Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Deltagermedalje, Birkebeinermedalje

Recommended Posts

Er det den medaljen som har med seg diplomet hvor det står: "NN" (bruker ikke fullt navn) Har under felttoget i Norge 1940 deltatt i forsvaret av Fedrelandet - Norge takker Deg for Din innsats i frihetskampen", underskrevet av Kongen, du sikter til Kai M.? Utdelt bl.a. i 1995 til de som ble utkalt til tjeneste i aprildagene i 1940!

Ja, det er den.

I forbindelse med et arveoppgjør fikk jeg kontakt med ukjent slekt i utlandet. De hadde null kjenskap til sin bestefars slekt, bestefar er i dette tilfellet min onkel som døde tidlig. Jeg hadde et bilde av ham hvor han bar Birkebeinermedaljen og en båndstripe som kan være deltagermedaljen. Etter å ha mottatt bildet ville de selvfølgelig ha flere opplysninger. Det er ikke lett å gi opplysninger når det ikke finnes noen å spørre.

Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noe som helst register over dem som har mottatt deltagermedaljen - efter krigen kom den i pakkevis til utdeling til personer som tilfeldigvis var til stede og som kunne påstå at de hadde deltatt i krigen - noen fikk derfor flere eksemplarer. Som medaljesamler fikk jeg en gang en hel eske som de ikke hadde funnet mottakere til.

Den ble utdelt for krigsinnsats i Norge i 1940 og til de som tjenestegjorde ute senere i krigen, f.eks til sjøfolk som hadde lang fartstid i krigssonen. De som hadde tjenestegjort i 1940 og senere hadde krigsinnsats ute skulle ikke bære to medaljer, men en deltakermedalje med rosett. Sosialistregjeringen i Norge var motstander av ordens- og medaljevesenet så den ønsket nok ikke at medaljene skulle utdeles på skikkelig vis, og med ære.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.