Gå til innhold
Arkivverket

[#795] "Inderst" og "tarvelig"


Gjest Eva Karin Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Karin Johansen

I 1865-tellingen for 0135 Raade står min oldemor oppført under familiestatus oppført som "Pige, Inderst" Hva betyr det?En annen ting jeg lurer på er at i kirkebøkene for Raade,da min bestemor ble døpt i 1868, står noen av fadderne oppført som "Tarvelig". Er det noen som vet hva det menes med det?Hilsen Eva Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

"Inderst" er en betegnelse som var mye i bruk i tidligere tider, og som vi nærmest må oppfatte som "leieboer", altså en person som bor til leie, og som ikke selv eier husværet."Tarvelig" betyr i dag omtrent det samme som "ussel" eller "nedrig", men skal opprinnelig ha sammenheng med ordet "tarv" som både kan bety "behov, nytte" som "trang". Ut fra dette kan man kanskje gjette på at den som i kirkeboken kalles "tarvelig" er en person som har behov for hjelp, en som "er i trang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.