Gå til innhold
Arkivverket

Lorentz Dreyer født 1801 -Død 8 Dec. 1859???


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Mens jeg lette etter Elisabeth,fant jeg søsteren Ina Knutson Bull f. Dreyer.Hun døde i Drøbak,men urnen er satt ned i Tveit ifølge notat bak navnet hennes i kirkeboka for Tveit 1927 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=166&idx_id=166&uid=ny&idx_side=-156

 

Anne, takk

 

Jeg hade funnet henne som død i Drøbak, mistenker at hun var besøk der hos

stemor/halvsøster/halvbror. Da Stemoren var fra Drøbak.

 

I kirkeboka for Drøbak står det, skal kremeres i Oslo, og så

begraves i Kristiansand. Med Kristiansand menes nok Tveit.

 

Jeg begynner å skjønne at mange av disse barna vil ligge begravet på

samme sted.

 

Først pappa Lorentz, så Laura Marie, Elisabeth jeg ikke finner. Ina tilslutt foreløpig, da

regner jeg nesten med at Inas mann Sogneprest Wilhelm Bull også ligger på Tveit.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    18

  • Anne J. Engmo

    12

  • Osvald Rydjord

    3

  • Wenche Hillstrand

    16

 

 

Takk Carsten for hjelp, for ditt engsjement. Nå var Ina den eneste

av barnen jeg hadde alle opplysninger fra før.

 

Det er verre med de andre.

 

Men takk allikevel, hyggelig når mennesker hjelper til.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil er nevnt 12 barn:

Laura Marie, Josephine Fredrikke, Elisabeth Heltberg Wind, Nicolai Peter, Marie Margrethe, Rosalie Helene,

Haakon Adelsten, Victoria, Carl Johan Oscar, Ane Cathinka, Henriette Birgitte og Ina Knutzon.

 

Hva het det 13. barnet og når er det født ?

 

Når er Victoria, Ane Cathinka og Henriette Birgitte født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil er nevnt 12 barn:

Laura Marie, Josephine Fredrikke, Elisabeth Heltberg Wind, Nicolai Peter, Marie Margrethe, Rosalie Helene,

Haakon Adelsten, Victoria, Carl Johan Oscar, Ane Cathinka, Henriette Birgitte og Ina Knutzon.

 

Hva het det 13. barnet og når er det født ?

 

Når er Victoria, Ane Cathinka og Henriette Birgitte født ?

 

 

Det 13 barnet som egentlig er Nr 12 i rekken heter Ina Knutzon (den 1).

født 18 februar 1844, døpt 9 mai 1844 i Lillehammer. (Se side 84-85 over Lillehammer i Fåberg 1837-1855). Død 4 juni 1847, og begravet 9 juni 1847 i Oslo, fra Garnisonsmenigheten. (Se side 398 over Garnisonsmenigheten 1841-1860).

 

Vet du noe om disse barna, så skulle jeg ble takknemlig om du delte dine opplysninger

med meg.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det 13. barnet som egentlig er Nr 12 i rekken heter Ina Knutzon (den 1)

født 18 februar 1844, døpt 9 mai 1844 i Lillehammer. (Se side 84-85 over Lillehammer i Fåberg 1837-1855). Død 4 juni 1847, og begravet 9 juni 1847 i Oslo, fra Garnisonsmenigheten. (Se side 398 over Garnisonsmenigheten 1841-1860).

 

 

Jeg skjønner nå at det var TO Ina'er, f. hhv. 1844 (død 1847) og ca. 1849. Dermed har vi nevnt alle 13.

 

Når er Victoria, Ane Cathinka og Henriette Birgitte født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at det var TO Ina'er, f. hhv. 1844 (død 1847) og ca. 1849. Dermed har vi nevnt alle 13.

 

Når er Victoria, Ane Cathinka og Henriette Birgitte født ?

