Gå til innhold
Arkivverket

[#571] Problemer ned søk.


Gjest Olav gatland.
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav gatland.

Jeg har store problemer med å søke i folketellinger og kirkebøker den siste uken. Får stort sett opp en boks med ingen poster funnet.Bruker jeg deler av navnet/gård o.s.v. med *bak er det helt konsekvent.Lykkes noen ganger med hele navnet.Er der andre som har de samme problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Årsaka er vel at dei brukar eit nytt program. Trunkering fungerer ikkje lenger, det er nemnt i ein annan streng. "børjar på" og "inneheld" er oftast greie erstatningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kan noen vennligst forklare - gjerne med eksempler - hva trunkering er og hvordan man benytter seg av det? På forhånd takk. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav gatland.

Hei Hans.Etter som jeg kan forstå,og som jeg har brukt Digitalarkivet før har jeg alltid brukt deler av et navn/fornavn /etternavn/ gård o.s.v.Med etterfølgende * for å få frem alle varianter av navnet.Eks.Ni* Du vil da få frem "alle" varianter av navnet Niels-Nils.Marta- Martha o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette ser ikke ut for å virke lenger, hver gang jeg prøver får jeg 'ingen funne'. Jeg var nett inne på Skifteregisteret og fikk fint opp Lavik tinglag. Ca 11000 personer her. Når jeg så prøver på Takle som gard får jeg endel svar, men når jeg deretter vil komme inn på Takle Midtre eller Takle Ytre, får jeg samme melding. Tilsvarende har skjedd i folketellingene og andre arkiver. Dersom jeg setter opp "byrjar på", får jeg samme feilmelding. Noe må være galt et sted i analysebasen. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

"Børjar på" Takle fungerer heilt fint når eg prøver, eg får opp både Takle indre, Takle midtre (1 Takle Mit) og Takle ytre i tillegg til berre Takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, jeg har drevet med '*' når jeg har brukt 'byrjar på'. Denne gangen fikk jeg alt opp, men jeg mener da at man brukte '*' tegnet før? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.