Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jostein Søreide

[#857] Foreldre ved vielser

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Finnes det i kirkebøkene for Bergen opplysninger om de viedes foreldre, og vil dette bli lagt ut i Digitalarkivet? Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg søker foreldrene til en Inger Maria Østensdatter som ble gift med grenadeer Jens Olsen den 24/10 1794. Hun ble senere gift med Anders Olsen Rachebø den 5/6 1803. Jeg søker også Anders' foreldre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Fedres navn er med i kirkebøkene fra ca. 1822 (se om kirkebøker). Databasen for vigde i Bergen 1663-1815 skal være fullstendige i forhold til originalene, databasen 1816-1911 er en kortversjon, der vi etterhvert skal legge ut den fullstendige, med fedres navn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jostein Søreide

Finnes det da noen andre kilder hvor man kan finne foreldrene til Inger Maria og Anders?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Foreldrenes navn vil på 1700-tallet normalt bare kunne finnes ved dåp, og noen ganger ved konfirmasjon. Skiftematerialet gir mulighet for sikker identrifikasjon . i den utstrekning det finnes.Anders Olsen er vel innflytter, og kommet til Bergen da garnisonsavdelingen ble satt opp rundt 1789/90. Han kan trolig finnes i rullematerialet i forbindelse med overføringen.Inger Marie Østensdatter hadde jeg trodd var født i Bergen, men hun finnes ikke i materialet vårt, men kan kanskje være født i perioden med lakune i kirkebøkene for Domkirken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jostein Søreide

Vil rullematerialet bli lagt ut? Hva med konfirmasjoner i Bergen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Det militære rullematerialet fra 1780-årene ligger nok langt nede på vår prioritetsliste. Statsarkivet i Bergen har om lag 120 millioner sider med informasjon, og i min levetid kan vi neppe få ut på nettet mer enn 3-4 millioner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Håkon Christiansen

Dette er en gjetning ut i løse lufta, men: Ole Andersen 59 og Mari Colbensdatter 51 på Rache i Nordre Bergenhuus har i 1801 barna Niels Olsen 28 ug og Anna Olsdatter 24 hjemme. Har du undersøkt om de også kan ha en sønn Anders som er i militær tjeneste? Alder og navn stemmer jo bra. Forøvrig synes Østennavnet lite brukt i Hordaland, dersom da Inger Maria kommer derifra. Gården Hovland i Wigøer i S Bergenhuus er et unntak. Som sagt: dette er kun gjetninger, men ett sted må man jo begynne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann ei Inger Marie Østensdatter som komm. i Nykjerka 1790. Ho var då "h. Nils Clausen". Det må vel tyde på at ho var i teneste hjå NC? Dette underbygg kjensla av at IMØ var frå Bergen. Og der var det mange Østen som fekk barn på 1700-talet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jostein Søreide

Takk for all hjelp. Dette ser ut til å være en liten nøtt. Jeg har gått et skritt videre i søket etter Inger Maria og forsøkt oversikten over døde i Bergen. Den eneste som kan passe er Inger Maria Østensdatter Huse(!), begravd 13/12 1817 - 48 år gammel. Er dette samme person, og i såfall : hvor kommer 'Huse' fra? Kan dette gi en pekepinn om opphavet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.