:

Ved å søke på etternavet Mow fant jeg dette skiftet.

Så da kan det kanskje se ut som om Ursulas etternavn var Mow.

Skal jeg da gå ut fra at etternavnet Bøckman er feil?

Endret av Monica Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at i skifte etter Jens Clausen Bugge, står det "svoger Abraham Sørensen Bøckman,enkens bror" Det må jo bety at faren het Søren til fornavn. Fant dette skifte etter Søfren Gottfried Bøchman: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=sk07071672&gardpostnr=748&personpostnr=5289#nedre Som du ser er det to barn,Elisabeth og Abraham.Kan ikke dette være hennes far?

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at i skifte etter Jens Clausen Bugge, står det "svoger Abraham Sørensen Bøckman,enkens bror" Det må jo bety at faren het Søren til fornavn. Fant dette skifte etter Søfren Gottfried Bøchman: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=sk07071672&gardpostnr=748&personpostnr=5289#nedre Som du ser er det to barn,Elisabeth og Abraham.Kan ikke dette være hennes far?

Mvh.Mette

 

Tusen takk for svar Mette :) Hadde ikke tenkt over det du sier, men det gir jo absolutt mening..

Hadde det ikke vært for at jeg fant dette skiftet etter Abraham Bøckman. Hvis du ser på nr 5866 er det Elisabeth Severina, avdødes datter av 3. ekteskap med Ursulla Catharina.

 

Mulig jeg er for skråsikker her, men jeg mener at skiftet etter Ursulla (linket i første post), viser at hun er mor til Elisabeth siden det nevnses i skiftet at Elisabeth Severine er gift med Jens Bugge og at deres datter er Inger Bugge.

 

Men hvordan det stemmer med navnet til broren til Elisabeth i Jens Bugge sitt skifte, det skjønner jeg ikke. I skiftet etter SØren som du fant, er ektefellen navngitt som Iuditha. Jeg har problemer med å sortere denne informasjonen dessverre, så ser ikke helt hvordan det henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ingen enkel sak å sortere. Ursulla har jo vært gift 3 ganger,kan det være slik at Abraham Sørensen Bøckman er Elisabeth Severines halvbror.For å finne mer ut av dette , tror jeg du må lete etter dåpen el. konfirmasjon. Har du funnet Elisabeth Severines vielse?

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ingen enkel sak å sortere. Ursulla har jo vært gift 3 ganger,kan det være slik at Abraham Sørensen Bøckman er Elisabeth Severines halvbror.For å finne mer ut av dette , tror jeg du må lete etter dåpen el. konfirmasjon. Har du funnet Elisabeth Severines vielse?

Mvh.Mette

 

Ja, du har nok rett i at det vil være det beste skrittet :)

Har ikke Elisabeths vielse enda nei, vet bare ca fødselsår 1750, og at hun er fra Larvik. Får lete videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på slektstavla og prøvd å sortere litt. Abraham Bøckmann har også vært gift 3 g. Med sin 1. kone fikk han Søren Gottfrid, han gifta seg med Judith Mow, de fikk barna Elisabeth og Abraham.Det er disse to som er i skifte jeg la lenke til.Elisabet Severine er fra Abrahams 3. ekteskap med Ursula.

Abraham Bøckmann er oppgitt å være født i Ø.Eiker og det er min hjem kommune.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

 

Jeg forsøkte å finne kirkebøker for Larvik, men ser ikke ut til at det er noen fra perioden Elisabeth levde (ca 1750-1778). Snakk om uflaks :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.