Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet med gravstøtter


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Christian Jensen, f. på Moldbakke, Toten, Døpt 14.2. 1813 og kone Johane Erichsdatter, f. 21.7. 1811, Herset-eie, Ringsaker. De emigrerte sammen med sine barn til Amerika og slo seg ned i Navarino, Shawano i Wisconsin. Christian skal ha dødd 14.4. 1897 og Johane 10.8. 1887. Begge skal ligge begravet på Hilda Cemetery i Shawano. I et slektstre som omhandler denne familien finner jeg bilde av gravstøttene. Problemet er at på Christian sin støtte er fødested, fødselsdato og år riv ruskende galt. På Johane sin er det bare fødselsdatoen som ikke stemmer. Spørsmålet er da. Har familien bommet så stygt da de bestilte gravstøttene eller er dette et annet par? I såfall, når døde Christian og Johane?

post-145-0-48591800-1297856746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok være feil stein hvis dette er dine. På Ancestry fant jeg et tre(det du fant?) med et par som ble gift i 1834, han 21år hun 23 år. De ble gift i Nes. Han skal være født på Røtte? på Toten, hun på Gåserud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skal ikke se bort fra at emigrantene "pyntet på" dataene sine da de kom til Amerika - med de forskjelligste begrunnelser - eller at etterlatte har hatt uriktige opplysninger. Bror av min tippoldemor var født 18. mars 1826 i Skedsmo (etter kirkeboken), men på gravstøtten i Oakland i California (avbildet på nettet) står fødselsdatoen som 18. mars 1829. Der er personforveksling utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit! Paret du fant gjør jo bare mysteriet større. Heller ikke der stemmer alderen og fødested. Ifølge Hans Myre som har svært god oversikt over utvandrede fra Nes, finnes det ingen Christian Jensen som er født i nærheten av 1821 på Nes. Så hvem tilhører disse gravstøttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit! jeg missforsto innlegget ditt litt. Beklager. Det paret du fant er det samme som mitt. Her er vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9091&idx_id=9091&uid=ny&idx_side=-183

Men mysteriet med gravstenene blir ikke mindre av den grunn. Det finnes ingen Christian Jensen som er født på Nes eller Toten rundt omkring 1821. Derfor må fødestedet på gravstenen være feil. Klikker man seg inn på følgende side finner man store deler av familien begravet sammen med Christian og Johane. http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=57010385

Jeg begynner å tro at gravstøttene er de riktige, men at opplysningene som står skrevt på de er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Berit! jeg missforsto innlegget ditt litt. Beklager. Det paret du fant er det samme som mitt. Her er vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9091&idx_id=9091&uid=ny&idx_side=-183

Men mysteriet med gravstenene blir ikke mindre av den grunn. Det finnes ingen Christian Jensen som er født på Nes eller Toten rundt omkring 1821. Derfor må fødestedet på gravstenen være feil. Klikker man seg inn på følgende side finner man store deler av familien begravet sammen med Christian og Johane. http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=57010385

Jeg begynner å tro at gravstøttene er de riktige, men at opplysningene som står skrevt på de er feil.

 

 

Det finnes en "Ole" Christian Jensen f.på Toten februar 1822..Bosted er oppgitt til Stange. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hello Cousin Bengt,

 

I can confirm that the grave stones you attached for Christian and Johanne are correct. I was born and raised in Navarino. I've seen the grave stones. My ancester, Anders Jensen Nes and Agnetta, are buried just a few feet away. I have much information on the descendants of Christian and Johanne which I will share as time permits. Sorry for not doing this sooner.

 

Art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Arthur,

 

Thanks for your reply. I had already decided that these gravestones were correct, based on information that has come forward. The photos of the gravestones were taken by Hal and Pat Anderson. Do you know these people? Otherwise you can send me e-mail just when it suits. All information on this family is welcome.

 

Bengt

 

Og tusen takk for alle innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er løst. Kristian Jensen med kone reiste med Angelo 26.08.1881 til Nenah, WI.. Han er f. på toten og hun i Ringsaker ifølge ekteskap på Nes 14.04.1834. Hans far: Jens Olsen f. ca. 1781 Balke på Toten g. med Eline(Helline) Jensdatter f. ca. 1783 Toten. De flyttet til Nes og brukte Bergstua. Barn: Oline 1811 Toten, Chriatian 1813 Toten, Anna 1816, Margrete 1821 Nes, Ingeborg og Helline 1824 Nes(til USA 1846),og Anders 1827 Nes.

Johanne Erichsdatter er f. 21.01. døpt 17.01.1811 Herset i Ringsaker.

Problemet med datoer på gravstøtter i USA er velkjent. De er ofte feil. En etterkommer der borte ble nokså sint på meg fordi jeg rettet på en dato på hennes bestefar. Han brukte datoene til sin eldste bror som beviselig var død. Mye rart her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengt,

 

Hal (Harold) is my second cousin once removed thru my Peterson line. More importantly though is your Halvor Christiansen marries Hal's family's Ingeborg Andersen. I'll email more information. You will find their gravestone also at Ascension.

 

Art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.