Gå til innhold
Arkivverket

Søker etterkommere etter Peder Magnussen Hagen, f. 1863, Helgøya


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

I've offered to assist my American friend 'Donna D' to look for her possible cousins and second cousins in Norway.

 

Any cousins would be grandchildren of Peder Magnussen Hagen (born 1863) and Ingeborg Eriksdatter, who lived at Helgøya, Nes, Hedmark, and had the children 1 Martin, 2 Emil, 3 Anna, 4 Johan, 5 Ingeborg, 6 Petter, 7 Otto, 8 Magne and 9 Thrina, of which no.s 4, 5, 7 and 9 are supposed to have remained in Norway, whilst (all ?) the others emigrated to America.

 

Donna's Grandfather was Peder Magnussen Hagen, born on April 26, 1863 (?) (24/12-1863, Nes, HE ?).

 

In 1910 he lived at plassen Lodvikhagen/Helgøya, as 'Murersvend & jordbr.arb.'.

He was married to Ingeborg Eriksdatter from Nord-Aurdal (Valdres, OP), born 25 Mar 1860. Peder still living during the mid-1940's.

(http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036395000407/).

 

Children (No.s 4, 5, 7 and 9 remained in Norway, and they are all expected to be deceased by now) :

 

1. Martin Pedersen, born 1885 (not living with the parents in 1910).

2. Emil Pedersen, born 1888 (not living with the parents in 1910).

3. Anna Pedersdatter, born 1890 (not living with the parents in 1910).

 

4. Johan Pedersen Hagen: Born on April 26 (24 ?), 1892. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

Johan married Ingeborg Jakobsdatter, born in 1893. Married on Dec 27, 1914, Bratlien farm on Helgøya. One child living in Oslo in 1975, born in mid-1930's. Child born in 1950's.

 

5. Ingeborg Pedersdatter Hagen: Born on Febr 10, 1895. In 1910 lived at Haavelsrud/Helgøya as a 'budeie'. Deceased: March 14, 1912.

 

6. Petter Pedersen Hagen: Born 23 Mar 1897. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

 

7. Otto Pedersen Hagen: Born on July 8, 1899. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

Otto married Kristine. Possibly two children: Per and Ingrid (birth 1930's to early 1940's).

Per lived near Garum in Stavjsø. Ingrid married Pedersen Brummundal, daughter Wenche. Wenche had two children (possibly born in 1960's early 1970's).

 

8. Magne Pedersen Hagen: Born 5 Okt 1902. In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

 

9. Trina (Thrine) Pedersdatter Hagen: Born on Oct 2, 1904 (1905 ?). In 1910 lived at Lodvikhagen/Helgøya.

On April 2, 1929 Trina married Nils Pedersen (born in 1904) from Alsmhagen of Alm Nedre, Østre Toten/Oppland County. Children (if any) born in late 1930's to mid-1950's.

 

In 1900 (census) the family lived at Kleven Nordre, Helgøya, Nes, HE:

(http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f00411&gardpostnr=13&personpostnr=81&merk=81#ovre).

Peder was then employed as 'Stenbryder ved Fagerviks Kalkbrænderi' på Helgøya.

 

Any assistance in finding living descendants of above mentioned siblings in Norway or elsewhere will be highly appreciated.

 

I will relay any information appearing, to Donna. Please answer here or at e-mail nermo(a)online.no (with a 'krøllalfa' insted of (a), of couse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Iver Mosvold

    10

  • Per Nermo

    39

  • Bengt E Vesthagen Oslo

    2

  • Thor

    4

Nr. 4. Johan Pedersen Hagen, født i april 1892, skal visstnok ha jobbet i skolverket i Oslo.

Nr. 8. Magne Pedersen Hagen, født i Oktober 1902, skal ha levet enda midt på 1970-tallet.

 

'Donna D' skriver:

''My Father's name was Petter Pedersen, son of Peder Magnussen. Peder Magnussen was alive during the Second World War. My father and three brothers (Emil, Martin and Magne) and one sister (Anne) came to America and settled in Wisconsin. My father changed his last name to Cleven, Emil took the name Pedersen, Martin changed his name to Clevan, and Magne took the name Pedersen.

