Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Young i Christiania, Jørgen Bernhardt Youngs barn?


Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Her vies Trygve Young nr. 64 sønn av Niels Young, listen er så lang så jeg vet ikke om du kanskje har den?

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Frogner, Lysningsprotokoll nr. 3 (1909-1912), Lysninger 1911, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7706&idx_id=7706&uid=ny&idx_side=-33

Det ble visst noe feil med lenken her ja, prøver en ny

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Frogner, Lysningsprotokoll nr. 3 (1909-1912), Lysninger 1911, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4885&idx_id=4885&uid=ny&idx_side=-33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Akersgårder Oslo 1947 av Henning Sollied Har kikket litt i boken som de trolig har på biblioteket, fant disse:

 

G.nr.47 Ullevaal,Staten solgte 1833 til Jørgen Young, i 1836 til Nils Olafsen Young så Lille Ullevold 1837 Jørgen B.Young, eies nå av Oslo kommune.

G.nr.55 Linderen, i 1831 eier Jørgen Young, til Nils Olafsen Young 1836

G.nr. 116 Stubberud, Halvor Young 1913, skjøte fra Youngs arvinger 1939 til Oslo kommune

G.nr. 133 Nedre Valle (Endsjø)(Ensjø) 1809 til Jørgen Young, så 1837 hans eldste sønn Jørgen Bernhard young, dennes enke Kaja Jeanette Young f.Steen solgte gåreden i 1838

G.nr. 132 Teisen / 138 Teiseneng. Nils Young 1857 enkefru Karen Amalie Young 1898,dennes arvinger Einar,Halvard,Nicolai,Johannes,Kaja,Sverre og Trygve Young skifteattest 1918. Oslo kommune fra 1918.

 

Dette er det jeg fant ved en rask gjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Akersgårder Oslo 1947 av Henning Sollied Har kikket litt i boken som de trolig har på biblioteket, fant disse:

 

G.nr.47 Ullevaal,Staten solgte 1833 til Jørgen Young, i 1836 til Nils Olafsen Young så Lille Ullevold 1837 Jørgen B.Young, eies nå av Oslo kommune.

G.nr.55 Linderen, i 1831 eier Jørgen Young, til Nils Olafsen Young 1836

G.nr. 116 Stubberud, Halvor Young 1913, skjøte fra Youngs arvinger 1939 til Oslo kommune

G.nr. 133 Nedre Valle (Endsjø)(Ensjø) 1809 til Jørgen Young, så 1837 hans eldste sønn Jørgen Bernhard young, dennes enke Kaja Jeanette Young f.Steen solgte gåreden i 1838

G.nr. 132 Teisen / 138 Teiseneng. Nils Young 1857 enkefru Karen Amalie Young 1898,dennes arvinger Einar,Halvard,Nicolai,Johannes,Kaja,Sverre og Trygve Young skifteattest 1918. Oslo kommune fra 1918.

 

Dette er det jeg fant ved en rask gjennomgang.

 

 

Linken fungerer ikke, merkelig at den gjøres om hver gang :-). Gårder i hans eie var veldig fin informasjon for meg, jeg regnet med at det måtte stå noe i den boken, det må jo ha vært en formidabel arv etter ham. Det finnes kanhende enda flere både i og utenfor Oslo.

Hjertelig takk!

Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sigrid Y. (1868-1942) giftet seg med Wilhelm Stenersen (1861-1930) på Tveten Gård i Oslo. De fikk tre sønner: Even Bernhard, Torleif og Edvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg fikk en henvendelse fra en person i Australia som kjenner til etterkommere etter Henri Martin Westphalen Young.  Ifølge den mannen giftet Henri seg med Mary Louisa Jones i 1885. De fikk en sønn Henry Herbet Young som ble født i Belfast, Victoria, Austrualia.

 

Er det noen som er interessert i å komme i kontakt med denne mannen? Han er interessert i mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
10 hours ago, Preben Young said:

Ser at jeg er litt sent ute på denne tråden, men dette var artig! Lurer på hvor jeg passer inn i slektshistorien her :)

Hei Preben,

 

Dersom du har navnet på dine beste- eller oldeforeldre (Young) så kan vi sikkert se om det er noe slektsskap til Young familien diskutert her. Vær forsiktig slik at du ikke legger ut info om nålevende personer. Så, navn på besteforeldre eventuelt oldeforeldre samt når de er født er en godt start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jan Søstuen skrev:

Hei Preben,

 

Dersom du har navnet på dine beste- eller oldeforeldre (Young) så kan vi sikkert se om det er noe slektsskap til Young familien diskutert her. Vær forsiktig slik at du ikke legger ut info om nålevende personer. Så, navn på besteforeldre eventuelt oldeforeldre samt når de er født er en godt start.

 

Hei igjen, takk for svar.

Min bestefar var Karl Jørgen Young f.16.8.1924 d. 2.4.2000

Min bestemor var Anny Margrethe Young

f. 30.91926 d. 28.10.2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Preben,

 

Da er nok dette same Young-slekt.

 

Din bestefars fødsel er innført i Frogner prestekontor sine kirkebøker den 16. september 1924, og kan ses på denne linken (nummer 39):

https://media.digitalarkivet.no/view/608/171

 

Her er foreldrene oppført som Trygve Young (f. 1881) og Olga Katharina Janson (f. 1892). De bor i Drammensveien 95 når Karl Jørgen blir født.

 

Det ser ut til at Trygve Young var gift to ganger. Hans ekteskap med Hilda Andersen er oppført her:

https://media.digitalarkivet.no/view/4885/33 (nummer 64)

 

Ved å sette sammen noen av opplysningen i denne tråden samt supplere med andre opplysninger kan vi sette opp Karl Jørgen Young’s agnatiske linje slik:

1.    Karl Jørgen Young (1924-2000) og Anny Margrethe Young (1926-2013)

2.    Trygve Young (f. 1881) og Olga Katharina Janson (f. 1892)

3.    Niels Young (1835-1898) og Karen Amalie Tveter (1836-1918)

4.    Jørgen Bernhard Young (1805-1837) og Kaja Jeanette Petrea Nathalie Steen (1809-1878). Kaja giftet seg på nytt med Christopher Andreas Dybwad etter at hennes første ektemann døde i 1837.

5.    Jørgen Young (1784-1837) Johanne Nilsdatter (f. 1778)

 

Nummer 5, Jørgen Young har blitt beæret med egen Wikipedia artikkel:

https://no.wikipedia.org/wiki/Jørgen_Young

Youngstorget i Oslo er oppkalt etter ham

 

Geni har en oversikt over slekten til Jørgen Young:

https://www.geni.com/people/Jørgen-Olsen-Young/6000000012047052727?through=6000000012047153341

Man bør være forsiktig med å stole blidt på det man finner på geni.com, og informasjonen bør sjekkes opp mot primærkilder (først og fremst kirkebøkene).

 

Mvh,

Jan

 

 

 

Endret av Jan Søstuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.