 

Hadde tenkt å legge ut samtlige barn med fødselsår, men jeg har ikke alle dataene her

jeg er i helgen.Det kommer. Er litt får mange barn til å huske alt i hodet.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å legge ut samtlige barn med fødselsår, men jeg har ikke alle dataene her

jeg er i helgen.Det kommer. Er litt får mange barn til å huske alt i hodet.

 

mvh

Wenche

 

 

Her kommer barnen til Lorentz Dreyer og Maria Margrethe Hansen

Disse barnen er alle oldebarn til Sogneprest Ole Molde som hadde sin virksomhet på Stod.

Har begynt å kartlegge alle hans barn + hans barne-barn + hans oldebarn.

 

1. Laura Maria Elisabeth født 30 november 1825 og døpt i Trondheim DK

Hun ble gift med Lensmann Tjøstel Gudbrandsen Kvale fra Lom. Begge døde på Tveit i Vest-Agder.

Vet noen når hun giftet seg med han, har ikke klart å finne inngåelsen av dette ekteskap.???

 

2. Ane Cathinka født 1 mai 1827 og døpt i Trondheim DK.

Siste sporet av henne var som fadder til søsterens Henriettes barns dåp. 1862 eller 1864.

Det sies at hun giftet seg med en Olsen og skal ha dratt til USA.

Finner ikke utreisen fra Norge, skal ha dødd i USA??? Noen som vet???

 

3. Henriette Birgitte Dreyer født 1828 og døpt i Trondheims DK.

Giftet seg i Asker med Nils Hannibalsen fra Solberg gård. Der har jeg stort sett det meste.

 

4. Josephine Fredrikke født 21 juli 1830 i Oppdal. Står nevnt ovenfor i samme dokument.

 

5. Elisabeth Heltberg Wind Dreyer født 2 jan 1832 i Oppdal.

Hun bodde i hvertfall fra 1865 tellingen på Tveit i Vest-Agder, bortsett fra en periode på 1900 tellingen som

hun bodde i Kristiansand. I 1910 tellingen er hun tilbake på Tveit. Hun skal ha avlidet 3 år senere i

1913, men jeg klarer ikke å finne henne under begravet i Tveit.??

 

6. Nicolay Peter født 17 juni 1834 i Kongsvinger, men døpt 15 oktober i Kr. sund.

Han skal ha avlidet i ca. 1855, det dødsfallet klarer jeg ikke å oppspore?????

 

7. Marie Margrethe Hansen, oppkalt etter sin mor. Født 13 april 1836, og døpt året etter 27 mai 1837 i

Kr. Sund. Hun skal også ha reist over til USA, klarer heller ikke å finne hennes utreise??? Skal ha dødd i

Amerika 26 mars 1904. Ikke bekreftet.

 

8. Rosalie Helena født 13 april 1837 i Kr. Sund. Henne vet jeg inget om, skal sammen med sine søstre ha utvandret til Amerika, skal ha dødd der august 1878. Ikke bekreftet.

 

9. Haakon Adelsten- står nevnt ovenfor.

 

10. Carl Johan Oscar født 5 juni i Lillehammer. Står nevnt ovenfør

 

11. Viktoria født 16 desember 1841, døpt 7 august 1842 i Lillehammer. Nevnt ovenfør.

 

12. Ina Knutzon nevnt ovenfør

 

13. Ina Knutzon født 17 april 1849 i Oslo. Gift med Sogneprest Wilhelm Pohlmann Leslie Bull, begge ligger

begravet i Tveit i Vest-Agder.

 

Har satt spørsmåltegn etter personene der jeg trenger sårt hjelp.

Disse 3 søstrene som alle reiste i Amerika, hadde vært artig om man fant de, antagelig

reiste de før 1867, da jeg ikke finner de under emigrerte.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer barnene til Lorentz Dreyer og Maria Margrethe Hansen.

Disse barnene er alle oldebarn til Sogneprest Ole Molde som hadde sin virksomhet på Stod.

