Gå til innhold
Arkivverket

[#886] Hvor er interessen for Digitalarkivet størst?


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har hentet ut statistikk over filene i 1865- og 1900-tellingene og sortert og summert dem for hvert fylke, for å se hvor publikums interesse er størst, og hvor den er minst. Statistikken for de to tellingene er slått sammen, og tallene dekker tiden fra 19. mars til utgangen av juli. Noen steder er det lagt ut tellinger relativt seint i perioden, slik at tallene ikke blir absolutt sammenlignbare, men forskjellene som kommer fram er interessante - og svært store.Hordaland (med Bergen) topper med 299 650 søk, tett fulgt av Hedmark med 295 506 søk. Deretter følger Østfold med 257 889 søk, Oppland med 243 764, Sør-Trøndelag 240 577, Buskerud 234 584, Akershus 218 278, Møre og Romsdal 189 400, Telemark 173 240, Rogaland 165 298, Nord-Trøndelag 157 625, Sogn og Fjordane 155 874, Oslo 114 453, Nordland 113 665, Aust-Agder 85 443, Vestfold 74 356, og lavest av de fylkene vi dekker Vest-Agder med 33 084.I 1865-tellingen er interessen størst for prestegjeldene på landet, mens byene i 1900-tellingen er omfattet med svært stor interesse. (Det kan endre seg den dagen Kristiania 1865 kommer på nettet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Har dere noen teorier om hvorfor interessen fordeler seg slik den gjør? For Hordalands vedkommende vil jeg tro det spiller inn at det også finnes en rekke andre kilder lagt ut, slik at man kan drive tildels omfattende slektsgransking fra området kun ved hjelp av internett. Eller hva tror dere?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil tro det delvis har å gjøre med hvor godt tilbudene er kjent lokalt. Jeg forventet at Hordaland og Bergen skulle ligge på topp, fordi vi har fått anledning til å markedsføre tilbudene rimelig godt, og fordi det er aktive miljøer i DIS. Det at mange forskjellige kilder er lagt ut kan kanskje slå begge veier - at det nok kan stimulere interesse, men også at man da lettere kan finne opplysningene i andre kilder - f.eks. i Bergen i 1875-/1891-tellingene, eller i kirkebøkene.Det overrasket meg at Hedmark og Oppland lå så høyt, men jeg vet at det der skal være svært aktive DIS-miljøer, og Statsarkivet i Hamar har også liggende en del materiale i DA, slik at det kanskje forklarer en del.Det som forbauset meg mest var at Vest-Agder ligger så lavt. Det kan skyldes at folketellingen 1865 for dette fylket først er under utlegging nå, men tallene fra 1900-tellingen er også svært lave der. Det ville vært interessant å se på om aktivitetn i DIS der er like laber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.