Gå til innhold
Arkivverket

[#211] Ordliste for hvem??


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Målet med dette innlegget er ikke å være negativ til nye og spennende initiativ.For en seriøs ordliste trenger vi alle å kikke til i blandt.Men det vil alltid være noen som prøver å være morsomme , men dessverre ikke er det. "Siste nytt og sjomand" kan være et godt eksempel på morsomheter.Jeg ser helst at denne ordlista får leve,- men kjøre redaktør, håper du har tid til å sjekke ordlista av og til og få bort useriøse ord.mvh TormodEllers et bra initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi var i tvil da vi åpnet muligheten for å la folk få skrive i ordlisten. Tvilen har vokst. Vi vil vurdere å fjerne adgangen til å legge inn ord/forklaringer. Atskillige useriøse ord er fjernet!Behovet for ordlisten er nå redusert. Som man sikkert har sett er nå hele Otto Kalkar's vidunderlige ordliste lagt ut, og der får ingen lov til å klusse!Prøv: http://digitalarkivet.no/kalkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ein kan tenkja seg fleire løysingar: Me fjerner ordlista. Me sensurerer innleggjinga av ord som skal forklararast. Berre DA kan laga forklaringar. Problemet med dei to siste er at dei medfører ekstra arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg er enig i at "Ordlista" har kommet litt ut viddene nå. Den er dessuten ikke særlig brukervennlig fordi aktuelle oppslagsord er skrevet på et utall av måter. Jeg synes likevel at det er riktig å beholde lista, men kan tenke meg flg. endringer: Oppslagsordene begrenses til ord som finnes under "Hushaldstatus", "Yrke" o.l. i folketellinger og kirkebøker. I alle fall må stedsnavn holdes helt utenfor eller evt. plasseres i en ny liste for stedsnavn Ordforklaringene overvåkes til en viss grad slik at åpenbare feil ikke blir stående og slik at ord som ikke hører hjemme i lista, lukes ut Grensesnittet endres slik at en kan se hele ordlista med linker til ordforklaringene I tillegg kunne det kanskje være aktuelt med muligheter til å legge inn linker til den personen der oppslagsordet finnes, men det blir muligens litt vidløftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me har no skjerpa inn bruken av ordboka. Dermed vil ikkje andre enn DA kunna leggja inn forklaringar, andre vil berre kunna leggja inn forslag til ord som skal med. Og orda vil ikkje bli synlege i lista før nokon av oss (DA) har laga forklaring. Lenker til person der oppslagsordet finst er nok å gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det var en fin og grei beslutning og jeg takker for det.Ha en fortsatt hyggelig da!mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Som foran nevnt er jeg fornøyd med at DA skriver inn hva de respektive ord betyr og luker ut andre ord som ikke hører hjemme her.Men jeg håper at man kan alfabetisere dette . Ikke at det kommer opp 10 ord av gangen.La alle ord som starter på a ligge under bokstaven(knappen) a: Osv.Det vil også være enklere å finne det ordet man kanskje er på let etter. Det kan sikkert også ha forekommet forskjellige skrivemåter, og dette vil da bli luket bort.mvhTormod mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Også på Internet kan det svara seg å lesa. Alt du etterlyser er der. Lenka List oppslagsorda listar i alfabetisk rekkefølgje. Skriv inn heile eller deler av ord burde, som det står i rettleiing, er kanskje ikkje klart nok, men det betyr at om du skriv inn ein a og ingentinga anna, vil du få ord som børjar på a, ein b dei som børjar på b osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.