Gå til innhold
Arkivverket

[#760] Emigranter med "Helvetia" fra Christiania, mai 186


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Passasjerlisten for "Helvetia" (fra Christiania 5 mai 1869) er ikke komplett i Digitalarkivet (188 innføringer). Ved ankomst Quebec (23 juni) er det registrert nemlig 263 sjeler ombord med, stort og smått. Det samme antall (263)kan verifiseres vha mikrofilmkopi av originalmaterialet (Film No 841).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skipslistene Bergen-Quebec gjelder skipsavganger fra Bergen, ikke Christiania. Og turen til "Helvetia" som er i vår database, er gjort fra Bergen i 1867, ikke fra Christiania i 1869. Min database har for øvrig 248 passasjerer med "Helvetia" i 1867, ikke 188!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg setter meget stor pris på Digitalarkivet og de opplysningene som er og etterhvert blir tilgjengelige der. Mitt innlegg var derfor en velment og VELDOKUMENTERT tilbakemelding om et faktisk hull i arkivmaterialet. Jeg har ingen problemer med å akseptere at "Helvetia" gikk fra Bergen med 248 passasjerer i 1867. I mai 1869 gikk imidlertid båten fra Christiania. Til Quebec. Med 263 passasjerer. I Digitalarkivet har de 75 første falt ut ved registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ser at jeg har gjort meg skyldig i en misforståelse. Det beklager jeg selvsagt. Årsaken ligger i upresis bruk av betegnelser:"Skipslister" - er listene skipperen brakte med seg fra Norge til bestemmelsesstedet, og som ble levert inn der (for beregning av avgifter). Disse skipslistene ligger da i utenlandske arkiver. Digitalarkivet har to databaser bygd på disse: Bergen-Quebec 1865-1873 (fra National Archives of Canada), og Bergen-New York 1871-1873 (fra National Archives, Washington D.C.) I dette materialet forekommer "Helvetia" med transport bare en gang.Etter lov av 1867 ble det av de norske politimestrene ført emigrantprotokoller, og vi har lagt ut Bergensmaterialet (1874-1924). Kristiania og Kristiansand har vi fått overført fra Emigrantsenteret i Stavanger. Det materialet er nå under kontroll og korrektur, og i løpet av et års tid regner vi med å få kontrollert og korrigert alle disse listene. Vi vet utmerket godt at deler av filene er "blitt borte" under konvertering etc. Derfor korrektur, derfor korrigering.Når vi likevel har valgt å legge ut materialet, var det i en overbevisning om at materialet var så stort og så interessant, at det ville kunne være til glede og nytte, også i sin nåværende form. (Emigrantmaterialet fra Kristiania er suverent mest brukt av alle Digitalarkivets filer.) Svakhetene i materialet mener jeg vi også har gjort brukerne oppmerksomme på.Parallelt med korrigering og korrektur, skal vi også legge på plass de manglende bitene. Materialet som gjelder Stavanger 1903-1924 er registrert ved Statsarkivet i Bergen i mars-april i år, og vil bli lagt ut i løpet av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for svar! Når jeg var så sikker i min sak skyldes det at jeg bl.a. har en kopi av passasjerlisten for "Helvetia" fra Quebec fra juni 1869. (Ikke vanskelig å skaffe gjennom B.Murduck i Kingston, Canada. NB! Egen hjemmeside). Listen viser bl.a. at ingen av de 263 passasjerene døde under overfarten. Komplett oversikt over passasjerene på "Helvetia" i 1869 er også er kurant å finne på mikrofilmkopi av emigrasjonsprotokollene for Christiania (film nr. 841).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.