Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Young i Christiania, Jørgen Bernhardt Youngs barn?


Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Norges læger:

 

Erling Iversen, søn av avdelingschef i Den norske Creditbank Harald I. (f.9-5-1863) og Astrid Young (f.20-10-1872), er f. i Kristiania 17-12-1894, tok eks.art. i 1913 og i decbr. 1921 medic.eks. Han blev utsk. san.sek.ltn. 1-8-1919, utsk. san.pr.ltn. 15-1-1922, beordret san.pr.ltn. 1.febr.s.a.

 

Han var ass. ved lægerne Heyerdahl og Amundsens røntgeninst. 22.april-22.okt. 1919, fra s.d. til 30.april 1920 kandidat ved Akers sykehus. 21.decbr. 1921 blev han beskikket til distriktslæge i Velfjord.

 

Blev 5.septbr. 1930 befordret til Singsås distrikt. Med permisjon fra distriktslægestillingen var han ass.læge ved Dikemark sykehus 1.sept. 1927-31.aug. 1928 og hospiter.læge ved Vardåsen sanatorium 1.sept.-31.des. 1928.

 

Han var vpl. løitnant i Hærens sanitet fra 1.febr. 1922, vpl. kaptein 1.des. 1930 og blev enlediget fra denne stilling 1.april 1931.

 

Han er fra 1931 medlem av styret for Sør-Trøndelag fylkes lægeforening og fra 1935 medlem av foreningens kontrollnevnd. I Velfjord deltok han meget i det komm. styre, var varaordfører i herredsstyret, ordfører i fattigstyret, formann i vergeråd og fabrikktilsyn, medlem av sparebankens forstanderskap, av tuberkuloseforeningens styre m.v. Ved sin avreise fra distriktet blev han overrakt en vakker sølvbolle :o

 

Han er fra juli 1937 Sør-Trøndelag fylkes representant i tilsynskomiteen for Trondheims sykehus og fra 1.jan. 1938 medlem av formannsskapet i Singsås herred. Han døde 21-9-1948.

 

Hans far Harald Iversen døde 28-12-1935, hans mor Astrid I. f. Young døde 26-3-1936.

 

Gift i Christiania 9-1-1922 med Ingeborg Marie Muus, f. der 16-4-1900, datter av grosserer Harald Muus (f.21-10-1864) og Inga Bodil Karoline Kjellandsvig (f.1-12-1867). 1 sønn.

 

Hans sønn, kone og 2 barn er nevnt i studentbiografien til Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, dette var "snadder", utrolig flott å få kjennskap til Iver og Kajas etterkommere!

Tar med glede imot mer, Carsten! Kjenner du til hvor mange av barna som har levende

etterkommere idag?

Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er hvem i næringslivet 1939:

 

Sverre Young, gross., f.21-12-1876 i Ø.Aker. Handelsgymn. 1896, ansatt Gunerius Pettersen 1896-98, studieopphold Tyskland og veveskole Gera 1898-1900, etabl. egen forr. 1900, hovedaktionær Bergans Meis og Ryggsekk A/S, A/S Lars Espeland og A/S Ø.Slottsg.7.

 

Formann styret Hvalfangeraktieselskapet Polaris. Medlem Børsens voldgiftsrett. Særint.: Kunst (viseformann styret Kunstforen., Oslo 1925-31, formann 1931, æresmedlem samme forening 1934), sportsfiske, friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra samme bok som over:

 

Trygve Young, tekstilagent (Trygve Young, Rådhusg.25, Oslo), f.1-6-1881 i Oslo. Statens veveskole, 5 års forr.messig utdannelse Tyskland og England. 5 år formann Import og Export-Agenters Foren. 1929-34, president Norges Sportsskytter-Forbund 1930-33 og siden 1937 mangeårig medlem Oslo Børs og flere av dens kom. Norsk, dansk, finsk og svensk skytterlags hederstegn. Ivrig jeger og sportsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for fantastisk hjelp Ann-Mary og Carsten!

