Gå til innhold
Arkivverket

Feil i søk i FT 1910


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg forstår ikke helt FT 1910.

Når jeg søker etter fornavn og fødselsdato eller bare dato eller dato fødested får jeg ikke opp noen ting. Jeg har også prøvd kombinasjonen av alle, men ingen ting. Men når jeg søker på bare fornavn får jeg opp personen. Jeg søkte etter Tortin (Johan Krans)Einarsen f.23/5 1862 Flakstad(fra Brukerforum). Dette er ikke den eneste gangen dette har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du søker i 1910-tellingen har du ikke valg for å antyde begynner på, inneholder osv. Dette er valg du oppretter selv ved å sette inn * foran eller bak deler av navnet for å antyde hhv. slutter med eller begynner på. Et -sen-navn kan like gjerne ha blitt skrevet -s. så der vil det være viktig å stoppe ved s og heller sette inn * for å åpne søket for andre stavemåter.

 

Fødselsdato må skrives inn på en helt bestemt måte åååå-mm-dd med bindestreker og det hele. Vil du bare søke på fødselsåret (som kan være lurt mht mange feile datoer i tellingen), må du også her sette inn * når du har skrevet inn deler av fødselsdatoen. Hvis du vil søke på flere år samtidig kan du skrive f.eks. 1862|1863|1864 osv. eller bare skrive 186*

 

Da jeg gjorde søket ditt, skrev jeg tortin og einarsen uten trunkering og passet på at datoen var satt opp korrekt. Jeg fikk da ett treff som må være den du også fant.

 

Likeledes, i den blå søkeboksen for enkelt søk, kan du skrive inn tortin og einarsen, samt årstallet 1862, da får du en lang liste over mulige treff, men setter du + foran tortin og einarsen f.eks, så reduseres listen betraktelig.

 

Jeg håper dette var oppklarende. Gi beskjed om du fremdeles får feil. Hvis du ikke har lest veiledningen for søk kan det være nyttig: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.