Gå til innhold
Arkivverket

[#428] Hvordan?


Gjest Arne Cato Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Cato Jensen

Er det noen "der ute" som kan hjelpe meg i litt slektsgranskning i nyere tid. Fra 1900 og senere. hvor skal man begynne å lete? På forhånd takk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er her de muntlige kildene kommer inn, familie, venner av familie, papirer notater etc. som måtte være i familiens eie. Jeg fant f.eks. opplysninger om mine besteforeldres realskoleeksamenetc. i en gjestebok fra deres landsted. Et bilde som man kan få navnsatt kan gi andre opplysninger, kanskje er det noen som vet hvem det er og familieforholdene. Avisenes død-fødselsannonser, andre publiserte opplysninger som er offentlige. De kirkebøker som er avlevert til arkivene, de som ikke er avølevert vet jeg ikke om man har adgang til. Eiendomsforhold. Mantall skulle vel antas å kunne gi opplysninger i den grad det er oppbevart ukryssde arkiveksemplarer i kommunenene. Noe sentralt arkiv vet jeg ikke om for dem (Nasjonalblioteket?) De nyere folketellinger er sperret. Dette var noen tips, andre har vel andre.Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Det er ganske mange kirkebøker nå som er frigitt og filmet til langt ut i 1900-tallet (1920 eller t.o.m.1930 (klokkerbøker)). Dessuten finnes det noen steder fødselsregistre som går lengre framover. Ved siden av å snakke med eldre personer i slekta, vet jeg at det kan hentes en god del opplysninger fra lokalavisene. De skal være filmet alle sammen. Det er selvsagt et stort arbeide, men det er overkommelig hvis man virkelig er ivrig. Jeg har selv funnet mye på den måten. Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.