Gå til innhold
Arkivverket
erling t endresen

norske sjømenn, fins en oversikt

Recommended Posts

erling t endresen

Den jeg leter etter opplysning om, er Thorgny Rasch Ege, f. 1884 i Drøbak, gift med Elise Rosenberg, bosatt ved barnas fødsel i 1916 (Hans Rosenberg, gm Ragnhild Kristine) og 1922 (Lars Rasch, ugift) på Bærums verk, Vestre Bærum, ved Hans Rosenbergs konfirmasjon i 1931 på Bekkeli Levre (?) i Vestre Bærum. Farens tittel er d/s maskinist, søfarende.

Jeg har funnet fødselen til far, mor og de to brødrene. Dødsannonsen til Elise Ege i 1969 viser at det skal være en datter Bente Lise, hvis fødsel jeg ikke har funnet. Sannsynligvis i V. Bærum, vil jeg tro. Thorgny må være død før dette året, da han ikke er nevnt i dødsannonsen.

Så til mitt egentlige spørsmål: Finnes det noen bok "Norske sjømenn" som kan ha omtale av Thorgny Rasch Ege?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddbjørn Johannessen

Det finnes ei bok om norske skipsførere 1933-1953, der Carsten Schanche har tilbudt seg å gjøre oppslag her i forumet: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/424-noen-som-oensker-oppslag-i-norges-skibsfoerere-1933-1953/page__p__3221__hl__schanche__fromsearch__1#entry3221

Jeg kjenner imidlertid ikke til noen bøker som tar for seg norske sjømenn i vid målestokk. Nettstedet www.sjohistorie.no har etter hvert publisert en nokså omfattende oversikt - vesentlig fra Agder-fylkene - men jeg finner ikke "din" mann der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Det finnes ei bok om norske skipsførere 1933-1953, der Carsten Schanche har tilbudt seg å gjøre oppslag her i forumet: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/424-noen-som-oensker-oppslag-i-norges-skibsfoerere-1933-1953/page__p__3221__hl__schanche__fromsearch__1#entry3221

Jeg kjenner imidlertid ikke til noen bøker som tar for seg norske sjømenn i vid målestokk. Nettstedet www.sjohistorie.no har etter hvert publisert en nokså omfattende oversikt - vesentlig fra Agder-fylkene - men jeg finner ikke "din" mann der.

OK, Oddbjørn, takk for innspill. Det var kanskje for godt til å være sant om Thorgny skulle finnes omtalt i en bok.... men jeg tenkte at jeg kunne ta sjansen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Fin henvisning, Takk. Jeg sjekket, men her finner jeg ikke Ege.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kurt Østbye

Hvis han døde mens han var sjømann, vil dødsfallet kunne være registrert hos Sjømannsforbundet. Deres arkiver befinner seg hos Riksarkivet som vil besvare henvendelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein Djuv-Stiansen

Det er endel registrert i www.sjohistorie.no men oversikten er ikke fullstendig. Jeg kunne ikke finne Rasch Ege i oversikten, annet enn et rederi som het C. Ege i Bergen.

Det er sjømannsforeninger som gjennomgår sjømannsrullene og legger ut informasjonen.

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

OK, takk for tips. Tror nok ikke at rederiet i Bergen har noe direkte med Rasch Ege å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kurt Østbye

Sjømannforbundets arkiver (som befinner seg i Riksarkivet) har mapper på alle norske sjøfolk som seilte for norske rederier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dagny L

Den jeg leter etter opplysning om, er Thorgny Rasch Ege, f. 1884 i Drøbak, gift med Elise Rosenberg, bosatt ved barnas fødsel i 1916 (Hans Rosenberg, gm Ragnhild Kristine) og 1922 (Lars Rasch, ugift) på Bærums verk, Vestre Bærum, ved Hans Rosenbergs konfirmasjon i 1931 på Bekkeli Levre (?) i Vestre Bærum. Farens tittel er d/s maskinist, søfarende.

Jeg har funnet fødselen til far, mor og de to brødrene. Dødsannonsen til Elise Ege i 1969 viser at det skal være en datter Bente Lise, hvis fødsel jeg ikke har funnet. Sannsynligvis i V. Bærum, vil jeg tro. Thorgny må være død før dette året, da han ikke er nevnt i dødsannonsen.

Så til mitt egentlige spørsmål: Finnes det noen bok "Norske sjømenn" som kan ha omtale av Thorgny Rasch Ege?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dagny L

Kanskje det hjelper at du vet båtens (båtenes) navn. Selv har jeg på Statsarkivet funnet maskinist i familien og skipsfører og hvilke båter og tid de reiste med disse. Dette betyr at fra det stedet vedk reiste ut fins en sjømannsrulle. Skulle ønske disse ble digitalisert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Kanskje det hjelper at du vet båtens (båtenes) navn. Selv har jeg på Statsarkivet funnet maskinist i familien og skipsfører og hvilke båter og tid de reiste med disse. Dette betyr at fra det stedet vedk reiste ut fins en sjømannsrulle. Skulle ønske disse ble digitalisert.

Dessverre har jeg ingen anelse om båtens navn, eller hvilket sted han reiste ut fra. Jeg har sendt en henvendelse til Riksarkivet, venter spent på om der er noe å hente.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigbjørn Sandsmark

Sjømannsrullene,det er et sikkert sted å lete,ja om en har peiling på hvorfra han mønstret ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Steinar Sletten

Litt på siden av søk etter akkurat denne personen men når en person sigla i utenriksfart på eit skip som ikkje er registrert i Norge rett etter år 1900, og med stor sansynlighet reiste ut fra Bergen, hvilken nasjonalitet er det mest sansynlig han reiste for?

Vet jo det sikkert blir synsing men kanskje det var noen nasjonaliteter som var mer sansynlig enn andre derfra rett etter år 1900?

Steinar Sletten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.