Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Arild Lindland

Telemark. Tyding av tekst i kirkebok Sannidal: 1831-1854, Ministerialbok,

Recommended Posts

Bjørn Arild Lindland

Kan det stå: Anne Pedersdatter, født 20. juni 1834. Bosted: Lønne Far: Peder Knudsen, mor: Todne Andersdatter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Biberg Kristensen

Jeg er ikke kar om å få opp lenka di, og ingen andre heller. Du må legge inn en permanent sidelenke. Klikk på knappen til høyre for der hvor det står Bildeinformasjon og velg Øverst. Så kopierer du teksten fra Permanent sidelenke og limer inn her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Arild Lindland

Takk Leif, for ar du sa i fra. Detta får jeg ikke til! Forklar hvordan jeg legger inn lenke en gang til.

Bjørn Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Biberg Kristensen

Altså: Over bildet av kirkeboksida er det ei blå linje hvor det står

Brukervalg: Bildestørrelse: Bildeinformasjon: Vis sidehode:

Der hvor det står Bildeinformasjon: er det en knapp hvor det sannsynligvis står Ingen. Klikk på denne og velg Øverst. Da får du opp et felt hvor det står for eksempel slik:

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vestre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 1 (1764-1814), Fødte og døpte 1813, side 242-243.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7870&idx_id=7870&uid=ny&idx_side=-112

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206010050.jpg

Kopier den linja som begynner med Permanent sidelenke: og lim den inn her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Arild Lindland

Takk Leif. Nå redigerte jeg første innlegg og gjorde som du sa. Da burde det virke.

Bjørn Anild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Biberg Kristensen

Bortsett fra at du brukte bildelenka og ikke sidelenka. Sidelenka er mye bedre, for da får du opp all ekstra informasjon og kan bla fram og tilbake. Ei bildelenke er som å rive sida ut av boka.

Det jeg klarer å tyde innførselen som er dette:

Anne Pedersdatter Moestad? født 20. januar 1834 Lønne, far Peder Knudsen hmd. (husmand), mor Thone? Andersdatter.

Denne presten skriver ikke imponerende pent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Arild Lindland
Telemark fylke, Sannidal, Ministerialbok nr. 6 (1831-1847), Fødte og døpte kvinner 1834, side 183.Takk Leif, nei bildelenka er ikke så bra ser jeg. Da er det Pedersdatter og Peder Knudsen det står. Jeg fann dåpsinnføringa til Anne i 1834. Ho er der oppgitt som født 20 juni. Så presten har ikke vært helt stø på å lese heller! Legger link til denne dåpen og prøver med sidelenka. Anne er nr. 36.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Biberg Kristensen

Det var ei mye bedre lenke, ja :)

Født 20de Juni, døpt 31te Julii i S. kirke: Ane, ægte, foreldre: Arbejdsm. Inderste Peder Knudsen Lonneeje og Thonje? Andersdatter. Faddere: Skrædder Gunder Olsen Lonneejets kone Ane Jensdatter, pige Helge Jahnsdatter Moe, huusmand Anders Halvorsen Lonneeje, Gm. (gaardmand) Niels Rasmussen Lunne, ungkarl Jens Nielsen Rinde.

Jeg antar at Lonne / Lunne skal være Lønne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Arild Lindland

Takker Leif. Da var den gåten løst!

Bjørn Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.