 

Anne married and became Anna Severson (wife of Odin). There were nine children in all and I believe the oldest son was named Otto. I have a cousin who worked in the Oslo school system, according to my uncle Magne who traveled to Norway in about 1976; but I do not have his name. Uncle Magne told me the farm was about 45 minutes from Oslo, and when he was there, he helped to put a new roof on the home place. He also told me that the home place was about 400 years old. Since I do not read Norwegian, the land records were not helpful. I believe my cousin in Oslo would be about in his mid 70's, and he had a son with red hair who would be about 50. Uncle Magne took pictures (movies) while there, but I do not have access to them. Uncle Magne was somewhat secretive. My uncles and aunt have all passed away.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"... Petter Magnussen ('Peter Cleven') visited Norway in 1930 and received a letter addresed to him in 'Helgoya' using the name Peter Cleven Hagen. He returned to the US from Norway in 1931. The name 'Stefferud' appears as the domicile on Otto, Petter and Magne's confirmation records."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anene til Peder Magnusse Hagen (Lodvikhagen, Helgøya) f. 1863

(hvis etterkommere i Norge er det som etterspørres i denne tråden),

er antakelig som følger, startende med hans antatte 2 x tipp oldefar (gen. 5) :

 

5. Lars Andersen (usikker)

 

4. Ole Larsen, born on February 8, 1722

 

3. Mads Olsen, bapt. on October 9, 1746, deceased before 1801, married to Wiwiche Jensdatter, born appr. 1749

Wiwiche and her son Peder in the 1801 census: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=9307&personpostnr=127930&merk=127930#ovre

 

2. Peder Madsen, born on February 20, 1787, married to Johanne Jørgensdatter, born appr. 1793

 

1. Magnus Pedersen of Hovinsholm, Helgøya, born on August 1, 1833 and baptized on September 1, 1833. He married Marie Olsdatter on December 13, 1861.

 

Ekteparet Magnus & MarieNordstøen, Helgøya, Nes, i FT 1865 (med barna Peder Magnussen f.1863 og Karoline f.1865, samt Magnus' foreldre Peder Mass. og Johanne Jørgensdatter fra Vardal) :

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f60411&gardpostnr=4&personpostnr=33#nedre

 

.

(28/2-2011: I FT 1865 er Nordstøen feiltolket og -skrevet som 'Naudstøen'. Dette er idag korrigert i ovenstående innlegg .

Mads Olsen's dåpsdato er korrigert til 9. oktober 1746.)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know people of this family living at Nes to day. If you give me an e-mail address, I can mail you the information.

 

Flotte saker !

 

Send gjerne opplysninger til e-mail nermo(a)online.no (med 'krøllalfa' istedetfor (a), selvsagt),

så skal jeg formidle videre til Donna !

 

På forhånd mange takk !

 

mvh

Per Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het Norges forsvarsminister i 1905 ?

 

Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn f. 5.4. 1844 i Horten, død 3.11 1915 på Hovinsholm på Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Wilhelm Engel Bredal Olssøn f. 5.4. 1844 i Horten, død 3.11 1915 på Hovinsholm på Nes.

 

Da kan sikkert Thor fortelle hvordan han var i slekt etterkommerne etter Peder Magnussen Hagen (f. 1863) og kona hans,

Ingeborg Eriksdatter fra Nord-Aurdal (f.1860), som i 1910 bodde på plassen Lodvikhagen på Helgøya, og fikk 9 barn (se første innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både rett og rimelig Nermo, at jeg kommer direkte i kontakt med min noe fjernere slektning. Hun vil da få en slektsoversikt som går langt bakover. Ellers har jeg sett at Olssøn påståes å være død på Hovindsholm. Den påstanden ville jeg gjerne ha hatt kildebelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både rett og rimelig Nermo, at jeg kommer direkte i kontakt med min noe fjernere slektning. Hun vil da få en slektsoversikt som går langt bakover. Ellers har jeg sett at Olssøn påståes å være død på Hovindsholm. Den påstanden ville jeg gjerne ha hatt kildebelagt!

