Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sverre Munthe

[#557] Mer fleksibel søking på folketellingene

Recommended Posts

Gjest Sverre Munthe

Jeg etterlyser en mer fleksibel måte å søke i folketeelinge på landsbasis.Eksempel: Jeg vet om 2 mennesker som drar til USA en eller gang i tidsrommet 1869-1872. Jeg vet i følge folketellingen for 1880 i USA at de har en 10 år gammel sønn født i Norge. Jeg vet deres navn (Ole Larsen og (Inger) Marie Olsdatter) og at de er henholdsvis 38 og 34 år i 1880. Mitt store problem er at jeg ikke kan bruke disse opplysningene i 1865 folketellingen for a trekke dem frem. Sansynligvis bor begge to i samme kommune i 1865. Å gjøre et søk på Ole (med forskjellige alternativer av navnet) for så å sammenligne med et tilsvarende søk på Inger Marie er bortimot umulig, det vil kreve alt for lang tid og det vil være for store sjangser for å gjøre feil.Er det ikke mulig å kombinere alle de forskjellige databasene til en stor landsdekkende som kan søkes i på samme vis som man idag gjør i den enkelte?Dersom det er behov for hjelp til å gjøre dette stiller jeg meg mer enn gjerne til rådighet. Sverre Munthe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved å benytte RHDs avanserte folketellingsøk, vil du finne 15 Inger M* Ols* f. 1845-47 og 182 Ole Lars* f. 1841-43.Kommuner hvor begge kombinasjoner finnes: Høyland, Sandar, Kristiania, Østre Toten, Stavanger, LierI tillegg kommer 96 Marie Ols*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torbjørn Igelkjøn

Er så RHD landsdekkande?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

RHD er landsdekkende på 1865 og 1900, i tillegg til en god del fra 1875.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.