Uten deres innsats hadde jeg nok mistet motet på å lage

en ny base på så kort tid, har fremdeles mesteparten av

den amerikanske igjen, så dette gjør godt.

 

Kan noen se hvor det blir av barna til Iver og Signe:

 

Oscar Reinholt Hilmar Tuko Lange Young s ug 1859 Moss Land Sogn

Henry Martiny Westphalen Young s ug 1860 Moss Land Sogn

Viktor Baltasar Young s 1863 Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdvertisingThe West Australian (Perth, WA : 1879-1954) Saturday 20 August 1910 p 4 Advertising... Executor. IN the SUPREME COURT of WESTERN AUSTRALIA. PROBATE JURISDICTION. In the ESTATE of HENRY MARTINI WESTPHALEN YOUNG, late of Broome, in the State.of Western Aus tralia, Mariner, Deceased, ... Principals only. Apply HENRY, P.O., ALGOORLIE. L ODGING-HOUSE, central, 9 rooms, all iron bedsteads, ... http://newspapers.nla.gov.au/ndp/del/article/12441959
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdvertisingThe Argus (Melbourne, Vic. : 1848-1954) Wednesday 3 April 1940 p 11 Advertising... HENRY MARTINI WESTPHALEN YOUNG are re- quested to communicate by letter with Norwegian j Consulate, ... Builders' Ironwork FWfiOPI Prompt delivery Lowest quotations BA HENRY . Late 01 The Manor. Werri 165 ...

AdvertisingThe Argus (Melbourne, Vic. : 1848-1954) Saturday 16 March 1940 p 27 Advertising... R W U_ \rouNG-The next of kin of Inte HENRY I MARTINI WESTPHALEN YOUNG are re q le ted to ... British Ofllco (not life) has open k, te thoroughly capoble energetic young mun, rjh icod accountancy ... APPOINT AN ASSISTANT NIGHT MANAGER This definitely otters a young Man excellent opportunity to learn ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, jeg finner ikke notisen, synet er heller ikke det aller beste. Kan noen få tak i innholdet i dise australske notisene?

 

Har også undret meg over etternavnet til Ivar Youngs, kone, Westphalen. Som godt kunne tilhøre en adelsfamilie. Der er mange søstre i familien som kan se ut som om de forblir ugifte....

Faren ser ut til å være Henrich Westphalen, kaptein og overtollbetjent i Christiania den 18.01.1839. Han var født 1792 (dansk?), død 06.004.1871, gift 11. aug 1820 i Fredrikstad med Marthe Gulbrandsen.Fr 1816-1834, side 389. Jeg kan ikke se hva det står ved vielsen, er det mulig finne foreldrenes navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mitt slektsprogram Nils Olav (Olaus) Young (f. 6.5.1817 - d. 18.7.1890) gift med Charlotte Elisabeth Graah (1813-1889). De er her under FT1865:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60301&gardpostnr=251&personpostnr=6742&merk=6742#ovre

 

De er også nevnt i Bygdebok for Nittedal og Hakadal, bind II Hakadal, side 352.

 

Datteren Helga Young (1844-1894) ble gift med Nils Nilson Holmsen (1836-1891). Fra dette paret har jeg to døtre registrert; Elisaberth Holmsen og Caroline Holmsen. Elisabeth ble gift med Christian Fredrik Michelet (1863-1927) og Caroline med Jakob Kielland Sømme (1862-1940).

 

Christian Fredrik Michelet:

http://www.snl.no/.nbl_biografi/Christian_Michelet/utdypning

 

Jacob Kielland Sømme:

http://www.snl.no/.nbl_biografi/Jacob_Sømme/utdypning

 

Elisabeth Charlotte Young (1854-1932) ble gift med Thomas Nicolai Fearnley (1841-1927)

Her har jeg registrert 4 barn; Cecilie Elisabeth (1878-1902), Thomas (1880-1961), Nils Olaf Young (1881-1961) og Elisif (1889- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjempefint, tusen takk! Er du i slekt med Youngene?

