Gå til innhold
Arkivverket

[#761] "Fra sine sanser"


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Finnes det noe form for offentlig registrering av psykiske- og/eller fysiske funksjonshemmede i tidligere århundre, og finnes det noe litteratur eller undersøkelser om emnet i samme periode? G.S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes oversikter over pasienter trykt i amtstingsforhandlingene fra forrige århundre og litt inn i dette. Ellers vil hensynet til Datatilsynet og personregisterloven sette klare begrensninger i hva som kan stilles til offentlig skue fra dette hundreåret.Statsarkivet i Bergen har et register over spedalske, registrert ved stiftelsene i Bergen. Det begynner med materiale fra sist på 1600-tallet, og går opp til inngangen til dette hundreåret.Litteraturen om disse emnene tør jeg ikke gi noen oversikt over, men håper andre kan opplyse om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kjem med eit godt spørsmål. Svaret kjem an på kva du meiner med "tidligere århundre". Eg grov i det same for nokre år sidan, men fann ingen detaljert litteratur eller registre før 1850 - ut over det Nedrebø nemner om lepra. Du finn nok einskildpersonar i 1801, kyrkebøker o.a. som har fått ein merknad om at dei er blind, døvstum eller lir av ei psykisk plage. Men nokre registre før sjukehusene tok til å føre journalar og "abnormskoleloven" vart innført, trur eg du skal leite lenger etter.Det eg veit om psykiske pasientar, er at det fins journalar og kopibøker for Rosenberg asyl i Bergen frå det starta i 1862 og utetter. Dei ligg i Bergen byarkiv. Eg vil tru det fins tilsvarande frå andre sjukehus i lokale arkiv - i beste fall frå omlag 1850. Det offisielle "Lepra-registeret" som vart laga kring 1853, skal vere det første sjukdoms-register i verda. Attåt det har altså SAB register på leprasjuke frå tidlegare tider, som Nedrebø nemde.Ei som har skrive generelt om dette, er Anne-Lise Seip i boka "Sosialhjelpstaten blir til". Der er det og mykje henvisingar til kjeldetilfang. Ein annan som har skrive om noko meir lokalt (Manger i Nordhordland) i same lei, er Hogne Sandvik (http://www.isf.uib.no/hogne/ - om eg ikkje hugsar feil). isf=Institutt for samfunnsmedisinske fag ved UIB. På deira side ligg det og mykje stoff av ymse slag.Vonar du finn litt hjelp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for interessante svar.Det jeg først og fremst tenkte på var barn som er født med en eller annen for for funksjonshemming, (noe som sikkert ville bli sett på som "gale" eller lignenede før, uansett skavank) og da så tidlig som fra 1650 og frammover i tiden. Jeg ser at det står enkelte anmerkninger ved fødsler eller ved død. Edvard Beyer har og nevnt noen enkeltilfeller fra eldre kilder. Når det gjelder voksne, ser jeg at det blir nevnt i skiftesammenheng hos den enkelte familie. G.S.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Folketeljingane har opplysningar også om funksjonshemming. Men inntil vidare lyt du gå inn i kvart enkelt prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.