Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#845] Psykisk handikappede i folketellingene

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Så langt jeg har funnet ut hadde min bestemor en yngre søster (f. 1884) som var psyksisk handikappet. Jeg har forsøkt å finne hvor hun ble av (f.eks. dødsfall), men uten å lykkes. Tror hun kan ha blitt plassert på institusjon. Finnes det egne lister eller var individer i institusjon rett og slett "ikke-personer", f.eks. i folketellingsmessig sammenheng?

Gjest Yngve Nedrebø

Amtmennene / fylkesmennene (etter navneskiftet i 1919) hadde tilsynsansvar for flere sider av medisinalvirksomheten, og dermed finens det normalt oversikter over "sinnsyke", "abnorme", vanføre og tuberkuløse i amtmannsarkivene. Ofte er det også lister med navn å finne i de trykte amtstingsforhandlingene, fordi pleien kostet penger, og amtskommunen skulle utrede dem. De eldre delene av amtmanns/fylkesmannsarkivene ligger i de respektive statsarkivene.Pleietrengende ble nok ofte "satt ut" på landet - mot betaling, og min erfaring er at mange ble der til de døde. Andre tilbrakte lang tid i institusjon, jeg har sett eksempler på opp til 75 år (til 102 års alder) i institusjon, tilsynelatende uten kontakt med familien.

Gjest Kjell Hamberg

Et par utfyllende spørsmål (f.eks. til YN): 1) Ble dødsfall for de psykisk handikappede (enten de var satt bort hos private eller plassert i institusjon) ført inn i kirkeboka på vanlig måte? 2) Ble de tatt med i folketellingene, f.eks FT1900?

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallene skulle føres på vanlig måte på stedet der begravelse fant sted - normalt der de var bortsatt. Men det hendte nok man ved begravelsen og innføringen i kirkeboken hadde få opplysninger om den døde.De er tatt med i folketellingene, også den i 1900, men vi er ved et problem. En eller annen gang etter 1900 har en eller annen i Statistisk Sentralbyrå plukket ut tellingslistene som gjelder institusjoner, og disse listene var ikke med i den første registreringsrunden. Listene er imidlertid funnet, og er registrert, og prosessen med å legge disse personene tilbake på plass skal være fullført. Det gjenstår imidlertid å legge ut disse. Og det dreier seg om mange personer enkelte steder, for Bergens vedkommende mangler f. eks. flere tusen personer i 1900-tellingen.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.