Gå til innhold
Arkivverket

[#823] Kommunikantbøker


Gjest Ola Teige
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Teige

Jeg ser at dere har noen år fra kommunkantbøkene i Bergen, men desverre ikke de jeg er interessert i. Men jeg å ha hørt at kommunikantbøkene i Norge holder på å mikrofilmes, stemmer dette? I hvilke år er komunikantbøkene i Bergen bevart? "Min mann" Gotfried Coppy var 1707-10 først skriver for stiftamtskriveren (Mohrsen) så for stiftamtmannen (de Tonsberg) i hvilken kirke er det sannsynlig at han gikk til nattverd, hvis det er mulig å anslå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har som eksperiment registrert noen år med kommunikantprotokoller for Askøy, Fåberg, og Korskirken og Domkirken i Bergen. Testene har vist at dette kan være svært spennende kilder, siden folk flest gikk til alters minst en gang i året, og fordi mange av de gamle protokollene har rikelig med opplysninger. Og det er riktig at de gamle kommunikantprotokollene er mikrofilmet, men de er ofte vanskelige å bruke, om man ikke har register. Dessverre er det slett ikke så mange prestegjeld som har bevart kommunikantprotokoller tilbake til første del av 1700-tallet. Ofte er det bare registrert et tall på summen av nattverdsgjester i kirkeboken for hver søndag.I Bergen har vi bevart meget gode nattverdsprotokoller tilbake til 1688, mens det ikke er bevart tilsvarende for Domkirken ført fra slutten av 1700-tallet. Ut fra hvor stiftamtmannen ville jeg vel tro at Domkirken var mest aktuell, men jeg skal sjekke våre andre registre når jeg kommer tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.