 

Thor, selvfølgelig kan du e-maile direkte med din slektning Donna !

Bare send meg en e-mail til nermo(a)online.no, med 'krøllalfa' istedetfor '(a)',

så får du adressen hennes umiddelbart. Hun bli sikkert kjempeglad !

(Det er forøvrig etterkommere hun primært er interessert i.)

 

Det hadde forresten vært hyggelig å se ditt fulle navn her !

 

.

Her er forresten dåpsinnførselen for Peder Magnussen Hagen (døpt i Næs, 27 Feb 1863) (det står et par andre 'varianter' i innlegg #1 !) :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9089&idx_id=9089&uid=ny&idx_side=-51

 

Han ser ut til å være født 14 Des 1862, og altså døpt 27 feb 1863.

 

Foreldrene (ægteviet 20 Febr 1863, søndagen før !) er oppgitt som Mathias (=Mats/Matts/Mads) PedersenNedre Bergstuen og Elise Kristiansdatter.

 

Faddere var Nils Johannessen Skjærven m. Hu[ustru?] , Even Olsen Bergestuen m. Hu[ustru?] og Bernt Larsen ibid (='sammesteds'). (Har jeg lest rett ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten dåpsinnførselen for Peder Magnussen Hagen (døpt i Næs, 27 Feb 1863) (det står et par andre 'varianter' i innlegg #1 !) :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9089&idx_id=9089&uid=ny&idx_side=-51

 

Han ser ut til å være født 14 Des 1862, og altså døpt 27 feb 1863.

 

Foreldrene (ægteviet 20 Febr 1863, søndagen før !) er oppgitt som Mathias (=Mats/Matts/Mads) PedersenNedre Bergstuen og Elise Kristiansdatter.

 

 

Huff, jeg leste jo av feil dåpsinnførsel !

 

Innførselen for Peder Magnussen Hagen (døpt i Næs, 26 Apr 1863) står NEST NEDERST på siden:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-51

 

Han ser ut til å være født 25 (24 ?) Des 1862, og altså døpt 26 Apr 1863.

 

Foreldrene er oppgitt som Magnus Pedersen og Maria Olsdatter Hovindsholmeie (ref. innlegg #4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både rett og rimelig Nermo, at jeg kommer direkte i kontakt med min noe fjernere slektning. Hun vil da få en slektsoversikt som går langt bakover. Ellers har jeg sett at Olssøn påståes å være død på Hovindsholm. Den påstanden ville jeg gjerne ha hatt kildebelagt!

 

Denne kilden burde vel være god nok. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4052&idx_id=4052&uid=ny&idx_side=-90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan, på vegne av Donna Jean (Cleven) Davis, Tallahassee, Florida, U.S.A, utvide "etterlysningen" i innlegg #1 til å omfatte etterkommere én generasjon lenger tilbake,

 

nemlig etter Magnus Pedersen, bosatt 'under' Hovindsholm, Helgøya, født 1 Aug 1833, døpt 1 Sep 1833, og Marie Olsdatter, gift 13 Des 1861, som hadde barna Peder Magnussen f.1863, Karoline f.1865, Johannes f.1868, Olava f.1871, Kristian f.1873 og Lovise f.1876.

 

Dersom noen ønsker å henvende seg direkte til Donna 'Kleven' Davis vedr. hennes fjerne (norske) nålevende slektninger nedstammende fra Helgøya, så er det bare å gi meg et hint på nermo'krøllalfa'online.no, så skal jeg informere om hennes e-mail-adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On page nr. 664 in "Nes Bygdebok" (Nes Historielag, 1990) there are two beautiful pictures of Donna's grandparents Peder Magnussen Hagen b. 1863 at Nordstøen and Ingeborg Eriksdatter b. 1860.

 

See: http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_ 2007111201092#&struct=DIV666

 

According to Nes Bygdebok, Peder bought Lodvikhagen ('Hagen') in 1920.

