Gå til innhold
Arkivverket

Den 80 årige presten si avskjedsgudsteneste på ein konfirmasjonssøndag?

Magnus Andreas Våge
 Del

Recommended Posts

Presten har skrive ein heil liten epistel ved ein konfirmasjon i Hjelmeland kyrkje. Eg er dessverre ikkje så flink til å lesa gotisk, men her er eit forslag til oversetjing:

1824 d. 15 Februari da min ansøkte afsked Søndag Septuagesima, udrandt afholdtes i Hielmelands / Kirke i mit 80de Aar for 97 af Kaldets Ungdom fra alle 3 Sogn Confirmation.

Er det nokon som har betre forslag eller er samde i oversetjinga?

Sitatet står midt på sida:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15782&idx_id=15782&uid=ny&idx_side=-135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tolket det helt riktig, bare noe småplukk:

«1824 d. 15 Februari da min ansøgte afskeed, Søndag Septuagesima, udrændte, afholdtes i Hielmelands / Kirke i mit 80de Aar for 97 af Kaldets Ungdom fra alle 3 Sogne Confirmation.»

Det er en gammal og skjælven håndskrift dette, og ditt utsagn om at du ikke er så flink til å lese gotisk er etter min mening i overkant beskjedent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.