Mvh Lill

 

Nei, jeg er ikke i slekt, Men jeg har slekt som er i slekt. Jeg har endel etterkommere på Nils Olaus Young som jeg kan sende deg om du vil.

soestuen@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tusen,takk! Det ville jo ha vært bare strålende! Sender du til privat email?

Du har ikke jobbet mer med Iver og Signes barn? Guttene har jo disse fantastiske

navnene, mens to søstre har helt vanlige navn. Bernhard har et interessant

tillegg, nemlig Kjekstad, som vel er et gårdsnavn. Muligens sentralt for slekten?

 

Vennlig hilsen LillJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undres fremdeles på om noen kan kjenne etterkommere av Sigrid f. Young og hennes brødre

Oscar Reinholt Hilmar Tuko Lange Young s ug 1859 Moss Land Sogn

Henry Martiny Westphalen Young s ug 1860 Moss Land Sogn

Viktor Baltasar Young s 1863 Kristiania

 

Ifølge ovenstående annoser fra Australske aviser har Henry eller Henri vært bosatt i

Australia, men har kanskje reist derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon kan jeg fortelle at jeg har slektsbøker om etterkommere av Jørgen Bernhard Young dersom det er noe du lurer på.

 

Det høres spennende ut. Ta gjerne kontakt på email lillinju@broadpark.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil når det sies at Jørgen Bernhardt Young var født i 1784.

Jørgen Jong(ikke noe Bernhardt) var døpt i Vinger 17. april 1781 - samme dag som foreldrene (Ole Jong og Elisabeth Christine) ble trolovet.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-29

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-209

Søsteren Maren Margaretha Yong ble derimot født 1784

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil når det sies at Jørgen Bernhardt Young var født i 1784.

Jørgen Jong(ikke noe Bernhardt) var døpt i Vinger 17. april 1781 - samme dag som foreldrene (Ole Jong og Elisabeth Christine) ble trolovet.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-29

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-209

Søsteren Maren Margaretha Yong ble derimot født 1784

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9130&idx_id=9130&uid=ny&idx_side=-37

 

Takk skal du ha for kirkebokoppslagene! Jeg ser at Hüggen familien er representert både ved trolovelse og ved første barnedåp.

Jørgen har vel ikke nær familie igjen, men kan disse være slekt, mon tro? Ingen har vel klart å finne Ole Jungs opphav eller øvrige famile? Også Bastian Skansgården opptrer ved de to første tilfeller, hvem er han?

Jeg kan ikke helt lese fadderne ved Marens dåp, tar gjerne imot tips.

 

Elisabeth Kristine, Ole Youngs hustru skal være født av Jørgen Poulsen f. 1741 og Maren J. Berg (født når?). Kan noen bekrefte det, evt ha kjennskap til deres respektive foreldre?

 

Taknemlig for hjelp på det noen måtte ha kjennskap til!

 

Mvh LillJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi være pirkete, ble vel Jørgen døpt dagen foreldrene ble viet (uten foregående trolovelse). Dette er riktignok etter hukommelsen, men jeg føler meg sikker nok til dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Kamsvaag Berntsen,

du har vel endel om Young-slekten. Kan du bistå meg litt? Jeg får besøk av denne første representant siden emigrasjon i 1882!

Søker også etter noen nålevende i Youngslekt som kanskje kunne treffe den unge mann på 20.

Hilsen "håpefull". Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Kamsvaag Berntsen,

du har vel endel om Young-slekten. Kan du bistå meg litt? Jeg får besøk av denne første representant siden emigrasjon i 1882!

Søker også etter noen nålevende i Youngslekt som kanskje kunne treffe den unge mann på 20.

Hilsen "håpefull". Lill Juelsen

 

Kan du sende meg en intern melding om hvem det gjelder.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.