In 1891 the couple lived as cotters at Myre, and in 1900 he was, as we know, a stone miner at Klevens Kalkbrænderi (and lived there, in the living houses for workers at the 'Kalkbrænderi').

 

Their nine children are all listed at pages 664-665.

 

According to their children's places of birth, Peder and Ingeborg moved a lot :

1885: Heggen-eie (cotter farm under Heggen)

1888: Lodvik-eie (cotter farm under Lo(d)vika)

1890/1892/1895: Myre (Eiks-eie) (cotter farm under Eik)

1897: Svennerud-eie (cotter farm under Svennerud)

1899: Avlangrud-eie (cotter-farm under Avlangrud)

1901: Kleven (Nordre ?)

 

Their children's marriages and places of living (those who didn't emigrate to the U.S.) :

4. Johan b. 1892, moved to Bratlien

5. Ingeborg (1895-1912 Lodvikhagen, in child .birth), one son, Hans Ivar, b. 1912, son of Hans Emilsen from Vang, HE. Hans Ivar inherited Lodvikhagen (see below).

7. Otto b. 1899, married Kristine Teodorsdatter in 1925. She was born in 1894 at Skjerpe-eie, Veldre, HE. The couple lived at Østgård.

9. Trine b. 1904, married Nils Pedersen Almshagen in 1929. He was born in 1904 at Balke, Toten, OP, where the couple lived.

 

Mentioned Hans Ivar (Lodvik)Hagen (1912-1983) was raised by his grandparents. He took over the farm and in 1936 married Marta Karlsen (born 1909 in Ringsaker).

 

Children: Hans Kolbjørn (1937-1938) and Haldis (born 1939), who took over Hagen. Haldis married in Veldre, HE. Two children, born 1966 and 1972.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er både rett og rimelig Nermo, at jeg kommer direkte i kontakt med min noe fjernere slektning. Hun vil da få en slektsoversikt som går langt bakover. Ellers har jeg sett at Olssøn påståes å være død på Hovindsholm. Den påstanden ville jeg gjerne ha hatt kildebelagt!

 

 

 

Thor, jeg har sendt deg en 'personlig melding' her på forumet med e-mail-adressen til Donna, som venter i stor spenning på den informasjonen du har om hennes fjerne slektninger i Norge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know people of this family living at Nes to day. If you give me an e-mail address, I can mail you the information.

 

 

Det hadde vært kjempeartig om du kort kunne gjengi her (gjerne med årstall for fødsel og død) de 'nyere ledd' blant slektningene til Magnus Pedersen Hagen !

 

Så får du heller unnlate å identifisere personene med navn når du kommer ned til de som lever idag ....

 

Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe Laila Jensen kan supplere med følgende etterslekt av familien på Hagen, Helgøya :

 

Peder Magnussen Hagen (f. 1863) sin søster,

Olava Magnusdatter Nordstøen, ble f. 19 Nov 1870 på Nordstøen, Helgøya, dp. 26 Feb 1871 på Nes, d. 1 Jan 1958 på Solheim, Røyken, 87 år gammel. Flyttet til Kristiania 1885, g. 2 Jan 1891 m. Lars Bernhardsen Rudseie, f. 20 Jan 1862 på Rudseie, Røyken, d. 27 Jan 1948 på Solheim, Røyken, 86 år gammel.

 

Olava og Lars fikk 6 barn: Margrete Kaspara, Birger, Magda, Lovise, Ragnhild og Johannes.

 

Lovise Larsdatter, f. 24 Jun 1898 på Solheim, Røyken, d. 24 Jun 1984 i Auvi, Røyken, 86 år gammel, g. 9 Des 1914 m. Lars Nikolai Olsen (sønn av Ole Simonsen og Nikoline Engela Simonsdatter), f. 23 Okt 1882 i Endestad, Kinn, d. 25 Jul 1963 i Auvi, Røyken, 80 år gammel.

 

Lovise og Lars fikk 9 barn: Ådny Eugenie, Lilly, Solveig, Ove, Einar, Eva, Åse, Roar og Jorunn. Flere av disse har barn.

