Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I FT 1900 (f eks) kunne jeg gå inn og krysse av for en kommune og få opp alle gårder i kommunen. Det var en Vis alle-funksjon, slik at man fikk en liste, og kunne velge hvilke en ville gå videre og se på. Denne muligheten finner jeg ikke i FT 1910. Går det an? Jeg vil se hvilke gårder/heimer som på den tida fantes i Ådal i Buskerud, men er i første rekke interessert i øvre del av dalen. Når jeg ser gårdsnavnene, vet jeg jo hvilke som er aktuelle. Hvis jeg bare søker fram alt, blir det for mange poster til å vises. Jeg vil gjerne ha mulighet til å se alt som ligger der...

All funksjonalitet for det nye søket er ikke på plass enda, men akkurat din problemstilling mener jeg vi har en løsning for:

I den blå søkeboksen (enkelt søk/fritekstsøk) haker du av for eiendomssøk under tekstboksen og skriver ådal i tekstboksen. Når du nå trykker på søk får du en treffliste med mange gårder. Disse hører til Ådal kommune/sokn. Du kan bruke trefflisten, eller du kan gå videre, for å være helt sikker på at du bare får de gårdene som hører til Ådal i Buskerud:

Klikker du på en av gårdene, ser du at du kan skrolle nederst til siden og får opplysninger om tellingskretsen (=Ådal). Hvis du klikker på tallet i kolonnen K.nr. vil du få oversikt over alle eiendommene i tellingskretsen.

Jeg får denne listen: http://da.digitalarkivet.no/ft/tellingskrets/tf01036463000001/

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.