 

Wenche, kunne du angi hvordan sogneprest Ole Molde på Stod blir oldefar til denne barneflokken til Lorentz Dreyer og Maria Margrethe Hansen ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche, kunne du angi hvordan sogneprest Ole Molde på Stod blir oldefar til denne barneflokken til Lorentz Dreyer og Maria Margrethe Hansen ?

.

 

Ja det kan jeg begrunne, datteren Maria Margarethe er datter av Birgitte Marie Molde som var gift med Nicolay Hansen og det er henne som er datter av Ole Molde. Birgitte Marie hadde 4 døtrer og en sønn, dvs. 2 døtre døde før de ble voksne. Men Maria og Nicoline Birgitte vokste opp. Søsteren til Maria M, Nicoline B er min tippoldemor. Datteren Maria Margarethe var gift med Lorentz Dreyer.

 

Jeg prøver å jobbe ganske seriøst med dette, du høres litt sånn tvilende ut.

 

Har hele slekten nedover til disse dager, der bl.a Revyartisten Einar Schanke er rett nedavstammende.

 

Følg sidelenken så finner du Maria Margarethe og hennes foreldre.

 

Wenche

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å jobbe ganske seriøst med dette, du høres litt sånn tvilende ut.

 

Jeg er slett ikke tvilende, Wenche. Bare vitebegjærlig. Eller nysgjerrig, om du vil ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgitte Marie hadde 4 døtrer og en sønn, dvs. 2 døtre døde før de ble voksne. Men Maria og Nicoline Birgitte vokste opp. Søsteren til Maria M, Nicoline B er min tippoldemor. Datteren Maria Margarethe var gift med Lorentz Dreyer.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-129

 

Hvis jeg forstår deg rett så var det søster av din oldemor Nicoline Birgitte Hansen, nemlig Maria Margrethe Hansen (1802 Tr.heim - 1854 Eidsvoll),

som i 1826 ble første kone til kaptein Lorentz Dreyer (ca.1801 Flovik, Veøy - 1859 Tveit, VA) fra Romsdal,

sønn av Peter Nicolai Dreyer (1773 Fosnes - 1808)

('Dreyer på stubbben', som ble dødelig såret i slaget ved Trangen, Flisa, Solør.

Anders Hovden: 'Livet han hugheilt gav fyr sitt land, kjem Norig i fare gjer du som han').

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett så var det søster av din oldemor Nicoline Birgitte Hansen, nemlig Maria Margrethe Hansen (1802 Tr.heim - 1854 Eidsvoll),

som i 1826 ble første kone til kaptein Lorentz Dreyer (ca.1801 Flovik, Veøy - 1859 Tveit, VA) fra Romsdal,

sønn av Peter Nicolai Dreyer (1773 Fosnes - 1808)

('Dreyer på stubbben', som ble dødelig såret i slaget ved Trangen, Flisa, Solør.

Anders Hovden: 'Livet han hugheilt gav fyr sitt land, kjem Norig i fare gjer du som han').

.

 

 

Riktig Maria Margarethe var søster til min tippoldemor Nicoline Birgitte

Og hun var gift med den rebelske Lorentz Dreyer.De ble ikke gift i 1826, men derimot i 1825, nærmere bestemt 7 sept.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... var gift med den rebelske Lorentz Dreyer. De ble ikke gift i 1826, men derimot i 1825, nærmere bestemt 7 sept.

 

Dette at Lorentz Dreyer skal ha vært 'rebelsk' har jeg ikke hørt om. Kan du forklare dette nærmere ? Hvordan artet rebelskheten seg ?

 

Ekteparet skal altså ha blitt viet 7 Sep 1825 i 'Wiggens kirke af sogneprest S. Wessel'.

 

Hvor er Wiggens kirke ?

Hvem var sogneprest S. Wessel ?

Det er også sagt at de ble viet (året etter) i Vår Frues kirke i Trondheim. Hva er riktig, og hva kan denne misforståelsen skyldes ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at de ble viet året etter,alså 1826 ? De ble viet i Viggen/Wiggen kirke http://no.wikipedia....itastrand_kirke ,men vielsen var samtidig registrert i Vår frues kirke i Trondheim.