 

Peder Magnussen Hagen (f. 1863) sin sønn,

Otto Pedersen Hagen, ble f. 8 Jul 1899, dp. 13 Aug 1899 på Helgøya, g. 1925 m. Kristine Teodorsdatter, f. 1894 på Skjerpe-eie, Veldre. Paret bosatte seg på Østgård.

 

Otto og Kristine fikk 2 barn (født rundt 1930-1940) og 2 barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anene til Peder Magnusse Hagen (Lodvikhagen, Helgøya) f. 1863 :

3. Mads Olsen, born on November 9, 1746, deceased before 1801, married to Wiwiche Jensdatter, born appr. 1749. FT 1801 :

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f1801&gardpostnr=9307&personpostnr=127930&merk=127930#ovre

 

2. Peder Madsen, born on February 20, 1787, married to Johanne Jørgensdatter, born appr. 1793.

 

1. Magnus Pedersen of Hovinsholm, Helgøya, born on August 1, 1833 and baptized on September 1, 1833. He married Marie Olsdatter on December 13, 1861.

 

 

Wiwiche Jensdatter f. ca.1749, var iflg. Grethe Laila Jensen en etterkommer av Lisbeth Toresdatter Tokstad (f. ca.1630-1640), yngste (?) datter av Tore® Olufsen Tokstad (ca.1600 - skifte 1664) i Veldre og hans hustru Lisbeth Oudensdatter (c1610-1665) (fra Skyberg, Ringsaker ?) (neppe noen 'Tordenstjerne', slik det har vært antatt). (Grethe stammer selv fra Lisbeth Toresdatters søster Eli).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Wiwiche Jensdatter f. ca.1749, var iflg. Grethe Laila Jensen en etterkommer av Lisbeth Toresdatter Tokstad (f. ca.1630-1640), yngste (?) datter av Torer Olufsen Tokstad (ca.1600 - skifte 1664) i Veldre og hans hustru Lisbeth Oudensdatter (c1610-c1665) (fra Skyberg, Ringsaker ?) (neppe noen 'Tordenstjerne', slik det har vært antatt). (Grethe stammer selv fra Lisbeth Toresdatters søster Eli).

 

 

 

Såvidt jeg forstår skal Lisbeth Toresdatter Tokstad (g. et. Feb 1668 m. Paul Toresen Svennerud) ha fått sønnen Ole (1674-1731) (g.m. Viveke Kristiansdatter f.c1700), foreldre til Mari (1726-1815) (g.m. Jens Eriksen Vien (1720-1806) fra Helgøya), som fikk datteren Viveke Jensdatter Kjelsrud i 1749, altså med etterkommere på Kleven og Hagen, Helgøya.

 

Lisbeth's søster Eli skal ha giftet seg ca.1665 med Mikkel Mogensen Leine (Lehne) (c1611-1668) og fått sønnen Tore Mikkelsen Deglum, senere Freberg (c1665-c1700), g.m. Guro Bårdsdatter Gålås (1666-1739).

 

.

(23/2 kl. 00:52: Noen årstall er 'justert' etter skifte-opplysninger på Tokstad, fra Hans Myhre)

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viviche Jensdatter f. på Kjeldsrud, Helgøya døpt 07.04.1749. Hun hadde 6 søsken. Gift med Jens Erichsen f. på Vien, Helgøya døpt 25.05.1720.Viviche Jensdatter gift ca. 1769 med Mads Olsen døpt 09.11.1746 Skjelve Vestre. De fikk 7 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viviche Jensdatter f. på Kjeldsrud, Helgøya døpt 07.04.1749. Hun hadde 6 søsken. Gift med Jens Erichsen f. på Vien, Helgøya døpt 25.05.1720.Viviche Jensdatter gift ca. 1769 med Mads Olsen døpt 09.11.1746 Skjelve Vestre. De fikk 7 barn

 

 

Du mener selvsagt at Viviche Jensdatter f. på Kjeldsrud, Helgøya, var 'datter av ', ikke 'gift med' Jens Erichsen f. på Vien.

 

Har du kanskje datoer for dåp og begravelse av Jens' kone Mari Olsdatter Svennerud også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.