Gå til innhold
Arkivverket

[#775] Nordmenn i 1880 tellingen i USA


Gjest Bjørn H. Engseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn H. Engseth

Er det noen som vet hvor fullstendig oversikten over nordmenn i 1880 tellingen i USA er?Det er flere emigranter som jeg er ganske sikker på bodde i en av de statene som er lagt ut på Digitalarkivet, men som jeg ikke kan finne. Spesielt leter jeg etter min tipp-oldemor Lisbeth Mikkelsdatter Oppegårdsbakken som emigrerte i 30 august i 1878 fra Oslo for å bo med sønnen Elias Dyresen i Mower County i Minnesota. Men kan ikke finne henne... Hun kan selvfølgelig ha dødd, skiftet navn, bosatt seg andre steder etc... Sliter også med endel som reiste til Hixton i Jackson county i Wisconsin..NB: Adressen til Vesterheim er feil på vebb sidene. Rett adresse er www.vesterheim.org (ikke com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du har sikkfert selv funnet Lisbeth Mikkelsdatter (66) som passasjer på "Hero" i august 1878. "Problemet", hvis man kan kalle det det, er at "Hero" bare gikk i tilbringertrafikk mellom Christiania og Hull i England. Reisen videre kan ha gått ut fra en av flere havner i England, f.eks. Liverpool. Bruce Murduck i Kingston i Canada kan muligens hjelpe med å finne om hun i det hele tatt nådde Amerika. Prøv kontakt via: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har sammenlignet tallene vi får ut fra databasene for US Census 1880 med de offisielle statistikkene, og sammenfallet er rimelig godt. I noen tilfeller har vi flere enn den offisielle statistikken, i andre tilfeller noen færre. Som eksempel kan vi anføre:Nebraska 1880. Vi har 3866 personer som er norskfødt eller norskrelatert, av disse 1881 født i Norge. Ifølge statistikken hos Qualey: Norwegian settlements in the United States skal det ha vært 1459 norskfødte, og tilsammen 2638 "of Norwegian stock".Dakota territory 1880. Vi har 12311 norskfødte og 22034 personer i alt. Statistikken har 12 672 norskfødte og 22 158 norskrelaterte.For de andre statene er samsvaret rimelig godt, størst avvik er det for Illinois (med Chicago). Men i sum kommer vi om lag på samme nivå som den offisielle statistikken.Grunner for avvikene kan vi lett tenke ut. Professor Gerhard B. Naeseth samlet materiale for sitt store bokprosjekt, og gikk systematisk gjennom et stort antall filmer fra hver telling og hver stat, men det er lite trolig at han fikk med seg alle. Og for enkelte counties var materialet delvis ødelagt, eller i hvert fall delvis uleselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.