 

Dette med 1826 er nok bare min misforståelse.

Takk for lokaliseringen av Viggen / Viggje, som altså ligger i Børsa, ST. Finner man ikke vielsen der ?

 

Og presten i Viggje i 1825, 'S. Wessel', hvem var han, tro ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper S. Wessel er denne karen som var "res.capellan" i netopp Wiggen i 1801 http://digitalarkive...erk=702704#ovre

 

Res. kap. i Viggen, Børsa (i 1801 og 1825), Svend Tostrup Wessel, f. 12. Mars 1758, var sønn av sogneprest i Åfjord, Andreas Bredal Wessel (1714-1798) fra Finnmark (http://nermo.org/slekt/d0056/g0000094.html#I10587) og Dorothea Carstensdatter Tostrup, enke etter sin fetter, 'formanden' i embedet, Svend Jacobsen Tostrup, som tildigere hadde vært g.m. Martha Margrethe Middelfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til Nermo

Nå synes jeg du spør om den minste ting,

hvorfor går du ikke inn i kirken selv og ser om vielsen

står registrert der.

Vitsen med digitalarkivet er vel at man skal få hjelp,

når man selv står helt fast, og ikke at man skal få alt presentert

uten å selv bidra med noe.

 

Og en annen ting, så mye som du nå har fått utlevert her om denne

familien, så kanskje et takk hadde vært på sin plass.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nermo

Nå synes jeg du spør om den minste ting,

hvorfor går du ikke inn i kirken selv og ser om vielsen

står registrert der.

Vitsen med digitalarkivet er vel at man skal få hjelp,

når man selv står helt fast, og ikke at man skal få alt presentert

uten å selv bidra med noe.

 

Og en annen ting, så mye som du nå har fått utlevert her om denne

familien, så kanskje et takk hadde vært på sin plass.

 

Wenche

 

Jøss, for et surt innlegg. Ta deg ei brødskive ! (Og, forresten: - Mange takk !)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har den vel, men her er dåpen til Lorents Dreyer i 1801 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16044&idx_id=16044&uid=ny&idx_side=-21 Foreldrene ble gift samme sted 17/7 1801.

 

Du kan ikke alltid stole på FS. Både FS, bygdebøker og annet som du finner på f.eks. nettet må sjekkes mot primærkilder - kirkebøker. Men FS er veldig fin å bruke til å finne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra bygdebok for Nesjestranda under Flovik s 321 om Peter Dreyer.

 

Dreyer fikk ingen god attest av kommanderende general:"Han var ydesrst Raae og uviidende, uden Fliid i Tienesten, og udviste Skiødesløshed og Efterladenhed i alt Tiensten vedkommende"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra bygdebok for Nesjestranda under Flovik s 321 om Peter Dreyer:

Dreyer fikk ingen god attest av kommanderende general:"Han var ydesrst Raae og uviidende, uden Fliid i Tienesten, og udviste Skiødesløshed og Efterladenhed i alt Tiensten vedkommende"

 

Er denne 'Peter Dreyer' identisk med far til Lorentz Dreyer, altså premierløytnant Nicolai Peter Dreyer (eller Peter Nicolai) (1773-1808),

som døde 29 Apr 1808 etter den 25 Apr å ha blitt dødelig såreti slaget ved Trangen på Flisa i Solør, 'Dreyer på stubben',

om hvem Anders Hovden skriver: 'Livet han hugheilt gav fyr sitt land, kjem Norig i fare gjer du som han' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han var ydesrst Raae og uviidende, uden Fliid i Tienesten, og udviste Skiødesløshed og Efterladenhed i alt Tiensten vedkommende"

 

Om denne omtalen av faren Peter (Nicolai) Dreyer stemmer,

så var kanskje sønnen Lorentz's 'rebelskhet' et resultat av arvelig belastning ......

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.