Gå til innhold
Arkivverket

Slekt i Gloppen / Breim (Nordfjord) - Sogn og Fjordane


Aase R Sæther - Gloppen

Recommended Posts

Er det da noen fornuftig grunn til at Nils Mogenson dukker opp som bruker etter Jens Moritsson? Jens hadde vel såvidt jeg vet egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Er det da noen fornuftig grunn til at Nils Mogenson dukker opp som bruker etter Jens Moritsson? Jens hadde vel såvidt jeg vet egne barn.

Det er av dei tinga ingen har kunna legge fram noko prov på, dessverre. Eigedomar skifta hand på så mange måtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres på hvilke fødested som menes med Osmannavåg. Jeg finner ikke denne Sine i digitalarkivet.

 

Navn
Sine Monsdatter
Køn Kvinde
Alder 20
Amt København
Herred København (Staden)
Kvarter Udenbys Klædebo Kvarter
Stednavn Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter

 

Fødselsdato 1865
Fødested Osmannevåg Nordfjord i Norge
 
Stilling i husstanden Tjenestepige
Civilstand Ugift
 
Familie nr. 7
Matr.nr. Fælledvej 23,matr.1400 4.Sal
Løbe nr. 1284
Kildehenvisning Bind 44 Side 146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Morten Sylte skrev:

Truleg Osmundsvåg i tidlegare Vågsøy no kinn kommune i ytre Nordfjord 

 

https://www.nb.no/items/65e66d6d925dd7e16605f

Kanskje denne familien? Sine = Hansine.

001 Mons Jakobsen - 0036 Osmundvaag - 006 6te - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 1441P Selje prestegjeld - Digitalarkivet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2023 den 22.47, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Han etterlet seg dei to døtrene Anne og Anne Marie. Der er dessverre ingen andre hint i skiftet heller. 

Men du nemnde at du har teke DNA-test - kva selskap har du testa i? Dette er ikkje lenger tilbake enn at det KAN vere muleg å finne spor i ein slik test.  

Myheritage. Da tror jeg ikke at dette er riktige Nils... Det var en spennande etterforskning, som endte uten svar, dessverre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sofija Rakitina skrev:

Myheritage. Da tror jeg ikke at dette er riktige Nils... Det var en spennande etterforskning, som endte uten svar, dessverre... 

Kan du sende meg ein epost på a-ryss@online.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aase R Sæther - Gloppen Er den Lars Gabrielsen Møklebust som gifter seg i Bergen 1814: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000434787 identisk med https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058409002799 ? Og om allereie kjent for deg, veit du kven kona hans Rangele Elisabet Rasmusen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gisle Hersvik skrev:

@Aase R Sæther - Gloppen Er den Lars Gabrielsen Møklebust som gifter seg i Bergen 1814: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000434787 identisk med https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058409002799 ? Og om allereie kjent for deg, veit du kven kona hans Rangele Elisabet Rasmusen er?

Takk for nytt funn! Eg har ikkje noko på Lars etter 1801, og det vil seie at han ikkje er her i bygda i 1815, så eg vil rekne det som høgst rimeleg at det er han du har funne i Bergen. 

 

Eg trur ikkje Ragnhild kan vere frå Gloppen, for eg manglar ingen passelege - så her kan eg nok ikkje hjelpe deg så mykje.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Gisle Hersvik skrev:

@Aase R Sæther - Gloppen Er den Lars Gabrielsen Møklebust som gifter seg i Bergen 1814: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000434787 identisk med https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058409002799 ? Og om allereie kjent for deg, veit du kven kona hans Rangele Elisabet Rasmusen er?

Det er vel hun som dør her i 1868. Alderen tilsier at hun er født rundt 1794.

Rangle Elisabeth Gabriels.* f. Rasmuss - Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1863-1875 (1301M2) - Digitalarkivet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aase og Rune,

 

Det er ho som du har funne som død i 1868. Eg prøver å finne ut om ho er dotter av det paret eg nøster opp her, Johanne M. og Ole R.: https://forum.arkivverket.no/topic/315418-bergen-søker-opphavet-til-johane-martinesdtr-f-ca-1745-askvoll-og-mannen-hennes-ole-rasmussen-samt-info-om-borna-deira-mektefeller-etc/

 

 

I siste innlegg så langt i dag er eg innom denne Lars Gabrielsen Møklebust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

 

Johane Nielsdatter - https://www.digitalarkivet.no/kb20070416620187 -  blir begravd i Bergen 29 mai i 1732.

