Gå til innhold
Arkivverket

[#845] Psykisk handikappede i folketellingene


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Så langt jeg har funnet ut hadde min bestemor en yngre søster (f. 1884) som var psyksisk handikappet. Jeg har forsøkt å finne hvor hun ble av (f.eks. dødsfall), men uten å lykkes. Tror hun kan ha blitt plassert på institusjon. Finnes det egne lister eller var individer i institusjon rett og slett "ikke-personer", f.eks. i folketellingsmessig sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Amtmennene / fylkesmennene (etter navneskiftet i 1919) hadde tilsynsansvar for flere sider av medisinalvirksomheten, og dermed finens det normalt oversikter over "sinnsyke", "abnorme", vanføre og tuberkuløse i amtmannsarkivene. Ofte er det også lister med navn å finne i de trykte amtstingsforhandlingene, fordi pleien kostet penger, og amtskommunen skulle utrede dem. De eldre delene av amtmanns/fylkesmannsarkivene ligger i de respektive statsarkivene.Pleietrengende ble nok ofte "satt ut" på landet - mot betaling, og min erfaring er at mange ble der til de døde. Andre tilbrakte lang tid i institusjon, jeg har sett eksempler på opp til 75 år (til 102 års alder) i institusjon, tilsynelatende uten kontakt med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Et par utfyllende spørsmål (f.eks. til YN): 1) Ble dødsfall for de psykisk handikappede (enten de var satt bort hos private eller plassert i institusjon) ført inn i kirkeboka på vanlig måte? 2) Ble de tatt med i folketellingene, f.eks FT1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallene skulle føres på vanlig måte på stedet der begravelse fant sted - normalt der de var bortsatt. Men det hendte nok man ved begravelsen og innføringen i kirkeboken hadde få opplysninger om den døde.De er tatt med i folketellingene, også den i 1900, men vi er ved et problem. En eller annen gang etter 1900 har en eller annen i Statistisk Sentralbyrå plukket ut tellingslistene som gjelder institusjoner, og disse listene var ikke med i den første registreringsrunden. Listene er imidlertid funnet, og er registrert, og prosessen med å legge disse personene tilbake på plass skal være fullført. Det gjenstår imidlertid å legge ut disse. Og det dreier seg om mange personer enkelte steder, for Bergens vedkommende mangler f. eks. flere tusen personer i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.