Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#823] Kommunikantbøker

Recommended Posts

Gjest Ola Teige

Jeg ser at dere har noen år fra kommunkantbøkene i Bergen, men desverre ikke de jeg er interessert i. Men jeg å ha hørt at kommunikantbøkene i Norge holder på å mikrofilmes, stemmer dette? I hvilke år er komunikantbøkene i Bergen bevart? "Min mann" Gotfried Coppy var 1707-10 først skriver for stiftamtskriveren (Mohrsen) så for stiftamtmannen (de Tonsberg) i hvilken kirke er det sannsynlig at han gikk til nattverd, hvis det er mulig å anslå?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/86784-823-kommunikantb%C3%B8ker/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har som eksperiment registrert noen år med kommunikantprotokoller for Askøy, Fåberg, og Korskirken og Domkirken i Bergen. Testene har vist at dette kan være svært spennende kilder, siden folk flest gikk til alters minst en gang i året, og fordi mange av de gamle protokollene har rikelig med opplysninger. Og det er riktig at de gamle kommunikantprotokollene er mikrofilmet, men de er ofte vanskelige å bruke, om man ikke har register. Dessverre er det slett ikke så mange prestegjeld som har bevart kommunikantprotokoller tilbake til første del av 1700-tallet. Ofte er det bare registrert et tall på summen av nattverdsgjester i kirkeboken for hver søndag.I Bergen har vi bevart meget gode nattverdsprotokoller tilbake til 1688, mens det ikke er bevart tilsvarende for Domkirken ført fra slutten av 1700-tallet. Ut fra hvor stiftamtmannen ville jeg vel tro at Domkirken var mest aktuell, men jeg skal sjekke våre andre registre når jeg kommer tilbake på jobb.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.