Hun er Berent Rechsteens enke og fra landet.

 

Var denne Berent av Fæster eller Balchen slekt?  Lar han seg identifisere?

Vil jo anta at det er Reksten i Nordfjord han og hun var bosatt.

Johane Nielsdotter - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1689-1759 (1308M8) - Digitalarkivet

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reksta er i Sunnfjord, men med mykje tilknyting til Gloppen i området; eg har ingen av dei i basen min i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Reksta er i Sunnfjord, men med mykje tilknyting til Gloppen i området; eg har ingen av dei i basen min i alle fall.

 

Takk for at du sjekket basen din og beklager geografi kunnskapene mine. Har alltid rotet litt med Kinn prestegjeld, det strakk seg vel litt inn i Nordfjord også en gang i tiden ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ivar Moe skrev:

 

Takk for at du sjekket basen din og beklager geografi kunnskapene mine. Har alltid rotet litt med Kinn prestegjeld, det strakk seg vel litt inn i Nordfjord også en gang i tiden ?

Yttergrensa har alltid vore i Sunnfjord, men td i sørvestre del av Hyen kan det finnast innføringar i Kinn, sidan slektsforbindelsane var mange og tette og det ofte var enklare å kome seg den vegen enn til eiga soknekyrkje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har sjekket databasene mine både etter passende Berent, Bernt samt Johanne/a Ni(e)lsdtr. uten å finne noen som passer inn rundt det tidspunktet du nevner.

Så der er  jeg dessverre blank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hei.

 

Jeg har sjekket databasene mine både etter passende Berent, Bernt samt Johanne/a Ni(e)lsdtr. uten å finne noen som passer inn rundt det tidspunktet du nevner.

Så der er  jeg dessverre blank.

Då er eg så freidig å påstå at både Balchen og Fæster er utelukka, for der har Rune kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Rune.

 

Jeg skulle gjerne fått avklart hvem kona til Berent Regsten Furresund Lamb var, det kunne kanskje løst denne floken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

17 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Då er eg så freidig å påstå at både Balchen og Fæster er utelukka, for der har Rune kontroll.

 

Hvis dette er riktig, så er det vel mulig det er ett slektsforhold om enn noe perifert

 

MyHeritage familietrærArentz Web Site administrert av Christian Arentz
  • Født1679
  • Foreldre Bjørn Jensen Lemvig, Malene Berntsdatter Balchen Reksten, Gjestgiverske på Indre Reksten, Kinn ca. 1701
  • Søsken Jacob Olavsen (Olsen), Lisbeth Batalden (født Olavsdatter)
  • Kone Johane Nilsdatter Foss
  • Barn Lisbet Berentsdatter Lam, Susanne Berentsdatter Lam
Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kan det gå når man har flere databaser å holde styr på.

Furresund var stikkordet jeg trengte.

Det er snakk om Berent Bjørnsen Reksten f. ca 1679 og kona Johanne Nielsdtr. Foss født på Furresund rundt 1670 av foreldre Niels Andersen Foss 1645- etter 1701 og Karen Eliasdtr. Nevermann 1645-1716.

Johanne hadde først vært gift med Henrich Henrichsen Krøger fra Eid 1675- etter 1706.

 

Det første ekteskapet skjedde i Kinn 21.11.1694 og det andre trolig rundt 1707 da første barn i det ekteskapet ble født 1708.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Slik kan det gå når man har flere databaser å holde styr på.

 

Ja, ser nå at jeg selv har noen av dem i min base også, det går litt på skrivemåte av navn også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukker det opp to døtre etter Berent og Johane. Er det mulig å finne ut deres videre skjebne?

Finnes feks skifte etter foreldrene?

 

Susanne døpt 20 sept 1709 - Indre Reksten

Susanne - Ministerialbok for Kinn prestegjeld 1689-1729 - Digitalarkivet

 

Lisbeth døpt 24 juni 1708 sannsynligvis samme sted

Lisbeth - Ministerialbok for Kinn prestegjeld 1689-1729 - Digitalarkivet

 

Flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.