Gå til innhold
Arkivverket

Sira Andres Ogmundsson - hans opphav


Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Sira Andres Ogmundsson f. ca 1315, død etter 1395, var kannik på Hamar og sogneprest på Hoff, Toten, nevnt i diverse brev fra 1341 til 1393. Han var visstnok far til Magnild Andresdatter som var gift med Torstein Skjeldulvsson fra Månsta i Jemtland.

 

Men hvem var Andres sin far? Noen steder er det oppført Ogmund Guttormsson av Bolt-ætten. Men jeg har sett en slektstavle der det er oppført en Ogmund Saxesson, sønn av Saxe Ivarsson, som igjen er satt opp som en bror av baron Jon Ivarsson Raud fra Sudreim. Men har denne Saxe Ivarsson eksistert? Jeg har ikke sett referert til ham noen andre steder.

 

Er det noen av dere middelalder-kjennere som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sjansen på å hente denne fram igjen, i håp om at noen biter på.<BR><BR>Jeg vet at Ogmund Saxesson var lagmann på Opplandene på 1300-tallet, bosatt på Sakslund i Stange, men at han skulle være sønn av en Saxe Ivarsson, er vel antagelig bare en konstruksjon. Eller? <BR><BR>Uansett kan jeg ikke finne noen troverdige kilder som sier noe om hvem som var Andres Ogmundsson sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vere interessant å vite kva du har av kjeldegrunnlag for dei ulike tinga her.

 

Eg sitt her med ein kopi av N. Stene sin artikkel "Tom i Råde" frå NST VII. Her er omtala eit mogleg slektskap mellom hr. Ogmund Guttormsson på Tom og Sira Andres Ogmundsson. Han reknar opp ei rekkje indisier, men konkluderer til sist: "Men enskjønt det passer både med våbenet, farsnavnet og tiden tør jeg dog ikke sette op sira Andres som sønn av hr. Obmund Guttormsson på Tom (...)".

 

At hr. Ogmund var ein Bolt er vel heller ikkje bekrefta. Det er indisier i namn og jordegods, men han førte bevist eit anna våpen enn Boltane.

 

At Sira Andres var far til Magnhild gift med Thorstein Skjeldulvsson vert imidlertid bekrefta av Stene. Om det er noko nyare litteratur om emnet kjenner eg diverre ikkje til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: Litt "googling" viser at det på nettet verserer udokumenterte linker til Boltene der hr. Ogmund Guttormsson skal vere gift med Sigrid, dotter av ridder og riksråd hr. Håkon Ogmundsson [bolt].

 

Eg sitt her òg med koper av Henning Sollied sine artikler om "Kildekritiske undersøgelser vedrørende nogen middelalderslekter" om Boltene i NST VII der han konkluderer:

1. Hr. Håkon har hatt ei dotter Sigrid

2. fru Sigrid har vore gift med ein Ogmund og har ein kjent son, Oluf Ogmundsson

3. Denne Ogmund og sonen Oluf er elles ikkje kjent

 

Dersom det ikkje er dukka opp noko nyare litteratur kan dette såleis ikkje seiast å vere bekrefta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard -

 

Takk for svar.

 

Jeg har bl.a. lest Per Reidar Christiansens artikkel "De gamle ættene fra Månstad i Nes i Jemtland" i NST 38 2002, samt Lars Løbergs "Torstein Skjeldulvsson og hans nærmeste slekt" i NST 39 2003 og Christiansens tilsvar i samme nummer. Dessuten har jeg vært innom Roger de Robelins "Skanke ætten" og Stange bygdebok av Svein-Erik Ødegaard.

 

Jeg har også sett Stenes "Tom i Råde", som du referer til. - Men opplysningen om sammenhengen med denne Saxe Ivarsson har jeg sett i en slektsliste på Internett som jeg dessverre ikke har notert adressen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NST-artikklane skulle eg ha her ein eller annan stad... Får leite fram dei òg. Seier Roblin noko om det Stene/Sollied refererer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de Robelin anfører at Magnild Andresdotters foreldre var Anders (Andres) Guttormsson og Sigrid Håkansdotter (Bolt). Dette er jo som du sier ikke dokumentert og betviles også i de artiklene jeg referer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.