Gå til innhold
Arkivverket
Kai M Kveum

Deltagermedalje, Birkebeinermedalje

Recommended Posts

Kai M Kveum

Noen som vet om det finnes et register over de som fikk deltagermedaljen etter krigen?

Har forhørt meg med Forsvarsmuseet/biblioteket uten hell.

Finnes det et register over de som har fått Birkebeinermedaljen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Er det den medaljen som har med seg diplomet hvor det står: "NN" (bruker ikke fullt navn) Har under felttoget i Norge 1940 deltatt i forsvaret av Fedrelandet - Norge takker Deg for Din innsats i frihetskampen", underskrevet av Kongen, du sikter til Kai M.? Utdelt bl.a. i 1995 til de som ble utkalt til tjeneste i aprildagene i 1940!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kai M Kveum

Ja, det er den.

I forbindelse med et arveoppgjør fikk jeg kontakt med ukjent slekt i utlandet. De hadde null kjenskap til sin bestefars slekt, bestefar er i dette tilfellet min onkel som døde tidlig. Jeg hadde et bilde av ham hvor han bar Birkebeinermedaljen og en båndstripe som kan være deltagermedaljen. Etter å ha mottatt bildet ville de selvfølgelig ha flere opplysninger. Det er ikke lett å gi opplysninger når det ikke finnes noen å spørre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Kan jeg spørre hva han heter og når han er født, kanskje jeg kan finne noe info et eller annet sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kai M Kveum

Send en e-mail til: kaikveum ved online.no så skal du få opplysninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Pedersen

Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noe som helst register over dem som har mottatt deltagermedaljen - efter krigen kom den i pakkevis til utdeling til personer som tilfeldigvis var til stede og som kunne påstå at de hadde deltatt i krigen - noen fikk derfor flere eksemplarer. Som medaljesamler fikk jeg en gang en hel eske som de ikke hadde funnet mottakere til.

Den ble utdelt for krigsinnsats i Norge i 1940 og til de som tjenestegjorde ute senere i krigen, f.eks til sjøfolk som hadde lang fartstid i krigssonen. De som hadde tjenestegjort i 1940 og senere hadde krigsinnsats ute skulle ikke bære to medaljer, men en deltakermedalje med rosett. Sosialistregjeringen i Norge var motstander av ordens- og medaljevesenet så den ønsket nok ikke at medaljene skulle utdeles på skikkelig vis, og med ære.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive